fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21624
    تاریخ انتشار : 30 دی 1391 10:36
    تعداد بازدید : 759

    فیس بوک «گراف سرچ» را معرفی کرد

    پیش به سوی جست و جوی اجتماعی

    از زمانی که فیس بوک اعلام کرد که سه شنبه شب مراسمی در پیش دارد، شایعات بود که لحظه به لحظه منتشر می شد و اخبار از محصولات و خدمات احتمالی این شرکت، از گوشی هوشمند گرفته تا اپلیکیشن های مربوط به این سایت اجتماعی، پخش می شد. بالاخره این مراسم با حضور مارک زوکربرگ، بنیانگذار و مدیر اجرایی فیس بوک برگزار شد و این شرکت، جست وجوگر خود را با عنوان جست وجوی گراف (Graph Search) معرفی کرد. در واقع، زوکربرگ از مدت ها پیش وعده محصولات سه گانه این شبکه اجتماعی را داده بود که دو بخش دیگر آن یعنی نیوز فید و تایم لاین به فواصل زمانی مختلف ارایه شد و این بار نوبت جست وجوگر اجتماعی اش رسید.

    ترجمه: نسترن صائبی
    منابع: BBC و Globe&Mail

    فیس‌بوک ادعا می‌کند که می‌خواهد محیط کامل‌تری برای گذران وقت و آگاهی یافتن از احوال دوستان و فامیل در اختیار کاربران قرار دهد. از سوی دیگر، موسسه بازاریابی اینترنتی گرین‌لاین سال گذشته بر اساس نتایج یک نظرسنجی پیش‌بینی کرده بود که اگر فیس‌بوک موتور جست‌وجوگر خود را به بازار عرضه کند، می‌تواند یک چهارم بازار جست‌وجوگرها را قبضه کند.
    این ابزار قدرتمند توسط تیمی که مدیریت آن را لارس راسموسن (Lars Rasmussen)، توسعه‌دهندگان اصلی گوگل مپز و تام استوکی (Tom Stockey)، مدیر محصولات فیس‌بوک برعهده داشته‌اند، طراحی و تولید شده است.
    گراف سرچ به تدریج برای همه کاربران جهان عرضه خواهد شد اما هم‌اکنون فقط برای تعداد محدودی از کاربران آمریکایی به طور آزمایشی راه‌اندازی شده است. البته این سرویس قرار است به مرور برای سایر کاربران فعال شود، اما این شرکت هنوز درباره روند سرعت ارایه این سرویس به کاربران و شیوه توسعه آن اطلاعاتی نداده است.
     بینگ‌بوک!
    زوکربرگ در کنفرانس خبری سه‌شنبه شب گذشته با معرفی جست‌وجوگر این شبکه اجتماعی اعلام کرد: جست‌وجو در وب با سیستم جست‌وجوی فیس‌بوک کاملا متفاوت است. گراف سرچ برای ارایه پاسخ معقول به درخواست های جست و جو، از فیلترهای خاصی استفاده می کند که تا حدودی مشابه سیستم تگ‌گذاری پیشرفته است و بر همین اساس می‌تواند مواردی مانند رابطه‌ها، علاقه‌ها و مکان‌ها را طبقه‌بندی کند. جالب اینجاست که جست‌وجوهای معمولی گراف از طریق شریک جدید فیس‌بوک یعنی Bing انجام می‌شود.
    ایده پشت موتورجست‌وجوی گراف، آن است که کاربران اطلاعاتی که بیشتر مورد علاقه یا مربوط به آنهاست را دریافت کنند. فیس‌بوک پیشنهاد می‌کند عباراتی مانند «دوستانی که فیلم‌های جنگ ستارگان یا هری پاتر را دوست دارند» را برای برنامه‌ریزی دیدن دورهمی یک فیلم با دوستان یا پیداکردن کسی که با هم در یک مهمانی این فیلم‌ها را دیده‌اید، به کار ببرید. این در حالی است که هم‌اکنون اکثر جست‌وجوها در فیس‌بوک برای یافتن افرادی است که آنها را می‌شناسید.
    زوکربرگ در این مراسم گفت که فیس‌بوک امیدوار است با توسعه این موتور جست‌وجو به کاربران امکان پیداکردن علاقه مندی‌های جدید را بدهد. وی همچنین گفت که بزرگ‌ترین تفاوت گراف سرچ با جست‌وجوگرهای فعلی وب این است که آنها نتایج را بر اساس کلمات کلیدی نمایش می‌دهند، در حالی که گراف سرچ، این نتایج را بر اساس هر کاربر تهیه و در اختیار او می‌گذارد.
    اما این همه ماجرا نیست. همکاری فیس‌بوک و مایکروسافت با ادغام جست‌وجوگر بینگ در گراف سرچ، فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد.
    بر اساس صحبت‌های زوکربرگ، بینگ از حالا به بعد نتایج جست‌وجوی وب را مستقیما به این شبکه اجتماعی می‌آورد تا در صورتی که جست‌وجوی شما نتیجه خاصی در گراف سرچ فیس‌بوک نداشته باشد، بینگ نتایج مرتبط را به شما نمایش دهد. البته فیس‌بوک تنها اطلاعاتی از کاربران را که مجوز دسترسی از سوی کاربر جست‌وجو کننده را دارد، برای وی به نمایش می‌گذارد. زوکربرگ درباره مسایل حریم خصوصی که به واسطه این سرویس جدید پیش‌ خواهد آمد، گفت که این قابلیت جدید نسبت به حریم خصوصی تعریف شده هر کاربر هوشمند عمل می کند و تاکید کرد که فیس‌بوک مساله حریم خصوصی افراد را بسیار جدی می‌گیرد.
     چه چیزهایی را می‌توان با گراف جست‌وجو کرد؟
    در این مراسم، تام ستوکی، مدیر تولید فیس‌بوک در پیامی ویدیویی درباره این سرویس جدید صحبت کرد و گفت: کارهای ساده‌ای هست که مردم دوست دارند انجام دهند؛ آنها دوست دارند تمام عکس‌هایی که تاکنون لایک کرده‌اند را پیدا کنند، یا عکس‌های خانواده‌شان را بیابند. یا مثلا قصد سفر به شهری را دارند و به همین دلیل تمامی دوستانی که در آن شهر زندگی می‌کنند را جست‌وجو می‌کنند.
    استوکی افزود: هم اکنون پیدا کردن این اطلاعات خیلی مشکل است، شما باید به صفحه‌های مختلفی سر بزنید و هر بخش از اطلاعات را از جاهای مختلف به هم وصل کنید، اما گراف  این کار را آسان می کند؛ آنچه که می‌خواهید را می‌نویسید و نتیجه را دریافت می کنید.
    جست‌وجوگر اجتماعی فیس‌بوک می‌تواند نتایج جست‌وجوهایی مانند «موزیکی که دوستان من دوست دارند»، «عکس‌های دوستانم در سال ۲۰۰۹»، «افرادی که مدیر محصول هستند» یا «افرادی که موسس هستند» و «تصاویر دوستانم که در پاریس گرفته شده‌« یا «رستوران‌هایی که دوستانم در فلان شهر به آنجا رفته‌اند» را نمایش دهد.
     گراف چگونه کار می‌کند؟
    «گراف سرچ» به گنجینه عظیمی متکی است که فیس بوک به واسطه مجموعه‌ای از ارتباطات اجتماعی، در اختیار دارد و از این اطلاعات استفاده می‌کند تا جوابی صحیح به پاسخ کاربران بدهد. این نتایج بر اساس مواردی که کاربر بیشتر با آن سروکار دارد، ارایه  و براساس دوستان صمیمی و کل رابطه‌های موجود در حساب کاربری شخص، دسته‌بندی می‌شود.
    به ‌طور کلی فیس‌بوک قرار نیست در گراف سرچ اقدام به ایندکس کردن (مرتب و طبقه‌بندی کردن) صفحات وب کند، بلکه این بخش به ارایه نتایج مبتنی بر محتوا و اطلاعات داخلی کاربران این شبکه خواهد پرداخت.
    در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان یک میلیارد کاربر، ۲۴۰ میلیارد عکس و یک تریلیون ارتباط دارد و وظیفه اصلی گراف سرچ، فهرست کردن این موارد است تا بتوان آنها را به سادگی جست‌وجو کرد. در واقع، هدف از توسعه‌ جست‌وجوی گراف فیس‌بوک، پاسخ به چنین پرسش‌های تودرتو و پیچیده‌ است.
     گرف سرچ، کابوس گوگل
    با ارایه گراف سرچ، موتور جست‌وجوی بینگ با فیس‌بوک یکپارچه می‌شود، بنابراین می‌توانید در فیس‌بوک محتوای وب را جست‌وجو کنید. اما زمانی که حرف از جست‌وجوی وب می‌شود، همه حواس‌ها پی گوگل است. پس چرا فیس‌بوک به جای استفاده از این غول جست‌وجوگر از بینگ استفاده کرده است؟ زوکربرگ در پاسخ به سوال خبرنگاری که این سوال را پرسید، گفت: من دوست دارم با گوگل کار کنم. اما وقتی که با بینگ ادغام شدیم، ما سرچ اجتماعی می‌خواستیم و از رابط (API) مایکروسافت استفاده کردیم که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. اما این مساله در مورد گوگل صدق نمی‌کرد.
    جالب اینجاست که در «گراف سرچ» فیس‌بوک، کاربر می‌تواند چند ترکیب را در کنار هم بیاورد تا به اطلاعات جامعی راجع به آن افراد، عکس‌ها، اماکن یا مطلب مورد نظر دست یابد؛ موردی که شاید گوگل به آن فکر نکرده و یا از فیس‌بوک عقب مانده است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :