fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21750
    تاریخ انتشار : 2 بهمن 1391 10:36
    تعداد بازدید : 736

    با وجود کاهش رشد بازار PC

    AIO چشم و چراغ بازار کامپیوتر های شخصی در چین است

    بازار کامپیوترهای شخصی در چین پس از سال ها که رشد دو رقمی را تجربه می کرد، در سال 2012 با افت محسوس روبه رو شد که علت این افت، کاهش قدرت فروش در بازار داخلی متاثر و افت ضریب اطمینان مصرف کننده مطرح شده که هر دو متاثر از شرایط جهانی اقتصاد است.

     

    فناوران- بر اساس تحقیقاتی که شاخه چین موسسه تحقیقاتی iSuppli انجام داده،  میزان کل ورود کامپیوترهای شخصی در بازارهای داخلی چین در سال 2012 به 79 میلیون و 900 هزار دستگاه رسیده که شامل 40 میلیون و 500 هزار دستگاه کامپیوتر دسکتاپ و 39 میلیون و 400 هزار دستگاه انواع نوت‌بوک و نت‌بوک بوده است. به این ترتیب میزان رشد این بازار 1/8 درصد تخمین زده می‌شود که نسبت به 4/10 درصد سال 2011 افت محسوسی است، هر چند که همچنان رشد در این بازار مشاهده می‌شود.در سال 2011 حجم بازار داخلی چین 9/73 میلیون دستگاه بوده است. این بازار در سال‌های 2008 تا 2010 نیز همواره رشد دو رقمی‌ داشته که این رشد به 34 درصد هم در یک برهه زمانی رسید.بررسی‌ها نشان می‌دهد که گسترش بحران اقتصاد جهانی به چین که خود را در قالب کاهش امید به آینده اقتصاد نشان داده، در کنار افزایش تورم، افت صادرات و کاهش سرمایه‌گذاری موجب کاهش سرعت رشد بازار به طور کلی شده است که بازار کامپیوتر شخصی نیز متاثر از همین شرایط مجبور به عقب‌نشینی شده است.اما در مورد خاص بازار کامپیوتر، عوامل دیگری نیز در دخیل بده که مهم‌ترین آنها کاهش علاقه مصرف‌کنندگان به محصولات این بازار بوده است و حتما هم دلیل‌اش را می‌دانید چیست.در واقع نظر کارشناسان با پیش‌بینی شما یکی است: تبلت و گوشی‌های هوشمند در این بازار بزرگ نیز عرصه را بر کامپیوترهای شخصی به ویژه نوت‌بوک و نت‌بوک تنگ کرده‌اند. درواقع دامنه محصولات PC از نظر امکانات و قیمت، قابلیت رقابت با تبلت نشان نداده‌اند.
     نقطه امید
    اما وضعیت بازار کامپیوترهای شخصی، فقط یک رویه ناامید کننده ندارد. در همین بازاری که با افت سرعت رشد مواجه بوده، یک نقطه روشن دیده می‌شود که دستگاه‌های All-in-one است.
    فرم فاکتور نازک و قیمتی که روزبه‌روز متناسب‌تر می‌شود، باعث شده که AIO‌ها حتی میان کاربران خانگی در چین محبوبیت کسب کنند.از سوی دیگر، صرف نظر از افت سرعت رشد، صنعت PC چین در همین سال 2012 نیز بازیگر مهم عرصه جهانی بوده است. در واقع بازار 80 میلیونی چین در سال 2012 نزدیک به 64 درصد کل بازار کامپیوتر در منطقه آسیا-اقیانوسیه را تشکیل می‌دهد و تقریبا یک چهارم (24 درصد) کل بازار کامپیوتر شخصی جهان هم هست. به عبارت دیگر، در حالی در سال 2012 نزدیک به 80 میلیون PC در چین فروخته شده که میزان کل فروش PC در جهان نزدیک به 330 میلیون دستگاه بوده است. ازسوی دیگر، از نظر درصد رشد نیز بازار چین از کل بازار جهانی عملکردی به مراتب بهتر داشته و درحالی که در همین برهه زمانی رشد بازار PC در جهان نزدیک به یک درصد گزارش شده، رشد بازار داخلی چین بیش از هشت درصد بوده است.به عبارت دیگر، از هر جهت که به موضوع نگاه کنیم، بازار داخلی چین همچنان مهم‌ترین بازار کامپیوترهای شخصی جهان است و با توجه به ضریب نفوذ پایین، همچنان درصد رشد سالانه بالایی نسبت به کشورهای توسعه یافته برای این بازار پیش‌بینی
    می‌شود.آمارها حاکی است که ضریب نفوذ کامپیوتر شخصی در چین، کمتر از یک دستگاه به ازای هر خانوار است و این ضریب در مناطق روستایی چین بسیار پایین‌تر است.
     بازیگران بزرگ
    در این بازار یک میلیارد نفری، برند‌های محلی و منطقه‌ای نسبت به بازیگران خارجی به ویژه در تامین کامپیوتر برای کانال‌های رسمی ‌مثل دولت و سیستم آموزشی، صاحب موقعیت ممتاز هستند. دلیل عمده هم این است که تحت قوانین خاص دولت چین، کامپیوترهای مورد استفاده در این مراکز، باید تحت نظر مقامات، تهیه و پیکربندی شده باشد.
    بررسی‌های iSuppli نشان می‌دهد که در سال 2012، برندهای برتر بازار داخلی چین به ترتیب لنوو، ایسر، دل، هیولت پکارد و ایسوس بوده‌اند.لنوو در سال 2012 به تنهایی 3/29 میلیون کامپیوتر شخصی را روانه بازارهای چین کرده و به این ترتیب 37 درصد بازار داخلی چین در اختیار این برند چینی بوده است.برند تایوانی ایسر بعد از لنوو، تنها برندی است که سهم بازار دو رقمی ‌داشته و 11درصد این بازار را در دست گرفته است. دل، HP وایسوس نیز از 9 تا شش درصد سهم از بازار کامپیوترهای شخصی چین برده‌اند.بعد از این پنج برند پیشتاز، بلافاصله برندهای چینی دیگری همچون Haier، Tongfang و Hasee دیده می‌شوند.در عین حال، شرکت‌های کارخانجات ODM و EMS که سازندگان اصلی کامپیوترهای شخصی برای برندها هستند، همه در تایوان قرار دارند. سه کارخانه اصلی  Hon Hai (همکار برندهای HP، اپل، سونی، دل و لنوو)، کوانتا کامپیوتر و کومپال الکترونیک در بازار اصلی چین نیز جایگاه تثبیت شده‌ای دارند و بعد از آنها کارخانجاتی مثل Wistron، Pegatron و Inventec دیده می‌شوند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :