آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 217679
تاریخ انتشار : 31 مرداد 1396 10:26
تعداد بازدید : 45630

وزیر و استارتاپ ها

وحید حجه فروش- از نخستین ساعاتی که گمانه زنی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد، نام محمدرضا آذری جهرمی ورد زبان اهالی این حوزه بوده است. عنوان وسوسه انگیز جوان ترین وزیر ایران، سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات، شائبه های حمایت پشت پرده از گران فروشی اینترنت توسط ISPها و پرونده خاکستری فیلترینگ که موافق و مخالف هر کدام به شکلی آن را به سود خود تفسیر می کنند، دست در دست هم معجونی درست کرده که چند روزی نقل محافل حوزه فناوری اطلاعات شده است.


hajjehforoosh@
تقریبا همزمان با اعلام رسمی نام جهرمی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت، فعالیت وی در شبکه های اجتماعی به خصوص توییتر آغاز شد و جهرمی تلاش کرد به شکل های مختلف هم خود را معرفی کند، هم دستاوردها و برنامه هایش را به رخ بکشد و در خلال پاسخ دادن به انتقادات، از حجم هجمه ای که در رسانه های مختلف به او می شد، اندکی بکاهد.
جهرمی یا مشاورانش می دانند که شبکه های اجتماعی چه قدر می توانند در تعامل یا تقابل با رسانه های رسمی اثرگذار باشند و هوشمندانه با تعریف و هدایت چند کلیدواژه که شاه کلید همه آن ها حمایت از استارت آپ ها بود، موجی از همراهی –البته در پوشش به اصطلاح مطالبه- را به سود خود به جریان انداختند. تیم شبکه های اجتماعی جهرمی بدون پرداختن به چگونگی و حتی امکان پذیری حمایت از استارت آپ ها، بی وقفه به توییت های مختلف کاربران پاسخ دادند و موج افراد تاثیرگذار را از طریق همین فقط پاسخ دادن ها با خود همراه کردند.
درک درست از میزان اثرگذاری استارت آپ ها و توجه رسانه ها و جامعه به آن ها، وزیر جوان را در وادی وعده هایی انداخت که با کمی دقت می توان دریافت بسیاری از آن ها حتی در حوزه کاری وزارت ارتباطات نیست. کافی است به تقابل استارت آپ های بزرگ با نهادهای دولتی و نظارتی نگاه کنیم تا دریابیم تقریبا هیچ یک از آن ها درگیری مستقیمی با این وزارت خانه نداشته اند. استارت آپ های اشتراک حمل و نقل با تاکسیرانی، خدمات گردشگری با سازمان میراث فرهنگی، خدمات املاک با اتحادیه املاک، استارت آپ های فین تک با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی و بسیاری از استارت آپ های دیگر با وزارت خانه ها و نهادهای نظارتی غیر از وزارت ارتباطات مساله داشته اند.
نکته ظریف تر اینکه حتی اتحادیه جدیدی که در حال تشکیل است نیز از طریق وزارت صنعت هدایت و سیاست گذاری می شود و عملا وزارت ارتباطات در این حوزه تنها به عنوان فراهم آورنده بستر اینترنت و توسعه دهنده پهنای باند و میزان دسترسی به رسمیت شناخته می شود.
اما ارایه خدمات استارت آپ ها بر بستر اینترنت، این فرصت را در اختیار تیم فرصت شناس گزینه پیشنهادی وزارت قرار داد تا از جوانی و نوپایی اکوسیستم کسب وکارهای نوپا حداکثر بهره را به نفع خود حاصل کنند. اینکه در عمل وزیر احتمالی آینده چه قدر حاضر است پا از حوزه خود فراتر گذارد و با وزارت خانه ها، سازمان ها و نهادهای دیگر برای تسهیل فعالیت استارت آپ ها درگیر شود مساله ای است که زمان مشخص خواهد کرد، هرچند پیشینه مدیران سطوح بالا نشان می دهد کسانی که از او به عنوان وزیر استارتآپ ها حمایت کردند، دیر یا زود نام وزیر سوار بر استارت آپ ها را برای محمدرضا آذری جهرمی به کار خواهند
 بست. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :