آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 217752
تاریخ انتشار : 1 شهریور 1396 8:12
تعداد بازدید : 1214

آلودگی زیست محیطی فشن هر روز بیشتر می‌شود

فناوری های نو، راه نجات صنعت مد

پیشرفت فناوری های نو بر تجارت کالاهای تجملی هم تاثیر گذاشته و صاحبان برندهای بزرگ مد امیدوارند با نوآوری هایی عجیب، صنعت شان را با محیط زیست سازگارتر کنند.


ایسنا- صنعت مد یکی از بزرگ ترین کسب و کارهای لوکس جهان محسوب می شود؛ صنعتی که در کنار همه زرق و برقش یک واقعیت تاریک دارد.
مد بعد از صنعت انرژی یعنی نفت و گاز و زغال سنگ، دومین صنعت بزرگ آلوده کننده محیط زیست است. پنبه یکی از اصلی ترین مواد خام این صنعت است؛ اما تولید پنبه از موارد پر مصرف آب محسوب می شود. برخی نیز به جای پنبه از الیاف شیمیایی استفاده می کنند که آن هم از آلوده سازترین صنایع جهان است. 
البته دست اندرکاران برخی برندهای بزرگ می گویند که باید بین بخش های مختلف صنعت مد تمایز قائل شد.
صادق دولتشاهی، مدیر بازرگانی موسکینو، می گوید: صنعت مد از دو قسمت(luxury و fast fashion )طرح هایی که مستقیما از دفیله یا کت واک به صنعت و تجارت مد و ویترین فروشگاه ها راه پیدا می کنند) تشکیل شده که ضرر فست فشن برای محیط زیست بسیار بیشتر است. زیرا در ساخت آنها از مواد شیمیایی استفاده شده و میزان تولید آنها بالاتر است. اما در مقایسه، مد لوکس یا Luxury fashion از تعداد پایین و مواد بسیار بهتری تولید می شود. 
فست فشن برندهایی هستند که لباس هایی شبیه به برندهای لاکچری ولی با قیمت خیلی ارزان تر و در میزان زیاد تولید می کنند. این نوع محصولات معمولا در کشورهای آسیای جنوب شرقی و در شرایط محیطی بد تولید می شوند.
درنهایت هم حجم عظیمی از لباس و پارچه تولید شده دور ریخته می شود. برای همین، بازیافت در صنعت مد، خود به یک مد تبدیل شده که آنهم کافی نیست.
یک سرمایه گذار جوان روس به نام «میراسلووا دوما»، راه حل این مشکل را در تکنولوژی تولید می داند. او گفت: ما در حال گردآوری بهتری  دانشمندان و تکنولوژی ها از سراسر جهان در رشته های مواد، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، الیاف هوشمند و فناوری های پوشیدنی هستیم. مثلا در یک آزمایشگاه در سانفرانسیسکو از سلول های بنیادی و بدون اینکه حیوانی کشته شود، چرم و پوست تولید می کنیم.
دوما یک صندوق سرمایه گذاری 5/2میلیارد دلاری برای توسعه این فناوری ها تاسیس کرده و با بعضی از بزرگ ترین برندهای جهان مانند فراگامو کار می کند. صنعت آبمیوه در ایتالیا به تنهایی یک میلیون تن زباله از پوست پرتقال تولید می کند. حالا شرکت فراگامو موفق به توسعه یک فناوری شده است که از پوست پرتقال الیاف ارگانیک یا طبیعی تولید می کند که درست مثل ابریشم طبیعی است. اما آیا این نوع محصولات هم لاکچری محسوب می شوند؟
دوما می افزاید: صرف نظر از برند یک لباس، باید دید که آیا تولید آن لباس از نظر اخلاقی و محیط زیستی مسوولانه بوده است و آیا مشکلی از آلودگی محیط زیست را حل می کند یا نه. 
یکی دیگر از فناوری های مورد توجه صنعت مد، تکنولوژی تولید لباس فضایی است که در برابر دماهای خیلی کم یا خیلی بالا مقاوم است. شرکت تک لبز می خواهد از این الیاف لباس روزمره تولید کند.
شاید استفاده از فناوری لباس های فضایی در مد امروزه یک موضوع لوکس به نظر بیاید، اما شاید هم در آینده این فناوری آن قدر ارزان و محیط زیست آن قدر تخریب شود که داشتن لباسی با پارچه طبیعی، خود به یک مساله لوکس تبدیل شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :