آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 218036
تاریخ انتشار : 6 شهریور 1396 10:40
تعداد بازدید : 503

وفای به عهد، اما نصفه و نیمه

علی اصلان شهلا- انتشار تعداد شکایت ها از اپراتورهای اینترنتی، گام خوبی برای شفاف سازی در این حوزه و حفظ حقوق مشتریان قلمداد می شود. اگر اپراتورها بدانند که کم کاری و کم فروشی شان، اولا رسیدگی شده و دوما این رسیدگی پشت درهای بسته نیست و می تواند به اعتبارشان لطمه بزند، حتما تلاش بیشتری برای حفظ حقوق مشتریان انجام می دهند.

Alishahla13@
اما به خودی خود این اعداد خام نه تنها نشان دهنده ارزش ها یا کم کاری های شرکت ها نیست که می تواند غلط انداز هم باشد. برای مثال بیشترین میزان شکایات از همراه اول است اما سهم درصدی همراه اول از شکایات کمتر از سهم درصدی همراه اول از بازار تلفن همراه است.
به نظر می رسد در کنار اعلام عددی شکایات، باید چند مورد دیگر نیز به اطلاع عموم برسد.
1- رگولاتوری در قبال این شکایات چه کرده است؟ نحوه رسیدگی به شکایت و میانگین مدت زمان رسیدگی چقدر است و در نهایت آیا رضایت طرفین جلب شده است یا نه؟ برای نمونه در تجربه شخصی که از شکایت به رگولاتوری داشتم، پیگیری بعدی از سوی این نهاد درباره شکایت انجام نشد و میزان رضایت شاکی سنجیده نمی شود.
2- میزان سهم بازار هر اپراتور چقدر است؟ اینکه به خودی خود بگوییم از یک شرکت 10 یا 100 یا 1000 شکایت شده، معنی مشخصی نمی دهد. میزان شکایت ها را باید با توجه به حجم بازار اپراتورها سنجید. حتی ممکن است یک اپراتور در یک استان خوب و در استان دیگر بد کار کند و بنابراین برای آنکه مردم به بیراهه نروند، خوب است میزان شکایات مردم در هر استان از هر اپراتور و همچنین میزان سهم بازار ارایه دهنده سرویس اینترنت مشخص شود.
3- در چند درصد موارد، حق با شاکی بوده و اپراتور محکوم شده است؟ درواقع تنها با استناد با میزان محکومیت شرکت ها، مردم می توانند تصمیم بگیرند کدام اپراتور را انتخاب کنند. اگر از یک اپراتور تعداد زیادی شکایت شود اما بعدا رگولاتور تشخیص دهد که حق با ارایه دهنده سرویس بوده، آمار فعلی کاربران را به اشتباه می اندازد.
4- در نهایت آیا خسارتی به کاربران پرداخت شده است یا تنها با کاربران برای شکایت های شان احساس همدردی می شود؟


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :