fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 218197
    تاریخ انتشار : 8 شهریور 1396 2:25
    تعداد بازدید : 444

    بازی مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم

    حُسن انتخاب جناب آقای سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم را که با تدبیر رییس جمهور محترم و رای اعتماد قاطع نمایندگان مجلس صورت گرفت، به فعالان حوزه بازی و به ویژه جامعه بیست و سه میلیونی بازی کنندگان ایرانی صمیمانه تبریک می گویم و از خداوند متعال توفیق روزافزون ایشان را در این سنگر خطیر خواستارم. بی تردید، این انتخاب برخاسته از تعهد، تخصص، پشتوانه علمی، شایستگی و تجربه بالا در مسوولیت های فرهنگی مختلف بوده است.

    حسن کریمی قدوسی
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای

    در این میان، آنچه مایه مباهات شد این نکته بود که برای نخستین بار در تاریخ فرهنگ و هنر کشور، حوزه بازی های رایانه ای در شمار یکی از هشت محور اصلی برنامه های کاندیدای تصدی وزارت ارشاد قرار گرفت و این یعنی دریچه ای از نور و امید در دل اهالی صنعت بازی های رایانه ای؛ یعنی حقیقی دانستن واقعیت های مجازی؛ یعنی مواجه شدن با مقوله «بازی» به عنوان یک «پدیده فرهنگی جدی» و یعنی دیده شدن نیازهای جمعیت میلیونی بازی کنندگان ایرانی از تمام قشرهای جامعه. 
    در این باره می توان سه نکته را یادآور شد:
    1-  امروزه، بازی های رایانه ای به عنوان پدیده ای اقتصادی و فرهنگی در حال قدرت نمایی در تجارت جهانی است و به یکی از مهم ترین اولویت های دولت ها برای سرمایه گذاری و تجارت فرهنگی تبدیل شده تا آنجا که همین چند روز پیش صدراعظم کشور آلمان، خانم آنگلا مرکل، شخصا نمایشگاه بازی های رایانه ای گیمزکام 2017 را در شهر کلن افتتاح کرد. 
    در ایران نیز صنعت بازی جزو صنایع «درحال شکل گیری» است و قطعاً برای تثبیت خود نیازمند حمایت های مادی و معنوی هم در بخش وضع قوانین هم در بحث بودجه و امکانات است؛ اما  با وجود آنکه «بازی» رتبه نخست سرانه مصرف را در بین تمام محصولات صنایع فرهنگی ایرانیان از آن خود کرده، کم توجهی و اختصاص بودجه بسیار اندک به حوزه بازی در مقایسه با هزینه هایی که در بخش های دیگر همچون سینما و موسیقی صرف می شود، لطمات زیادی به توان رقابتی این صنعت و اشتیاق جوانان فعال در این بخش وارد کرده است. متاسفانه، در حال حاضر نسبت میزان تولید بازی های ملی و بومیِ داخلی به واردات بازی های خارجی به شدت به نفع طرف دوم است و بنابراین، چنان چه فورا بین سرانه مصرف و سرانه تولید تعادلی معقول برقرار نشود، پیامدهای غیرقابل کنترلی بر جامعه تحمیل خواهد شد.
    2-   بازی های رایانه ای از جنبه های متعددی قابلیت پیشتاز بودن در حوزه اقتصاد مقاومتی را داراست و مزیت مهم آن این است که در صورت سرمایه گذاری مناسب بسیار سودآور است و بخش خصوصی علاقه وافری به فعالیت در این عرصه دارد. بنابراین، نمی توانیم خرسندی خود را پنهان کنیم از اینکه جناب آقای صالحی با نگاه فکری کلان و هوشمندانه خود، تاثیرگذاری این صنعت جوان را بر فرهنگ و اقتصاد کشور به صرافت دریافته اند و آن را جزو اولویت های خود قرار داده اند. از این رو، ضمن ادای نهایت احترام به وزرای پیشین آقایان جنتی و صالحی امیری که حقیقتاً در رسیدگی به این حوزه و هموار کردن مسیرهای دشوار اهتمام داشته اند، یقین داریم که در این دوره مرحله نوینی از مدیریت فرهنگی را شاهد خواهیم بود؛ دوره ای که در آن «بازی» در سطوح کلان مدیریت کشور «جدی» گرفته  می شود و دستگاه های مسوول به اجرای اسناد بالادستی مهمی همچون سند «برنامه ملی بازی های رایانه ای» اهتمام می ورزند. امروز به شدت نیازمندیم تا در این حوزه سرعت تحلیل و تصمیم سازی کشور را افزایش دهیم تا از قافله فناوری هزاررنگ غرب عقب نمانیم. 
    3-   با توجه به نخستین دستور رییس دولت دوازدهم مبنی بر لزوم ارایه برنامه عملیاتی در حوزه اشتغال زایی، حوزه بازی های رایانه ای با اشتغال زایی خودجوش جوانان و بازدهی بسیار بالا این قابلیت را دارد که سهم خود را در جهش اقتصاد مقاومتی ایفا کند. 
    کافی است توجه کنیم که میانگین سنی شاغلان این صنعت زیر 30 سال است و ما  حتی بازی سازان نوجوانی هم در کشور داریم که با ایده های ناب خود بازی های جذابی تولید کرده اند. در مقایسه با سایر صنایع، هزینه ایجاد شغل در صنعت بازی های رایانه ای بسیار پایین است.
    جناب اقای صالحی آشنایی بسیار خوبی با تکنولوژی های روز دارند. بدون شک بازی های رایانه ای با حمایت های ایشان شاهد جهش بزرگی در این ۴ سال خواهد بود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :