facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
تاریخ انتشار : 12 شهریور 1396 11:26

شناساگر هوشمند برای کشف حیات در فضا

محققان دانشگاه استانفورد به سرپرستی یاشار هزاوه ثابت کرده اند که سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی و شبکه های عصبی می توانند بهترین ابزار ممکن برای شناسایی و کشف حیات بیگانه در فضا باشند.

ایسنا- مهم ترین ابزاری که محققان برای رصد کهکشان های دور از آن استفاده می کنند، لنزهای گرانشی هستند. حال محققان دانشگاه استانفورد به این نتیجه رسیده اند که سامانه های هوش مصنوعی و شبکه های عصبی، می توانند بسیار سریع تر داده های ارسال شده با استفاده از تکنیک لنز گرانشی را تجزیه و تحلیل کنند. یاشار هزاوه، محقق ارشد ایرانی این تحقیق گفت: شگفت انگیز این که هوش مصنوعی و شبکه عصبی می تواند داده های ارسالی را که پیش از این نیاز به صدها ساعت بررسی داشتند تنها در یک صدم ثانیه ارزیابی و همان نتایج را اعلام کند. وی افزود: علاوه بر این نکته جالب توجه دیگر این است که این عملیات به صورت کاملا خودکار انجام می شود و تنها کاری که نیاز است ما انجام دهیم، این است که تصاویر تلسکوپ را به آنها می دهیم و پاسخ را دریافت می کنیم.
این شبکه هوشمند می تواند برای مطالعه ماده و انرژی تاریک که یکی از اسرارآمیزترین موضوعات علمی در زمینه نجوم است نیز استفاده شود.