fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 218896
    تاریخ انتشار : 20 شهریور 1396 10:15
    تعداد بازدید : 976

    راه های ساده و مفید برای ترک اعتیاد به گوشی

    اعتیاد به گوشی های موبایل به نوعی به معضلی اجتماعی تبدیل شده است تا آنجا که روی روابط زوجین، خانواده ها، کودکان و نوجوانان و حتی رفتار افراد و تعامل با دیگران تاثیر گذاشته است.

    مهر - اعتیاد و وابستگی به گوشی های هوشمند در چند سال اخیر به قدری در میان افراد همه گیر شده که بخش زیادی از فعالیت های مفید روزانه ما را تحت الشعاع قرار داده است. گوشی های هوشمندی که نمی شود آنها را از زندگی حذف کرد ولی با رعایت برخی نکات ساده اما موثر می توان از وابستگی به آن کم کرد.

     ساعات استفاده از گوشی را محدود کنید
    یکی از راهکارها برای کاهش وابستگی به موبایل، این است که ساعات صرف وقت با گوشی را محدود  کنید. یکی از این روش ها استفاده از ساعت هشدار گوشی برای اینکه در ساعت های خاصی کار با گوشی را محدود کنید. به عنوان مثال طی یک قرارداد شخصی، برنامه ریزی روزانه داشته باشید، سعی کنید مطابق با آن اوقات خود را جلو ببرید و در راستای آن خودتان را در یک محدوده زمانی خاص مجاز به استفاده از گوشی کنید.

    به خودتان هدیه دهید
    یکی از روش هایی که در کم کردن وابستگی می توان از آن استفاده کرد و همیشه جواب گرفت، در نظر گرفتن هدیه و جایزه برای خودتان است. این راهکار روشی است که شاید پیش پا افتاده به نظر برسد؛ اما تاثیرگذار است به طور مثال در ازای هر تعداد ساعتی که در استفاده از گوشی صرفه جویی می کنید، می توانید خودتان را به یک خرید ساده یا صرف یک وعده غذایی لذیذ مهمان کنید.

     گوشی را به طور کامل حذف نکنید
    اگر عزمتان را جزم کرده اید تا کمتر خودتان را در فضای مجازی غرق کنید، آهسته و پیوسته پیش بروید . فراموش کنید که بخواهید به طور کلی گوشی را کنار بگذارید، چون مدت زمان زیادی طول نمی کشد که از تصمیم تان منصرف می شوید و دوباره رویه قبلی را پیش می گیرید. از طرف دیگر اینکه قطع کردن ناگهانی استفاده از گوشی باعث می شود که ناخودآگاه نگران و مضطرب باشید. بنابراین بهتر است که رفته رفته زمان استفاده از گوشی را کم کنید.

     گوشی را دور از خودتان بگذارید
    اگر در محل کار یا در خانه هستید سعی کنید موبایل را جایی بگذارید که جلوی چشم و در معرض دید شما نباشد یا ترجیحا آن را روی حالت بی صدا بگذارید تا صداهایی که مدام شما را از دریافت پیام آگاه می کنند، شما را به سوی گوشی نکشانند.

     تفریح کنید
    یکی دیگر از کارهایی که می توان برای  ترک اعتیاد به موبایل انجام داد، رفتن به دل کوه و طبیعت است. یعنی مکان ها و مناطقی که به خاطر بکر بودنشان سرویس های مخابراتی و اینترنت جوابگو نیست، برای همین هم خواه ناخواه استفاده از گوشی امکان پذیر نیست.

     افکارتان را تغییر دهید
    تغییر فکر شما باعث تغییر احساسات و رفتارهای شما می شود. به عبارت دیگر اگر تفکر خودتان را درباره استفاده از تلفن همراه عوض کنید می توانید احساس راحتی کنید و کمتر از آن استفاده کنید. برای همین هر بار وقتی این فکر به سرتان زد که بیشتر از حد مجاز موبایل چک کنید، پیش از اینکه وارد عمل شوید این را در نظر داشته باشید که آیا واقعا چک کردن پیام های فان یک کانال تلگرامی یا یک صفحه در اینستاگرام در فاصله های زمانی کوتاه تا چه اندازه ضروری است؟ یا اگر کمی دیرتر به سراغ آنها بروید، چه اتفاق خاصی در دنیای شما خواهد افتاد؟

     به فکر گزینه های جایگزین باشید
    اولین کاری که در این مرحله باید انجام دهید این است که محرک ها را بشناسید، یعنی چیزهایی که شما را به این موضوع سوق می دهند تا مدام زمان خود را با گوشی سپری کنید. وقتی این محرک ها را شناختید به فکر گزینه های جایگزین باشید یعنی چیزهایی که می تواند همان نیازها را برای شما برطرف کند. به عنوان مثال اگر زمان زیادی را در گروه های مختلف مجازی می گذرانید چون تمایل بیشتری برای داشتن ارتباط اجتماعی دارید؛ بهتر است این زمان را صرف رابطه ها و گفت وگوهای حضوری و چهره به چهره کنید.

     هزینه فرصت های از دست رفته را حساب کنید
    وقتی شما زمان زیادی از وقت خود را صرف گشت و گذار در پیج های مختلف اینستاگرام می کنید یا مدام پیام های کانال های تلگرامی را از یک گروه به گروه دیگر می فرستید، به این فکر کنید که در ازای صرف کردن این زمان چه کارهای دیگر می توانستید انجام بدهید؛ از گپ و گفت با اعضای خانواده گرفته تا لذت دیدن یک فیلم خوب یا رفتن به یک کلاس هنری.

     عادت های جدید را کشف کنید
    افراد به دلایل مختلفی سراغ گوشی می روند که می تواند شامل بازی، پیام فرستادن یا تماس های تلفنی باشد که در این میان بعضی از آنها عادت های ضروری است؛ مثل رد و بدل کردن ایمیل ها و تماس های کاری اما در این بین می شود عادت هایی را پیدا کرد که چندان ضروری نیست و می توان برای آن جایگزین در نظرگرفت؛ مثل بازی های موبایلی که برای جایگزین آنها می شود سراغ بازی های رومیزی و دسته جمعی رفت.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :