آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 219879
تاریخ انتشار : 1 مهر 1396 9:14
تعداد بازدید : 1353

نقد و بررسی بازی Quiz Run

چه گونه یک بازی می تواند پرمخاطب و درآمدزا باشد؟

بازی Quiz Run محصول شرکت بازی سازی Voodoo در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۴ معرفی شده و به بازار راه پیدا کرده است. این بازی توانسته است تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰ میلیون دانلود از سهم بازارهای AppStore و Google Play را از آن خود کند. آخرین نسخه به روز رسانی شده آن روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ عرضه شد.

محمد ناظر*
*مدیر نوآوری شتابدهنده نوتاش
در توضیح این بازی در مارکت های دانلود اپلیکیشن ها آمده است: با دوستان خود بازی کنید و پاسخ سوالات را در سریع ترین زمان ممکن پیدا کنید. مدال و سکه برنده شوید و در میان دوستان خود بهترین باشید. کوییز ران یک بازی سرگرم کننده و اعتیادآور است.
مغز انسان به دنبال پویایی و محک زدن اطلاعات و آمادگی خود است و از طرفی همواره به دنبال ارضای حس برتر بودن نسبت به دیگران است که این امر با رقابت قابل سنجش خواهد بود. از این رو بازی های چالشی که ذهن را درگیرکرده و موجب رقابت میان بازیکنان می شوند معمولا مورد استقبال قرار 
می گیرند.بازی Quiz Run هم جز همین دسته از بازی هاست؛ بازی با محتوای سنجیدن اطلاعات در زمینه های گوناگون و هم چنین رقابت آنلاین میان افراد. 
رابط کاربری: یکپارچگی قالب گرافیکی بازی، همراه با User Interface بسیار ساده و در عین حال جذاب از ویژگی های این بازی است. رنگبندی زنده و هماهنگ، همراه با آیکون های جذاب، وضوح بالا و چیدمان مرتب اجزای سازنده بازی و هم چنین به کارگیری انیمیشن های ساده و ملایم از دیگر جذابیت های بصری این بازی است که رضایت بازیکن را با خود به همراه دارد. 
تجربه کاربری: از دیگر ویژگی های این بازی می توان به کارکرد ساده اجزا همراه با نوع ارتباط بازیکن با خواسته های اش که موجب سهل الوصول بودن آنها می شود، اشاره کرد. سازنده بازی توانسته با ساده کردن اجزا و منوها، از سردرگمی بازیکن کم کرده و امکانات لازم را در اختیار بازیکن قرار دهد. رعایت استانداردهای لازم و بهره گیری از تکنیک های اصولی، محیطی را برای بازیکن فراهم می کند که از الگوهای پیچیده و تصادفی جلوگیری کرده و از غافلگیری مخاطب می کاهد. همه این موارد همراه با گرافیک ساده، زیبا و زنده آن باعث می شوند تا علاوه بر حفظ تمرکز بازیکن، محیطی جذاب با رابط کاربری ساده را فراهم سازد. 
بازی: هم چون دیگر بخش های این بازی، Game Play آن نیز بسیار ساده و جذاب است. اصل این بازی بر اساس سنجیدن اطلاعات کاربر و رقابت در پاسخ گویی به سوالات مطرح شده است. در هر نوبت از بازی، چند سوال واحد از بازیکنان پرسیده می شود و هر بازیکن باید در زمان مقرر، از میان گزینه ها، جواب درست را بیابد و منتظر پاسخ حریف شود. در نهایت هر بازیکنی که به تعداد سوال های بیشتری پاسخ صحیح داده باشد و یا زمان کمتری را صرف پاسخ گویی کرده باشد، پیروز نهایی خواهد بود. این شرح نشان گر ساده بودن گیم پلی بازی است که در عین ساده بودن، بازی را سرگرم کننده و اعتیادآور می کند، زیرا ۲ الگوی اولیه بازی سازی یعنی خوراک دهی به مغز و ایجاد رقابت را داراست.

هر بازیکن با ورود به بازی و ایجاد حساب کاربری، می تواند در ۳ بخش رقابت کند. 
۱- رقابت های دو نفره: در این بخش بازیکنان می توانند در قالب رقابت های دو نفره، اطلاعات خود را محک زده و از بازی جایزه بگیرند. در این بخش از بازی، هر بازیکن می تواند با یک حریف تصادفی به رقابت پرداخته و یا رقابتی جذاب با دوستان خود داشته باشد که در بازی ثبت نام کرده اند و یا به بازی دعوت شده اند.
۲- رقابت پیشرفته: در این بخش، هر بازیکن می تواند با پرداخت چند سکه، رقابتی پیشرفته با دیگر بازیکنان و یا دوستان خود داشته باشد که در صورت پیروزی، سکه رقبا را تصاحب می کند.
۳- رقابت در تورنومنت: در این مدل از بازی، رقابت میان چند بازیکن به صورت هم زمان اتفاق می افتد. هر بازیکن که بتواند در زمان کوتاه تری به تعداد سوالات بیشتری پاسخ دهد، برنده تورنمنت خواهد بود.
ویژگی های بازی:
در بازی بیش از بیست هزار سوال گوناگون در موضوعات مختلف طرح شده است. موضوعاتی همچون سینما، موسیقی، آشپزی، هنر، جغرافیا، تاریخ، پزشکی، افراد مشهور، ریاضیات، ورزش، علم و فناوری که بازیکنان می توانند در ابتدای ورود به هر بخش از بازی، موضوع سوالات مطرح شده را انتخاب کنند.
از دیگر ویژگی های این بازی، گفت وگوی آنلاین بین بازیکنان است که  در آن می توانند در کنار فضای رقابتی به گفت وگوی آزاد نیز بپردازند، با دیگر کاربران دوست شوند و گپ بزنند. 
همچنین در این بازی بازیکنان می توانند صورتک های مورد علاقه خود را بسازند و از آنها برای آواتار خود استفاده کنند. 
بسیاری از استارت آپ های ایرانی، از نمونه های موفق خارجی الگوبرداری کرده اند و خدماتی را برای نخستین بار در کشور ارائه کرده اند. حوزه بازی هم از این روند مستثنی نبوده و برخی از محبوب ترین بازی های جهانی توسط بازی سازان ایرانی پیاده و اجرا شده اند. با در نظر گرفتن حجم تراکنش مالی بسیار بالای صنعت بازی و سهم بسیار اندک ایران از این بازار جذاب، آشنایی با مبانی و اصول بازی سازی در کنار توجه بیشتر فعالان و سرمایه گذاران حوزه استارت آپی به این حوزه، می تواند بازده مناسبی را در این صنعت برای کشور ایجاد کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :