fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 22023
    تاریخ انتشار : 8 بهمن 1391 10:14
    تعداد بازدید : 881

    تولید ویترین هوشمند ایرانی با قابلیت تشخیص مشتری

    پژوهشگران دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با تولید نرم افزارهایی توانستند ویترین هوشمندی عرضه کنند که با تشخیص چپ و یا راست دست بودن مشتریان اطلاعات لازم را به آنها ارایه دهد.

    خبرگزاری مهر-سیدنوید حیدری، مجری طرح  با بیان اینکه این طرح با نام “ویتا” عرضه شده است، افزود: ویتا یک ویترین هوشمند با امکان تشخیص موقعیت کاربر و قابلیت برقراری ارتباط با او است.
    وی درباره مزیت‌های این ویترین هوشمند، گفت: تمرکز اصلی این پایان‌نامه، پیاده‌سازی این فناوری روی ویترین فروشگاه‌هاست به این ترتیب که هنگامی که عابر در محدوده ویترین قرار می‌گیرد سیستم موقعیت یاب، او را تشخیص می‌دهد.
    وی افزود: ابتدا اطلاعات همه محصولات در کنار آنها  روی شیشه نمایش داده می‌شوند. در صورتی که کاربر محصول خاصی را انتخاب کند، اطلاعات دیگر محصولات پاک شده و نور ویترین کاهش می‌یابد. سپس به وسیله یک روبات با دو درجه آزادی در داخل ویترین، نوری متمرکز به جسمی که کاربر انتخاب کرده تابانده شده و در ادامه اطلاعات کامل‌تری از آن محصول روی شیشه نمایش داده می‌شود.
    مجری طرح با بیان اینکه قابلیت تغییر مکانی اطلاعات روی این ویترین وجود دارد، گفت: در تمام مدتی که کاربر در محدوده ویترین قرار دارد، اگر موقعیت کاربر در فضای مقابل ویترین تغییر کند تصویر نشان داده شده روی شیشه نیز به گونه‌ای جابه‌جا می‌شود که کاربر همواره اطلاعات ارایه  شده توسط رایانه را در کنار تصویر محصول واقعی می‌ببیند.
    به گفته وی، کاربر با لمس آن قسمت از شیشه که جسم را در آن مشاهده می‌کند امکان انتخاب اجناس مختلف داخل ویترین را
    دارد.
    حیدری با بیان اینکه در صورتی که برای مدت مشخصی عابری از جلوی ویترین عبور نکند، سیستم وارد حالت پیش نمایش می‌شود، گفت: در این حالت روبات نور متمرکز را روی هر کدام از اشیا می‌تاباند و آن را از بقیه اجناس ویترین متمایز می‌کند. سپس تصاویر مربوط به آن جسم مشخص روی شیشه ویترین نمایش داده می‌شود.
    وی با تاکید بر اینکه این سیستم قادر به تشخیص چپ دست یا راست دست بودن مشتری است، گفت: با توجه به اینکه مشتری از کدام دست استفاده کرده است تمام منوهای بعدی را در سمت راست یا چپ نمایش می‌دهد و موقعیت نمایش تصویر با توجه به موقعیت کاربر و با الگوریتم فازی تعیین می‌شود به طوری که کاربر برای انتخاب قسمت‌های مختلف از لحاظ دسترسی مشکل نداشته باشد.
    این محقق با بیان اینکه تشخیص تمامی حرکات و فرمان‌های کاربر تنها با کمک یک سنسور انجام می‌شود، یادآور شد: برای اجرای این طرح در فروشگاه‌ها نیاز به شیشه‌های خاص نیست.
    وی یادآور شد: در این طرح از فناوری‌های واقعیت مجازی، پردازش تصویر، بینایی ماشین، مکاترونیک و روباتیک، ارگونومی، الکترونیک، مکانیک، برنامه‌ریزی و مهندسی نرم‌افزار، مباحث بازاریابی، منطق فازی استفاده شده است.
    حیدری با بیان اینکه این طرح با راهنمای دکتر علمی نبوی اجرایی شده است، گفت: در حال حاضر شرکت فیلیپس در حال کار روی مدل مشابه است که همچنان در مراحل تحقیقاتی و وارد بازار نشده است.
    وی هزینه سخت‌افزار بسیار پایین و دقت بیشتر را از جمله مزایای این محصول نسبت به طرح شرکت  فیلیپس ذکر کرد و گفت: در عین حال از نقاط ضعف این طح تک کاربره و واسط گرافیکی با کیفیت پایین‌تر است که با صرف زمان بیشتر بر روی برنامه‌نویسی آن می‌توان نقاط ضعف را برطرف کرد.
    به گفته مجری طرح این ویترین هوشمند را می‌توان علاوه بر فروشگاه‌ها در موزه‌ها و گالری‌ها مورد استفاده قرار داد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :