آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 220264
تاریخ انتشار : 4 مهر 1396 9:3
تعداد بازدید : 2061

از سوی مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفت

تذکر به وزارت ارتباطات بابت پیامک های تبلیغاتی

مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات برای رفع مشکل مزاحمت های پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده تذکر داد.


فناوران - مرکز ملی فضای مجازی به این نتیجه رسیده است که کار از محکم کاری عیب نمی کند. یک روز پس از آنکه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد تا یک ماه دیگر مشکل ارسال پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی حل می شود، مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حل مشکل مزاحمت های پیامک های تبلیغاتی تذکر داده است. 
پیش از این وزیر ارتباطات هم گفته بود به دنبال راهکاری برای حل این مشکل است.
امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان تکلیف این مرکز برای نظارت بر عملکرد وزارتخانه های ارتباطات و ارشاد در اجرای مصوبه ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده گفت: موضوع ساماندهی ارسال و دریافت پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده در جلسات ۲۶ تا ۲۹ سال ۹۳ کمیسیون ارتقای محتوای فضای مجازی طرح شد و پس از تصویب در این کمیسیون، در بهمن ماه سال ۹۳ در ۶ بند به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.
وی به خبرگزاری مهر گفت: مطابق با این مصوبه مقرر شد کارگروهی با محوریت وزارت ارشاد و حضور نهادهای مرتبط برای ساماندهی پیامک های انبوه تشکیل شود و براین اساس تاکنون بیش از ۱۵ جلسه ازسوی این کارگروه تشکیل شده است که مرکز ملی فضای مجازی برآن نظارت دارد.

 مشکل محتوای پیامک های تبلیغاتی حل شد
خوراکیان با بیان اینکه در این کارگروه محورهای مختلفی از ساماندهی پیامک های انبوه بررسی شده است، گفت: نظارت ما حاکی از آن است که در حوزه محتوای پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده، شرایط نسبتا خوبی مطابق با مصوبه مذکور حاکم است و مشکلاتی که تا پیش از این در حوزه محتوای این پیامک ها بوده با تصمیمات اخذ شده و هماهنگی های صورت گرفته، کاهش یافته است.
وی افزود: در این زمینه مطابق با ضوابط محتوایی پیام رسان ها که براساس ضوابط محتوایی نشر دیجیتال مصوبه هیات وزیران، تهیه شده ، بسیاری از مشکلات محتوایی در پیامک ها رفع شده است. پاسخگویان در این زمینه مشخص هستند و اخذ مجوز از طریق وزارت ارشاد صورت می گیرد. در همین حال سامانه های ۸۰۰ و ۱۰۰۰۱۳۱۴ برای دریافت و عدم دریافت پیامک ها و نیز ارایه شکایت از سوی کاربران ایجاد شده است.

 مشکل فنی پیامک های تبلیغاتی حل نشد
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه معتقدیم ساماندهی کلی در حوزه محتوای پیامک های انبوه صورت گرفته و مثبت است و با بیان اینکه گزارش این جلسات هر ۶ ماه یکبار به مرکز ملی فضای مجازی ارایه می شود، گفت: هم اکنون مشکل اساسی مربوط به یک سری از اقدامات فنی و زیرساختی است که در دستور بررسی کارگروه ساماندهی پیامک های انبوه قرار دارد.
وی توضیح داد: مشکلی که کاربران تلفن همراه با آن روبه رو هستند این است که در سامانه لغو پیامک های تبلیغاتی که وزارت ارتباطات راه اندازی کرده است براساس درخواست مشترک برای لغو سرویس، تمامی پیام های تبلیغاتی وی قطع می شود و مشترک قدرت انتخاب پیامک ها را متناسب با خواسته خود ندارد.

 امکان دسته بندی پیامک ها باید فراهم شود
خوراکیان با بیان اینکه پیامک های تبلیغاتی در صورت تمایل مشترک باید متناسب با شغل، سن و شرایط اجتماعی هر فرد ارسال شود گفت: ما معتقدیم که در صورت تمایل مشترک برای دریافت پیامک تبلیغاتی، وی باید بسته محدودی از پیامک ها را با موضوعات مختلف انتخاب و دریافت کند.
معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر چنین قدرتی برای مخاطب وجود ندارد و درصورتی که خواستار لغو پیامک های تبلیغاتی باشد به طور کل تمامی سرویس های وی قطع می شود.
وی با بیان اینکه اغلب کاربران از حجم سرویس تبلیغات پیامکی ناراضی هستند اما نمی خواهند که به طور کل تمامی پیام های آنها قطع شود، ادامه داد: موضوع دیگر این است که برخی کاربران نیز می خواهند این پیامک ها قطع شود اما قطع نشده و پیامک های نامرتبط و نامربوط به شرایط سلیقه شان را دریافت می کنند.
خوراکیان با بیان اینکه این موضوع در کارگروه ساماندهی پیامک های انبوه در حال بحث برای اتخاذ تصمیم مناسب است، گفت: در بخش فنی این موضوع نیازمند اقدامات فنی و زیرساختی از سوی وزارت ارتباطات هستیم تا بتوانیم این شرایط را به نحو مناسب تری طراحی کنیم.

 پیام رسان ها، رقیب پیامک ها
معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان کاهش حجم پیامک با توجه به حضور پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، افزود: برآوردها نشان می دهد که در فضای فعلی بیش از یک هشتم از تعداد پیامک های تبلیغاتی کاهش یافته است. در عین حال بازهم این موضوع در دستور کار قرار دارد و ما در تلاشیم که با موضوعات فنی و زیرساختی، شرایط مطلوب شود و مشترک متناسب با شرایطش بتواند تنها بسته هایی از پیامک های مدنظر خود را دریافت کند.
خوراکیان گفت: این مورد را به طور رسمی مطرح کرده و دوستان ما در وزارت ارتباطات هم موضوع را قبول دارند. به همین دلیل موضوع به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده که این مشکل حتما باید حل شود.

 تذکر به وزارت ارتباطات
وی با بیان اینکه لغو نشدن پیامک های تبلیغاتی به خواسته مشترک از طریق سامانه ۸۰۰ اختلال فنی است، افزود: این سامانه باید به گونه ای باشد که درصورت مراجعه و درخواست مشترک، دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نشود. به ویژه برای پیامک هزینه دار ارزش افزوده، حتما باید کاربر بتواند حق انتخاب داشته و به هیچ وجه نباید هزینه پیامکی را که انتخاب نکرده پرداخت کند.
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: یکی از مشکلات این است که درصورت درخواست لغو مشترک برای پیامک های تبلیغاتی، پیامک های اطلاع رسانی بانک ها نیز قطع می شود که این موضوع نیز در حال رفع مشکل است.
وی با بیان اینکه مساله این است که فرد باید هزینه پیامکی را پرداخت کند که خود انتخاب کرده است گفت: موضوع ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده از نظر فنی دارای اختلال است؛ ما در این زمینه به وزارت ارتباطات تذکر داده ایم و دوستان وزارت ارتباطات هم به اپراتورها ابلاغ کردند. حتما پیگیر هستیم تا این مشکل برطرف شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :