fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 22145
    تاریخ انتشار : 11 بهمن 1391 10:49
    تعداد بازدید : 1979

    جزییات اجرای طرح هوشمندسازی مدارس تشریح شد

    بومی سازی طرح تبلت دانش آموزی

    رییس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره ضرورت های اجرای طرح «تبلت دانش آموزی» در آموزش و پرورش ایران گفت: در سالیان اخیر کشورهای بسیاری به استفاده از تبلت ها یا نوت بوک های دانش آموزی در نظام آموزش رسمی خود روی آورده اند. نمونه برخی از معروف ترین برنامه های جهانی در این زمینه طرح OLPC در آمریکای لاتین و آفریقا، طرح فاتح در ترکیه و طرح تبلت دانش آموزی آکاش در هند است.

     اجرای طرح یک لپ‌تاپ برای هر دانش‌آموز، در کشورهای جهان
    یوسف نوری درباره طرح OLPC (یک لپ‌تاپ برای هر کودک) گفت: برنامه OLPC یا طرح «یک لپ‌تاپ برای هر دانش‌آموز» از سال 2008 میلادی با حمایت بانک جهانی آغاز شده است. پایلوت این طرح با هدف تسهیل و تسریع امر آموزش در کشورهای در حال توسعه به ویژه در منطقه آمریکای لاتین و آفریقا انجام پذیرفت و این طرح در کشورهای آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، السالوادور،‌هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک، نیکاراگوئه، پاراگوئه، پرو، ترینیداد و توباگو، اروگوئه و ونزوئلا پی گرفته شد.

     نمونه‌ای از تبلت دانش‌آموزی
     رییس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح تبلت دانش‌آموزی در کشورهایی چون هند، ترکیه، کره جنوبی، لبنان و تایلند اجرا و نتایج آن بسیار مثبت ارزیابی شده است، با تاکید بر ضرورت بومی‌سازی طرح تبلت دانش‌آموزی در ایران گفت: اجرای ملی طرح هوشمندسازی مدارس از سال 91-1390 با هدف استفاده از فناوری اطلاعات در تمام فرآیندهای مدرسه عملیاتی شده است.
     وی گفت: در الگوی جهانی مدارس هوشمند، در اختیار داشتن یک رایانه برای هر دانش‌آموز به منظور مشارکت فعال وی در کلاس درس از اهم ملزومات عنوان شده است و در مدارس کشورهای شرق آسیا (کشورهای پیشرو در امر هوشمندسازی) فناوری «تبلت» بهترین گزینه برای فعالیت دانش‌آموزان تلقی می‌شود و شباهت تبلت با کتب کاغذی و راحتی خواندن و نوشتن در آن جذابیت استفاده از این وسیله را در مدارس هوشمند دو چندان کرده است.
    نوری، توسعه زیرساخت‌ ارایه خدمات آموزشی و پرورشی، افزایش مهارت دانش‌آموزان و معلمان، افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرآیند یاددهی یادگیری، تلاش برای کاهش شکاف دیجیتالی در داخل و خارج از کشور، ترویج فرهنگ استفاده آموزشی و پرورشی از ابزارهای پورتابل به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان جامعه را از مهم‌ترین ضرورت‌های اجرای طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی عنوان می‌کند.
     وی درباره جزییات اجرای این طرح گفت: طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی در نظام آموزش و پرورش کشور در کنار یکی از پروژه‌های زیرساختی وزارت آموزش و پرورش یعنی “پورتال یکپارچه آموزشی پرورشی مدارس” پایه‌ریزی شده است.

    ساخت تبلت دانش‌آموزی مطابق با شرایط خاص مدارس ایرانی
    نوری گفت: پورتال یکپارچه آموزشی پرورشی مدارس با در اختیار قرار دادن حساب کاربری اختصاصی برای تمام دانش‌آموزان، معلمان، کادر اداری و اولیا، امکان بهره‌مندی جامعه آموزش و پرورش کشور را از محتواهای آموزشی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش فراهم می‌کند. در عین حال امکان آپلود (بارگذاری) محتوای مورد نظر معلمان و توزیع آن در قالب این شبکه فراهم شده است.
     رییس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: با راه‌اندازی پورتال یکپارچه آموزشی پرورشی مدارس و آغاز بهره‌برداری از آن در سال تحصیلی 92-1391 و فراهم شدن امکان استفاده از درس‌افزارها (مخزن محتوای درسی الکترونیکی) در تمام پایه‌ها و مقاطع تحصیلی، ضرورت دسترسی دانش‌آموزان به زیرساخت‌های سخت‌افزاری مناسب بیش از پیش احساس می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده یکی از مناسب‌ترین ابزارها در این زمینه «تبلت دانش‌آموزی» است.
     وی گفت: این نوع تبلت منحصرا برای استفاده‌های آموزشی ساخته می‌شود و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه‌ای برای تطابق با شرایط خاص مدارس ایرانی و فرهنگ اسلامی–ایرانی درآن تعبیه خواهد شد.

     دلیل آغاز اجرای طرح تبلت دانش‌آموزی از مدارس خاص
    وی درباره اجرای طرح تبلت دانش‌آموزی از مدارس خاص از جمله مدارس نمونه که دارای پتانسیلی‌های علمی و تجهیزاتی مناسبی هستند، گفت: بررسی‌های انجام شده در سایر کشورها نشان می‌دهد که استفاده از تبلت در مدارسی که پیشتر از نظر آموزشی قوی بوده‌اند به معلمان و دانش‌آموزان کمک کرده است، اما در مدارسی که از قبل دارای ضعف آموزشی بوده‌اند موجب مزاحمت و اخلال در روند آموزش شده است. به عبارت دیگر، برخورداری از دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند و معلمان با انگیزه و خلاق از پیش‌نیازهای اجرای اثربخش و موفق طرح خواهد بود. رعایت این نکته خصوصا در فاز شروع حایز اهمیت است.
    برگزاری دوره آموزشی ویژه معلمان مدارس هوشمند
     نوری درباره تامین نیروی انسانی اجرای این طرح گفت: بهره‌مندی از معلمان علاقه‌مند، با انگیزه و آشنا به روش‌های تدریسی مبتنی بر فناوری اطلاعات از جمله پیش‌نیازهای طرح تبلت دانش‌آموزی محسوب می‌شود. معلمان شرکت‌کننده در این طرح باید دوره آموزشی ویژه معلمان مدارس هوشمند یا دوره‌های مشابه مورد تایید وزارت آموزش و پرورش را گذرانده باشند و با توجه به امکانات موجود، برگزاری این دوره می‌تواند به صورت حضوری، غیرحضوری یا مجازی در سطح کشور صورت پذیرد.
     به گفته وی، سخت‌افزار مورد نیاز برای عملیاتی کردن طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی در دو بخش ابزار تبلت و زیرساخت شبکه خلاصه می‌شود و تبلت دانش‌آموزی باید از ویژگی‌های اختصاصی برای استفاده دانش‌آموزان برخوردار باشد، لذا سخت‌افزار این تبلت به صورت خاص ویژه دانش‌آموزان طراحی می‌شود.

     الزام اتصال مدارس مجری تبلت دانش‌آموزی به اینترنت ملی
     وی افزود: برای تبادل محتواهای الکترونیکی و انتقال مطالب معلم به تبلت دانش‌آموزان برخورداری از شبکه محلی وایرلس در داخل کلاس و محیط مدرسه ضروری است. علاوه بر این بهره‌گیری از شبکه یادگیری و استفاده از درس‌افزارها و سامانه‌های آموزشی موجود در آن از طریق زیرساخت‌ شبکه ملی اطلاعات انجام خواهد شد، لذا برقراری اتصال مدارس مجری طرح تبلت دانش‌آموزی به اینترانت ملی نیز الزامی است.
     وی افزود: اجرای طرح تبلت دانش‌آموزی با راه‌اندازی پورتال یکپارچه آموزشی و پرورشی مدارسی همراه خواهد بود و تمامی درس‌افزارها و سامانه‌های آموزشی موجود روی این پورتال از طریق تبلت‌های دانش‌آموزی قابل دسترسی است.
    منبع: ایسنا


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :