آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 223528
تاریخ انتشار : 4 آبان 1396 1:10
تعداد بازدید : 1107

اعتراف دیرهنگام مدیرطرح:

جویشگرهای بومی در تجاری سازی ناکام مانده اند

دومین همایش جویشگر بومی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

ایرنا- در حالی که از مدت ها قبل و به اشکال مختلف در برخی رسانه ها نسبت به موفقیت طرح جویشگرهای بومی اظهار ابهام شده بود، سرانجام مدیرطرح جویشگر بومی در این همایش اذعان کرد: هرچند در زمینه تحقیقات وایجاد تیم ها دردانشگاه ها و بخش خصوصی خوب عمل کردیم اما در زمینه تجاری سازی جویشگرهای بومی چندان موفق نبودیم.
علیرضا یاری امروز افزود: گام اول حمایت از جویشگرها بوده تا ارتقا پیدا کرده و محصول بهتری را به بازار ارایه کنند و در این مسیر به تجاری سازی همواره توجه داشتیم.
وی درباری شکست تجاری سازی جویشگرها گفت: توان تجاری سازی شرکت ها همگام رشد نکرد. شرکت ها به دنبال مزیت رقابتی نیستند.
مدیرطرح جویشگر بومی با بیان این که تنوع سرویس در برخی از شرکت ها بدون توجه به نیاز بازار و تجاری سازی افزایش یافته است، گفت: محصولات مشابه رقبا هستند و کمتر نوآوری در خدمات دیده می شود. یاری ادامه داد: بخش تجاری در اکثر این مجموعه ها کم رنگ بوده یا شکل نگرفته است. در این زمینه کمتر از تجربیات کاربران استفاده شده است.
وی به استراتژی تجاری سازی در طرح جویشگر بومی پرداخت و گفت: ایجاد سکوی خدمات و ارایه امکان تجاری سازی، ایجاد کنسرسیوم از شرکت ها و برخی از ارائه دهندگان با تجربه خدمات و ایجاد خوشه اقتصادی خدمات و محتوای جویشگر بومی از جمله استراتژی تجاری سازی در این طرح است. مدیرطرح جویشگر بومی ادامه داد: ایجاد محیط مشارکت کسب و کار در حوزه خدمات و محتوای جویشگر بومی، ایجاد شرکت توسعه ای در راستای تجاری سازی محصول مطابق بازار از دیگر استراتژی تجاری سازی در طرح جویشگر است.
یاری، توانمندی بالای فنی را از دیگر توانمندی این طرح اعلام کرد و مدعی شد: در جویشگر بومی در زمینه متن و نقشه طرح های پژوهشی خوبی انجام شده و در این زمینه خوب عمل کردیم. 
امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش گفت: هر سرویسی که در کسب و کار حوزه IT و حوزه های دیگر ایجاد می شود باید از لحاظ اقتصادی به نقطه پایداری برسد و در غیر این صورت در نقطه ای متوقف شده و از صحنه حذف می شود. وی با بیان این که باید مدل های اقتصادی جویشگرها در دنیا بررسی شود گفت: به طور مثال جویشگرهای بین المللی هدف خود را چند 10 میلیارد کلیک در روز تعیین می کنند که با هدف جویشگری با چند میلیون نفر کلیک، متفاوت است. دوایی ادامه داد:  در حوزه IT در آسیای شرقی قیمت این سرویس ها بین 130 تا 160 دلار به ازای هر کاربر است؛ به این معنی که  اگر تعداد کاربر از رقمی بالاتر شود ارزشی ایجاد می کند که  مبنای ارزش بنیادی سهام  آن شرکت است. وی درباره اهمیت بهینه سازی موتور جستجو در این حوزه گفت: موتور جست وجو، موتوری است که دانشی را دریافت می کند و با  دسته بندی و تحلیل اطلاعات این دانش را به ثروت تبدیل کرده و این ارزش را برای کاربر ایجاد می کند و جویشگر با بالا بردن رضایت مندی کاربران درکنارجویشگر برنامه اقتصادی ایجاد کرده و خلق ثروت می کند.
وی ادامه داد: البته جویشگرها از ارایه خدمات به دیگران نیز درآمد دارند اما اصل خدمات جویشگرها به تبلیغات هوشمند اختصاص دارد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه شاید ارزش ایجاد شده در جویشگرها کاربرد صد در صدی نداشته باشد، تاکید کرد: جویشگرهای محلی ما به لحاظ حجم اقتصاد همه جهان را نمی توانند پوشش دهند و می توانند از سرویس های داخلی استفاده کنند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :