آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 223529
تاریخ انتشار : 4 آبان 1396 1:13
تعداد بازدید : 480

در نشست تحولات فرایندهای بانکی مطرح شد

جلوی باجه بانک های مان دل می برد پشت باجه مان زهره

عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و امور بین الملل بانک سینا در نشست تحولات فرآیندهای بانکی، در ارتباط با تحولات فرآیندهای بانکی و وضعیت بانک های ایرانی در همراه شدن با تغییرات حوزه فین تک گفت: سیستم بانکی ایران، با روندی که در حال طی کردن آن است، در همراهی با تغییرات فناوری ضعف دارد.


محمدرضا ساروخانی با بیان این مطلب گفت: بانکداری سنتی دیگر ذات پیشرفت را ندارد و وجود این تعداد شعبه بانکی با توجه به تحولات تکنولوژیکی توجیه پذیر نیست.
او ادامه داد: کانال موبایل بانکینگ، کانالی است که یک سی ام هزینه شعبه را دارد. کانال خودپرداز هم یک بیست ام هزینه شعبه را دارد. بنابراین بانک ها باید بدانند که پرداخت های غیرحضوری به شدت هزینه های بانک را کاهش می دهد. خدمات غیرحضوری، نوع کانال های ارائه خدمت را هم تغییر می دهد و تعداد مشتریانی که به شعب مراجعه می کنند ،کاهش پیدا می کند. در این صورت دلیلی ندارد که ما تعداد زیادی شعبه بانکی داشته باشیم.
ساروخانی، بحث سطح رقابت را موضوع دیگر صنعت بانکداری دانست وگفت: با خدمات سنتی نمی توانیم بانک را مدیریت کنیم. امروزه یکی از دلایل بحران بانک ها ، سودآوری، منافع و پرداخت تسهیلات است. در بورس هم می بینم که هنوز از خدمات بانکداری سنتی پیروی می کنند. در حالی که این خدمات دیگر کارایی ندارد.
این فعال حوزه بانکی در ادامه تصریح کرد: بحث حاکمیت شرکتی هم امروز در بانک ها یک بحث جدید است. ریسک بانک ها با توجه به الزام رعایت حاکمیت شرکتی، باعث می شود که معیارهای کفایت سرمایه را رعایت کنند. 
بحث بازارهای رقیب هم مورد دیگری بود که ساروخانی در خصوص چالش های بانکداری به آن اشاره کرد.به گفته او، امروز اوراق مشارکت در بازار منتشر می شود. از طرفی بیت کوین ها و فین تک ها وارد بازار شده اند و رقبای جدی برای بانک ها هستند. 
ساروخانی ادامه داد: بانک ها باید بحث طبقه بندی مشتریان را در نظر بگیرند. همه مشتری ها یکسان نیستند. اینکه چه درصد از مشتریان چه سهمی از درآمدهای بانک را به خود اختصاص داده اند و چه سهمی از درآمدهای بانک را تامین می کنند و ارزش آفرین هستند خیلی مهم است. امروز اگر بتوانیم برای مشتریان ایجاد ارزش کنیم، از خام فروشی جلوگیری کنیم و به صورت چند وجهی به مشتری سرویس بدهیم که کاهش هزینه برای مشتری ایجاد شود، در این صورت یک بانکداری موفق انجام داده ایم. در غیر این صورت روند بانکداری، راه به جایی نمی برد.
عصار زاده، مشاور بانک توسعه و تعاون و مدیر عامل شرکت سمات نیز دیگر سخنران این نشست بود. او در ارتباط با این پرسش که آیا فرآیندهای پشت باجه بانکی هم توانسته همزمان با فرآیندهای جلوی باجه رشد داشته باشد یا نه، گفت:با وجود استفاده از فناوری های جدید بانکی در سال های اخیر باید این نکته را در نظر بگیریم که این فرآیند همچنان در مقایسه با استانداردهای بین المللی پایین است و چندان پیشرفتی ندارد. 
او ادامه داد: یکی ازعواملی که باعث شده این نابرابری وجود داشته باشد و تغییر و تحول در فرآیندهای جلوی باجه سریع تر ار فرآیندهای پشت باجه طی شود این است که فرایندهای جلوی باجه بیشتر مبتنی بر ابزارهاست. در حالی که تغییرات پشت باجه مبتنی بر رویکردهای سازمانی است و باید به مرور تغییرانی در این رویکردها صورت گیرد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :