آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 223556
تاریخ انتشار : 6 آبان 1396 1:0
تعداد بازدید : 1640

در نخستین جلسه مطبوعاتی شرکت اعلام شد

دیجی کالا تا یک سال دیگر «یونیکورن» می شود

دوشنبه گذشته، شرکت دیجی کالا و بنیان گذارانش، برادران محمدی، پس از 11 سال که از تاسیس این فروشگاه اینترنتی می گذرد، نخستین بار میزبان خبرنگاران رسانه ها بودند و ضمن اعلام برنامه ها و چشم انداز این شرکت، آنها را به تور بازدید از مرکز تازه تاسیس پردازش کالای این بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایران بردند.

فناوران- در آغاز این بازدید رسانه ای حمید محمدی (مدیرعامل) و سعید محمدی، بنیان گذاران این شرکت، در ارایه ای که مشترکا انجام شد، به مرور تاریخچه فعالیت این شرکت پرداختند. به گفته آنان، دیجی کالا در سال 1385 در پاسخ به یک نیاز شخصی و بدون سرمایه تاسیس شد و با یک گروه هفت نفره کار را آغاز کرد. به گفته آنان، تمرکز این وب سایت در آغاز روی عرضه محصولات دیجیتال مثل لپ تاپ و دوربین بود.
 این شرکت اما، هم اکنون در یازدهمین سال فعالیت خود، با بیش از 2500 نفر طیف گسترده ای از محصولات را در دسته بندی های مختلف عرضه می کند.
به گفته حمید محمدی، سال 1393 یکی از نقاط عطف دیجی کالا بوده است. در این سال، پس از یک سال تحقیق و بررسی عرضه محصولات غیر دیجیتال را نیز آغاز کرد و در همان سال، با رشدی شتابناک، مراکز توزیع این فروشگاه اینترنتی در 24 شهر کشور تاسیس شد. در این سال تعداد پرسنل دیجی کالا از 120 نفر به 740 نفر رسید و این شرکت موفق شد پروانه شرکت دانش بنیان را نیز کسب کند.
سال 95 نیز با سرمایه گذاری در فروشگاه آنلاین کتاب «فیدیبو»، راه اندازی بخش مد با نام دیجی استایل و افتتاح فروشگاه اجناس برگشتی با نام Open Box نقطه مهم دیگری در تاریخچه فعالیت این شرکت بوده که یک سال بعد، با تغییر ساختار به شرکت مادر (Holding) تبدیل شد.
به گفته برادران محمدی، دیجی کالا، حالا در یازدهمین سال فعالیت، موفق به راه اندازی مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center) به وسعت 50 هزار متر مربع شده که بزرگ ترین در خاورمیانه است. 
همچنین این بازار آنلاین هم اکنون بیش از 90 درصد سهم بازار خرده فروشی آنلاین (در بخش B2C و بدون احتساب عرضه کنندگان کالاهای غیر فیزیکی) را در اختیار دارد و روزانه 7/1 میلیون بازدید از وب سایت دیجی کالا انجام می شود. 
محمدی ها در ادامه به اهداف و چشم انداز این شرکت پرداختند و  گفتند که گسترش فعالیت به بازارهای منطقه با راه اندازی پلتفرم ویژه فروشندگان (marketplace)  را به طور جدی دنبال می کنند. این پلتفرم که فرصت عرضه مستقیم کالا برای تولیدکنندگان و فروشندگان فراهم می کند، راهکاری است برای دسترسی 
بی واسطه دارندگان کالا به مشتری و بازار. در این پلتفرم، دیجی کالا همچنان خدمات انبار، 
بسته بندی و ارسال کالا را ارایه می کند و ضمنا تضمین کیفیت و همخوانی کالا با مشخصات ارایه شده نیز توسط خود دیجی کالا انجام می شود. به گفته آنان چشم انداز مارکت پلیس، دربرگیری بیش از یکصد هزار تولیدکننده و فروشنده مستقیم برای بازار 200 میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه خواهد بود.
در ادامه این برنامه، مدت محدودی به پرسش های خبرنگاران اختصاص یافت. اما این زمان به قدری محدود بود که عملا بسیاری از سوالات انباشته شده خبرنگاران فرصت طرح نیافت و انتظار می رفت مدیران دیجی کالا بعد از 11 سال سکوت، فرصت بیشتری را به این سوالات اختصاص می دادند. البته مدیران این فروشگاه آنلاین بزرگ وعده دادند که از این پس، بیشتر در برابر خبرنگاران رسانه های تخصصی قرار بگیرند.
محمدی ها در پاسخ به انتقاداتی که درباره افزایش شکایت ها از تحویل دیرهنگام کالاهای خریداری شده می شود، اعلام کردند که تعداد بازه های تحویل کالا را به زودی به ۴ بازه افزایش خواهد یافت. همچنین به گفته مدیران دیجی کالا، از جمله برنامه های آینده این شرکت ارایه سرویس های Prime به مشتریان ویژه و راه اندازی سرویس Jet Delivery (سرویس تحویل بسیار سریع 2 تا 3 ساعته کالا در تهران) خواهد بود.
محمدی ها در این جلسه، مهم ترین مانع بر سر راه توسعه دیجی کالا را قاچاق و بازار خاکستری عنوان کردند و گفتند که بسیاری از انتقادات و سنگ اندازی هایی که بر سر راه این فروشگاه اینترنتی می شود، ریشه در قاچاق دارد. به گفته آنان، دیجی کالا به موفقیت طرح ثبت شناسه گوشی تلفن همراه (رجیستری) برای شفاف و سالم شدن بازار موبایل کشور امید دارند.
محمدی ها در ادامه دیگر اهداف مهم این شرکت را ورود به بورس اوراق بهادار و تبدیل شدن به نخستین یونیکورن ایران (استارت آپی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در یک سال آینده عنوان کردند؛ هر چند که به گمان بسیاری از کارشناسان، دیجی کالا اصولا دیگر یک استارت آپ محسوب نمی شود.
بخش پایانی تور رسانه ای دیجی کالا نیز بازدید از بخش های مختلف مرکز پردازش سفار ش های این شرکت از جمله واحد دریافت کالا، بسته بندی و ارسال و واحد تولید محتوای دیجی کالا بود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :