fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 224341
    تاریخ انتشار : 15 آبان 1396 10:31
    تعداد بازدید : 711

    با انتشار پیش نویس سند حمایتی مشخص شد

    40 برنامه وزارت فاوا برای توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان

    هم زمان با روز دانش آموز «پیش نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» منتشر شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

    فناوران - در راستای فعالیت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه خدمات فضای مجازی مناسب کودکان و نوجوانان، این وزارتخانه همزمان با روز دانش آموز، اقدام به انتشار نسخه پیش نویس «سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» کرد. 
    براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این سند حاصل تلاش های شبانه روزی و فشرده متخصصان و کارشناسان این حوزه است که در چهار هدف کلان آموزش، فرهنگ سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک، فراهم سازی زیرساخت های ارتباطی محتوایی و اعتمادی، توسعه بازار و مقاوم سازی کسب وکارها و مدیریت و راهبری برنامه اقدام تدوین شده و شامل 40 اقدام اولویت نخست، ذیل هریک از این اهداف است.
    همچنین پیش نویس اسناد پشتیبان این سند نیز در موازات آن، در قالب سه مجموعه مطالعات تطبیقی، مطالعات میدانی، معرفی ابزارهای کنترل والدین تدوین شده که پس از تهیه نسخه اولیه، جهت دریافت نظرات و پیشنهادات در معرض عموم قرار گرفت که تاکنون سه نسخه از آن انتشار یافته و کماکان با دریافت نظرات و پیشنهادها به روز رسانی آن ادامه دارد. 
    در پیش نویس «سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان»، ضمن بررسی چالش های فضای مجازی کودک و نوجوان و با بیان اسناد بالادستی و الزامات قانونی در حمایت و حفاظت از این قشر جامعه، از سه منظر فرهنگی، اقتصادی و حقوق شهروندی به تبیین ابعاد مختلف در موضوع پرداخته و سپس به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از توسعه زیرساخت ها و تنظیم قوانین، به منظور حفظ منافع کاربران و ارایه دهندگان خدمات و فعالان این حوزه و همچنین توجه به ترویج و فرهنگ سازی در مجامع بین المللی می پردازد. 
    در سند مذکور، با درنظر گرفتن اصول حاکم بر زیست بوم خدمات فضای مجازی که تمرکز بر پاسخگویی زیست بوم به تمام نیازهای ارتباطی و محتوایی مخاطبان اصلی (کودکان و نوجوانان) دارد، تسهیل و تامین زیرساخت های اعتماد و حمایت متوازن از تمام تولیدکنندگان، عرضه کنندگان خدمات را به عنوان اصول حاکم بر زیست بوم فرض کرده است و با ترسیم چشم انداز سند، تاکید بر توسعه فضای مجازی کودک و نوجوان متناسب با هویت اسلامی – ایرانی سهم مناسبی در اقتصاد بخش و افزایش تولید محتوا و خدمات مناسب کودک و نوجوان در این فضا دارد. 
    سند پیش رو، هم راستا با پیش نویس سند سیاستگذاری مرکز ملی فضای مجازی در حوزه فضای مجازی کودک و نوجوان تهیه شده که به تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه تاکید داشته است؛ لذا پیشرفت متوازن در این حوزه مستلزم توجه سایر نهادها و دستگاه های ذی ربط به تکالیف و انجام برنامه های خود است.
    هدف اصلی انتشار این نسخه پیش نویس، دریافت نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات فعالان و متخصصان این حوزه به منظور تکمیل و به روز رسانی این سند است، سند مذکور از طریق وبگاهCop.itrc.ac.ir در دسترس است و وزارت ارتباطات از صاحب نظران خواسته است نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس الکترونیکی Cop@itrc.ac.ir ارسال کنند.
    در ادامه این گزارش خلاصه ای از این سند را می خوانید.
     کودک و نوجوان کیست؟
    در سند منتشر شده آمده است که مطابق با اسناد بین المللی درباره دسته بندی سنی افراد، بخشی از جامعه که در محدوده سنی صفر تا 18 سال قرار می گیرند، به عنوان کودک و نوجوان شناخته می شوند.  این بازه سنی دارای قوانین، مقررات، محدودیت ها، چالش ها و دغدغه های بسیاری است که منجر به تدوین و اجرای قوانین و راهکارهای حمایتی بسیاری برای آنان شده است. بر همین اساس نیز توسعه و تولید ابزارهای مخصوص کنترل و پایش حضور کودک در این فضا با محوریت هدایت و نظارت والدین مورد توجه ویژه است.
    این بخش از جامعه یکی از بزرگ ترین مجموعه کاربران فضای مجازی را در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به خود اختصاص داده است؛ بنابراین همان گونه که در فضای حقیقی، سیاست ها، قوانین و مقررات حمایتی بسیاری برای این بازه سنی به طور سنتی تدوین و جاری است و در موارد بسیاری دولت ها خود را متولی حفظ سلامت جسمی و روحی این بخش از جامعه می دانند، لازم است تا قوانین و راهکارهای حمایتی و حفاظتی در حوزه فضای مجازی نیز برای شان در نظر گرفته شده و از سوی دولت ها با مشارکت خانواده و مربیان، اعمال و بر اجرای کامل و دقیق آنها نظارت فعالانه صورت بگیرد.
     نقش وزارت ارتباطات در موضوع فضای مجازی و کودکان
    براساس این سند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از اجزای دولت و متولی اصلی حوزه فاوای کشور نقش قابل توجهی در حل این مساله با همکاری سایر دستگاه ها در سه محور بر عهده دارد.
    محور نخست وزارت ارتباطات را متولی توسعه و ترویج فناوری اطلاعات و تامین کننده زیرساخت های موردنیاز و اشاعه فرهنگ کاربردی آن دانسته است.
    براساس محور دوم هم وزارت ارتباطات متولی توسعه شبکه های ارتباطی است و در محور سوم این وزارتخانه تنظیم کننده بازار و حافظ منافع کاربران و ارایه دهندگان خدمات است.
    در نهایت براساس این سند ماموریت وزارت فاوا در حوزه فضای مجازی کودک و نوجوان بدین صورت تعریف شده است: آماده سازی و ارایه زیرساخت ارتباطی و فناوری اطلاعاتی، محتوایی و مقرراتی مناسب جهت دسترسی کودکان و نوجوانان به خدمات و محتوای مناسب به منظور توسعه زیست بوم فضای مجازی این دسته از کاربران و کمک به رفع موانع توسعه کسب و کار و کاهش مخاطرات سرمایه گذاری در این حوزه.
     مخاطبان سند
    مخاطبان خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان براساس این سند چهار دسته کودک و نوجوان، والدین؛ معلمان و اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی مرتبط جامعه حقوقی و کسب و کار هستند اما مخاطب اصلی این سند طرح، کودک و نوجوان است.
    براساس تعریف ارایه شده در کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، افراد از بدو تولد تا 18 سالگی، کودک نامیده می شوند. براین اساس، مخاطب اصلی خدمات  فضای مجازی کودک و نوجوان، از بدو تولد تا 18 سالگی است.
    همچنین پدر و مادر، از یک سال قبل از تولد فرزند تا 18 سالگی فرزند، مخاطب فضای مجازی کودک و نوجوان درنظر گرفته شده است و در این بازه زمانی لازم است اطلاعاتی درباره کودک و نوجوان به پدر و مادر ارایه شود و ایشان بر رفتار کودک و نوجوان خود مدیریت و نظارت کنند.
     اصول حاکم بر زیست بوم خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان
    براساس این سند اصول حاکم بر شکل گیری زیست بوم محتوای مجازی سالم (خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان) عبارت اند از:
    1- پاسخگویی به تمام نیازهای ارتباطی و محتوایی مخاطب اصلی و تمام نیازهای تعاملی میان مخاطب اصلی با دو محیط خانه و مدرسه.
    2– تمرکز دولت بر تامین اطمینان و اعتماد برای همه عناصر زیست بوم با بهره گیری از اعتبار سنجی، رتبه بندی و برچسب گذاری مبتنی بر رویکرد حمایتی– توصیه ای و آگاهی رسانی فراگیر و مستمر.
    3– تسهیل اعمال مدیریت (کنترل و محدودیت) دسترسی کودک و نوجوان به خدمات و محتوای فضای مجازی کودک و توجوان ازسوی اولیا و جامعه مدنی.
    4. تمرکز دولت بر تامین پایداری و مقاوم سازی کسب و کار و اقتصاد زیست بوم خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، از طریق شفافیت فضای کسب و کار برای متقاضیان ورود، توجه ویژه به کاهش مخاطرات سرمایه گذاری و همسو کردن منافع همه عناصر زیست بوم.
    5- تحقق گام به گام و تمرکز گام های توسعه بر مخاطب اصلی.
    6- حمایت حداکثری و متوازن از تمام تولیدکنندگان ( ابزلر، برنامک و محتوا) و عرضه کنندگان خدمات (ارتباطی و محتوایی)
    7- تسهیل و تشویق خودتنظیمی روابط بین عناصر زیست بوم، از طریق شکل گیری نظام تعرفه توافقی و استفاده موثر از نتایج ارزیابی والدین و معلمان در اصلاح رتبه بندی، برچسب گذاری و توصیه عناصر زیست بوم.
     عناصر کلیدی زیست بوم
    براساس این سند عناصر کلیدی زیست بوم شامل 16 عضو از جمله کاربران، والدین، اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی حوزه کودک و نوجوان و فضای مجازی، واسط کاربری خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، تولیدکنندگان واسط کاربری خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، واسط ارتباطی خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، ارایه دهندگان خدمات ارتباطی خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان و سکوی خدمات محتوایی خدمات می شود.
    عرضه کنندگان یا تجمیع کنندگان خدمات محتوایی، برنامک محتوایی، توسعه دهندگان برنامک محتوایی، محتوای سالم، تامین کنندگان محتوا، تامین کنندگان اطمینان و اعتماد برای همه عناصر زیست بوم، تامین کنندگان پایداری کسب و کار و اقتصاد زیست بوم و تنظیم کنندگان روابط بین عناصر زییست بوم از دیگر عناصر این بخش هستند.
     چشم انداز سند
    چشم انداز این سند به این صورت تعریف شده است: فضای مجازی مناسب کودکان با هویت ایرانی– اسلامی، دارای سهم مناسب در اقتصاد بخش و افزایش تولید محتوای فارسی مناسب کودک و نوجوان مبتنی بر توسعه بخش خصوصی و در تعامل سازنده بین المللی.
    سه محور و هدف راهبردی آموزش، فرهنگ سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان، فراهم سازی زیرساخت های ارتباطی، محتوایی و اعتماد و توسعه بازار و مقاوم سازی کسب و کار نیز در این سند آمده است.
     اقدامات اولویت دار وزارت فاوا
    در پایان این سند و در قالب پیوست شماره 1، برنامه اقدامات اولویت دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان در قالب 5 هدف کلان و 40 اقدام اولویت دار معرفی شده است.
    در محور فراهم سازی زیرساخت های ارتباطی، محتوایی و اعتمادی اقداماتی چون تعامل و رایزنی با اپراتورها جهت قراردهی ابزارهای پیش فرض در سیم کارت های کودک، شناسایی، همکاری و توانمندسازی در بهره برداری سکوهای ارایه محتوا، توسعه جویشگر کودک و نوجوان، شناسایی روش ها و چالش های احراز هویت، شناسایی، طراحی و آماده سازی سکوی کنترل دسترسی ازسوی والدین، شناسایی روش ها و چالش های جمع آوری و ارایه ادله حقوقی با همکاری فعالان زیست بوم، شناسایی روش های گزارش دهی مصادیق مجرمانه ازسوی کودکان و نوجوانان و والدیت به پلیس فتا و تسهیل اقدامات پلیس فتا جهت حمایت از قربانیان فضای مجازی کودک و نوجوان دیده شده است.
    در بخش آموزش، فرهنگ سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک نیز 9 مورد دیده شده است: شناسایی نیازها، جمع آوری و به روز رسانی اطلاعات، طراحی و آماده سازی زیرساخت و ابزارهای ارایه خدمات مشاوره به کاربران در حوزه کودکان و نوجوانان، ارایه خدمات مشاوره به کاربران (طرح کودک و اینترنت– کوا)، شناسایی نیازها، طراحی، آماده سازی، به روزرسانی و برگزاری برنامه های آموزشی ضمن خدمت برای معلمان، مشارکت و حضور فعال وزارت در پاویون های تخصصی به عنوان مرجع فاوای کشور، مشارکت در سمینارها و همایش ها، برنامه ریزی داخلی و انجام هماهنگی های رسانه ای جهت برگزاری مصاحبه های منظم توسط مدیران ارشد وزارت، برنامه ریزی و برگزاری جلسات منظم جامعه تخصصی، برنامه ریزی برگزاری یک رویداد بین المللی و ارایه گزارش اقدامات انجام شده و نتایج حاصله به مجامع بین المللی.
    سومین محور این بخش توسعه بازار و مقاوم سازی کسب و کار است که در آن 16 اقدام دیده شده است.
    تعاملف رایزنی، رفع مشکلات قانون و مقررات و تسهیل همکاری ارایه دهندگان خدمات و صاحبان سخت افزار جهت تجمیع سخت افزار و خدمات، تعامل و رایزنی با تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات جهت نصب پیش فرض برنامک های کنترلی و خاص کودکان، تدوین، تصویب و اطلاع رسانی درباره شرایط حمایت از واگذاری اقساطی تجهیزات، تصویب و ابلاغ اعتبار سالانه جهت حمایت از واگذاری اقساطی تجهیزات، تعامل، رایزنی و تسهیل همکاری فعالان و اپراتورها جهت تجمیع سیم کارت و خدمات، اصلاح و بازنگری در تعرفه های سرویس های پایه و دیتا در سیم کارت کودک، بررسی و اصلاح درصد حق السهم ها و بررسی و اصلاح قیمت خدمات ارزش افزوده از جمله این اقدامات است.
    در بخش دیگری از این اقدامات، طراحی، تدوین و تصویب بسته های تشویقی مبتنی بر مصرف پهنای باند، تدوین دستورالعمل خدمات و سکوها، رصد، پایش، نظرسنجی و ارطیابی خدمات حوزه کودک و تهیه گزارش های تحلیلی، تامین زیرساخت جهت باز کردن محتواهای دولتی، تعامل، رایزنی و ارایه خدمات مشاوره به شرکت های حوزه کودک جهت تسهیل دانش بنیان شدن آنها، تهیه پیشنهاد و تاسیس زیرگروه خدمات کودک و نوجوان در کمیته وام وجوه اداره شده و تخصیص اعتبار سالانه، شناسایی، جمع آوری اطلاعات، اعتبارسنجی و اطلاع رسانی درباره شرکت ها و اشخاص فعال در حوزه و برنامه ریزی و برگزاری جلسات منظم جامعه تخصصی.
    آخرین محور کلان این برنامه نیز راهبری و پایش برنامه اقدام است و در آن 7 برنامه تعریف شده است: تعیین شاخص های کمی و پیش بینی مقادیر سالانه، برنامه ریزی و طراحی سامانه برخط پایش شاخص های برنامه اقدام، تدوین و انتشر عمومی گزارش های 3 ماهه از پیشرفت برنامه اقدام، بازنگری و اصلاح اهداف و برنامه اقدام براساس بازخوردها، ایجاد و برگزاری جلسات منظم کارگروه راهبری طرح، ایجاد و برگزاری جلسات منظم کارگروه فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برگزاری جلسات منظم خبری.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :