آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 22485
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1391 10:33
تعداد بازدید : 777

رشد شتابان درخواست اطلاعات کاربران از سوی دولت‌ها

گزارش های شفافیت گوگل و توییتر منتشر شد

شرکت های فعال در زمینه فناوری و ارتباطات مرتبا با درخواست هایی از سوی دولت ها و دادگاه ها مبنی بر واگذاری اطلاعات کاربران یا حذف محتوای خاص روبه رو هستند. سرویس های اینترنتی چون گوگل و توییتر نه تنها از این اعمال نفوذ در امان نیستند، بلکه بیشترین میزان درخواست را دارند. به همین دلیل نیز این دو شرکت هر شش ماه یک بار گزارشی با عنوان «گزارش شفافیت» (Transparency Report) ارایه می دهند که در آن دولت هایی که به دنبال اطلاعات کاربران خود هستند و تعداد این درخواست ها مشخص می شود. انتشار گزارش شفافیت ابتکاری است که گوگل از سال ۲۰۱۰ آغاز کرده و بر اساس آن هر شش ماه یک بار جزییات درخواست های دولت های جهان را منتشر می کند. گوگل نخستین بار گزارش شفافیت اش را در بازه زمانی ژوییه تا دسامبر 2010 ارایه کرد. گزارش امسال شفافیت گوگل نشان می دهد که هنوز هم بسیاری از دولت های جهان از این شرکت می خواهند که اطلاعات خصوصی کاربران را در اختیارشان بگذارد یا آیتم های خاصی از اطلاعات را از روی سرورهای خود حذف کند. براساس این گزارش، میزان درخواست های دولت ها همواره رو به افزایش است. آخرین گزارش شفافیت گوگل که ۲۳ ژانویه امسال منتشر شده، حاکی از سیر صعودی درخواست اطلاعات خصوصی کاربران از این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ میلادی است. دولت ها همچنان از گوگل می خواهند که در تعقیب و رهگیری آنلاین شهروندان، کمک رسان آنها باشد. گوگل در توضیح آخرین گزارش خود آورده که کاربرد سرویس های مختلف گوگل همواره رو به افزایش است و با توجه به این نکته رشد درخواست های دولت ها نیز اجتناب ناپذیر به نظر می رسد؛ اگرچه بررسی آماری که گوگل در قالب ارقام و نقشه های تعاملی ارایه می کند، همواره هراس آور و تکان دهنده است. بر اساس آمار گوگل، از سال ۲۰۰۹ درخواست اطلاعات خصوصی کاربران در اشکال مختلف بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است. مجموع درخواست های دولت ها از این شرکت در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۴۲ هزار مورد رسیده است. این رقم نشان می دهد که میزان درخواست دولت ها از گوگل در طول دو سالی که از انتشار گزارش های شفافیت می گذرد، سالانه نزدیک به ۲۴/۵ درصد افزایش یافته است. گوگل به طور میانگین در بیش از ۵۰ درصد موارد به درخواست دولت ها تن در داده، اما به طور کلی، روند پذیرش درخواست ها از سوی گوگل سیری نزولی دارد. در کل، تهمت و افترا از مهم ترین علل درخواست دریافت اطلاعات کاربران یا حذف محتوا از روی سرورهای گوگل است. امنیت و حریم خصوصی، انتقاد از دولت، جعل هویت، کپی رایت و تهدید امنیت ملی نیز از دیگر علل مهمی هستند که بیش از موارد دیگر مورد استناد قرار می گیرند.

گزارش: نسترن صائبی
منابع: TheInquirer و Mashable

گفتنی است که به روال گذشته، بیشترین درخواست‌ها از سوی دولت آمریکا روانه شرکت گوگل شده است. دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ در مجموع در 16 هزار و 407 مورد از گوگل خواسته که اطلاعات خصوصی کاربران را در اختیار آنها قرار دهد یا از روی سرورهای خود حذف کند. گوگل هم در بیش از ۸۰ درصد موارد درخواست‌های دولت آمریکا را که براساس ارسال احضاریه‌های قانونی یا حکم دادگاه بوده، برآورده کرده است. میزان پذیرش درخواست‌های دولت آمریکا از سوی گوگل، از ۹۴ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۸۸ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که درخواست حذف محتوا از سوی شرکت‌‌های فعال در صنعت موسیقی و سرگرمی نیز به شدت افزایش یافته است. نقض کپی‌رایت از جمله دلایلی است که آنها بر مبنای آن از گوگل می‌خواهند اطلاعات خاصی را از روی سرورهای خود حذف کند. با توجه به اینکه گوگل در گزارش شفافیت خود، وضعیت ترافیک سرویس‌های این شرکت از جمله جی‌میل، جست‌وجوی گوگل و گوگل‌پلاس را هم به تفکیک کشورها نشان می‌دهد، می‌توان با بررسی این ترافیک اختلالات و سانسورهای احتمالی در نقاط گوناگون جهان را هم بررسی کرد. در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ ایران و سوریه در میان کشورهای خاورمیانه بیشترین درخواست را از گوگل داشته‌اند. ایران با قطع یک هفته‌ای دسترسی کاربران به جیمیل تیتر رسانه‌ها شد و سوریه هم دو روز دسترسی به همه سرویس‌های آنلاین را برای شهروندان مسدود کرد. علاوه بر این، کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان و اندونزی هم در اعتراض به انتشار ویدیوی جنجال‌برانگیز زندگی پیامبر گرامی اسلام، دسترسی به سرویس یوتیوب گوگل را برای مدتی قطع کردند که در این گزارش به آنها هم اشاره شده است. سنگال و بنگلادش هم در مقاطعی موانعی بر سر راه سرویس‌های گوگل ایجاد کرده‌اند. گوگل همواره گفته است که شفافیت و شفاف‌سازی از ارزش‌های اساسی این غول جست‌وجوی اینترنتی است و تلاش می‌کند تا با شفاف‌سازی حداکثری و مسوولانه درباره ابزارها و سرویس‌های خود از منافع کاربران و شهروندان جهان مجازی در برابر اقدامات انحصارگرایانه دولت‌ها حفاظت کند تا بستر لازم برای گردش آزاد اطلاعات فراهم شود. به اعتقاد مدیران گوگل، انتشار گزارش‌های شفافیت این شرکت موجب شده برخی دیگر از شرکت‌ها از جمله توییتر نیز با بهره‌گیری از همین روش کاربران را از جزییاتی باخبر کند که معمولا محدود به مذاکرات پشت‌پرده می‌شود.
شفاف‌سازی توییتری
گزارش شفافیت نیمه دوم سال ۲۰۱۲ توییتر نشان‌ می‌دهد که درخواست دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی نیز افزایش یافته است. این در حالی است که بر اساس آخرین برآوردها، توییتر به ‌لحاظ رشد، سریع‌ترین شبکه اجتماعی جهان است؛ چنانچه تعداد کاربران فعال این سایت از فصل دوم تا چهارم سال ۲۰۱۲ در حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. تعداد کاربران فعال توییتر در هر ماه ۲۸۸ میلیون نفر است.
گزارش شفافیت نیمه دوم سال ۲۰۱۲ توییتر در ۲۸ ژانویه منتشر شد. توییتر در گزارش خود آورده که در شش ماهه دوم سال میلادی گذشته از سوی ۲۳ دولت جهان درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران خود را دریافت کرده است. این رقم در کل سال گذشته ۳۰ کشور بوده است. در نیمه دوم سال تعداد درخواست‌ها نسبت به نیمه اول ۱۶۰ مورد بیشتر بوده و ۲۰ درصد افزایش یافته است. توییتر از سوی دولت بریتانیا ۲۵ بار درخواست دریافت کرده که از میان این تعداد درخواست به یک درخواست به صورت کامل یا تا قسمتی پاسخ داده است. اما از سوی آمریکا ۸۱۵ درخواست داشته که از آن میان به ۵۶۲ درخواست به صورت کامل یا تا قسمتی پاسخ داده است. توییتر می‌گوید در صورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد، به کاربری که اطلاعات وی درخواست شده، اطلاع می‌دهد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :