آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 23518
تاریخ انتشار : 8 اسفند 1391 10:51
تعداد بازدید : 537

نظر وزیر اسبق در خصوص موبایل دانش‌آموزی:

آموزش و پرورش دربرابر ورود تلفن همراه به مدرسه مقاومت کند

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه ورود موبایل به مدارس، آسیب ها و تبعات پرورشی و تربیتی به همراه دارد، از آموزش و پرورش خواست که برای ورود این کالا به مدارس مقاومت کند.

ایسنا- محمود فرشیدی درباره ورود موبایل به مدارس، گفت: هر فناوری و پدیده جدیدی که وارد جامعه می‌شود، باید بر اساس فرهنگ بومی تعریف شود و همسو با اعتقادات و ارزش‌های کشور مورد استفاده قرار بگیرد.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که رسانه‌های مدرن اعم از رایانه، اینترنت و موبایل دارند، از هم گسستگی تمرکز است، به طوری که زمام فکری و فرهنگی انسان‌ها در اختیار مجموعه‌ای از نظام‌های سلطه قرار می‌گیرد؛ همچنین آزادی و اختیارات فکری چنین کالاهایی در افراد اثرگذار بوده و امنیت جوامع را بر هم زده و فرهنگ‌ها را دست‌خوش نابهنجاری‌ها و مشکلات می‌کنند. وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: در سال‌های گذشته برای ورود اینترنت و رایانه به مدارس، سند “فاوا” تنظیم و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و مقرر شد، کاربرد رایانه در آموزش و پرورش بر اساس این سند تعریف و تدوین شود.
فرشیدی، درباره ورود موبایل به مدارس این سوال را مطرح کرد که چه ضرورتی دارد این دستگاه در ساعاتی که دانش‌آموز مشغول امر یادگیری و آموزش است، موبایل در اختیار داشته باشد؟
روی بازار دانش‌آموزان حساب باز کرده‌اند
فرشیدی گفت: شاید استدلال برخی افراد این باشد که برای جویا شدن از احوال فرزندان در مسیر مدرسه تا منزل، موبایل کاربرد داشته باشد؛ اما مساله اصلی این است که برخی از شرکت‌های تجاری روی بازار 12 میلیونی دانش‌آموزان حساب باز کرده‌اند و با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی هستند، ضرورت‌های کاذب را مطرح می‌کنند.
فرشیدی با بیان اینکه این نگاه اقتصادی و کشف بازار 12 میلیونی دانش‌آموزان، ضرورت‌های کاذب و فرهنگ استفاده از این کالا را در پی داشته است، گفت: به عنوان یک معلم معتقدم در محیطی که دانش‌آموز باید از لحاظ فکری و فرهنگی دارای آرامش روحی و روانی باشد و از فکر و خلاقیت خود برای آموزش استفاده کند، ورود موبایل به عنوان یک “میهمان ناخوانده” هیچ توجیه علمی ندارد؛ چراکه حتی نمی‌توان تصور کرد که واردات این میهمان ناخوانده چه چیزهایی خواهد بود. به گفته وی، در حالی که آموزش و پرورش برای ورود کتاب‌های کمک درسی به مدارس حساسیت‌هایی را به خرج می‌دهد، چگونه وسیله‌ای را در حوزه فعالیت مشترک دانش‌آموز و معلم قرار دهیم که هیچ نقشی در آموزش ندارد، بنابراین این موضوع یک نوع رقیب برای معلم و به نوعی ضد معلم در بحث‌های آموزشی است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: ورود موبایل نخستین گام برای ایجاد اصطکاک بین مدیریت مدرسه و دانش‌آموزان است، چراکه اگر قرار باشد دانش‌آموزان آن را تحویل دهند و تنها در ساعات تفریح از آن استفاده کنند، در صورتی که دانش‌آموز تحویل ندهد، از قوانین تخطی کرده است.
موبایل باعث فخرفروشی دانش‌آموزان متمول می‌شود
وی افزود: همچنین استفاده از آن در کلاس‌ها در حالی که معلم مشغول فعالیت آموزشی است، هیچ توجیه و استدلال علمی ندارد. ضمن آنکه باعث فخر فروشی دانش‌آموزان متمول می‌شود، در حالی که آموزش و پرورش حتی در نقاشی کلاس‌ها، سادگی محیط و در استفاده از رنگ و مدل لباس، ساده‌پوشی را به عنوان یک دستورالعمل اجرا می‌کند که ورود موبایل این موضوع را نقض خواهد کرد.
فرشیدی در ادامه گفت: به دلیل پیام‌های ناخواسته‌ای که موبایل‌ها دارند، در بسیاری از کشورها استفاده از موبایل در مدارس ممنوع است، بنابراین با توجه به آسیب‌هایی که این کالا و همچنین تبعات تربیتی و پرورشی که به همراه دارد، آموزش و پرورش باید مقاومت کرده و بدون کارشناسی از ورود این‌گونه کالاها به مدارس جلوگیری کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :