fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 2356
    تاریخ انتشار : 2 آبان 1390 11:1
    تعداد بازدید : 649

    نگاه تحلیلی به وضعیت بازار تبلت‌ها

    آینده رقیبان آي پد

    تحلیلگران بازار، سال گذشته چهار محصول زوم موتورولا، گالکسی تب سامسونگ، پلی بوک بلک بری و تاچ پد اچ پی را به عنوان رقبای احتمالی آی پد اپل معرفی کرده بودند، اما هر چهار محصول در بازار با شکست های کوچک و بزرگ مواجه شدند و آمار فروش بسیار پایینی را به ثبت رساندند.

    همکاران سیستم - با وجود اين شرکت آمازون به زودی رایانه لوحی‌اش را برای رقابت با آی‌‌پد روانه بازار خواهد کرد. شرکت آمریکایی اچ‌‌پی اواسط ماه اوت اعلام کرد که تولید رایانه لوحی تاچ‌پد را متوقف خواهد کرد. متخصصان دلیل این تصمیم را ناتوانی این محصول در رقابت با آی‌پد می‌دانند. در مقابل سرعت بالای رشد فناوری در آی‌پد و به روز بودن آن، تاچ‌پد چیزی برای عرضه نداشت.
     اچ‌پی با پذیرفتن واقعیت و کنار کشیدن از میدان رقابت عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشت. چند هفته پس از عرضه عمومی تاچ‌پد کاملا مشخص بود که این محصول به وضعیتی که اچ‌پی در زمان معرفی آن در ماه فوریه پیش‌بینی کرده بود، نخواهد رسید. بازار فروشش کاملا بی‌ثبات بود. این محصول که از لحاظ برنامه و نرم‌افزار کیفیت خوبی نداشت، فروش غم‌انگیزی را تجربه کرد. اچ‌پی خیلی زود این واقعیت را پذیرفت که هیچ کس محصولش را به آی‌پد ترجیح نخواهد داد. تصمیم اچ‌پی باید تلنگری به دیگر رقبای آی‌پد باشد. شرکت‌هایی دیگر نیز باید جلوی ضرر را بگیرند و فروش محصولات‌شان را متوقف کرده و به تغییر استراتژی‌های‌شان فکر کنند. آنها باید این واقعیت را بپذیرند که برای ماندن در دنیای رایانه‌های لوحی باید با آی‌پد که از لحاظ ظاهری و نرم‌افزاری بهترین است، مبارزه کنند.
     این شرکت‌ها تاکنون روی سرعت بالای محصولات‌شان و محدودیت‌های کمتر آن به نسبت آی‌پد مانند پشتیبانی از فلش ادوبی، خروجی USB ‌و ارتباط راحت‌تر با دیگر محصولات فناوری مانور می‌دهند.
    اما همگان می‌دانند که این نقشه شکست خورده است. اپل تا کنون ۲۵ میلیون دستگاه آی‌پد به فروش رسانده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال این رقم دو برابر خواهد شد.
    واضح است که اعلام نقص‌های آی‌پد کوچک‌ترین تاثیری روی فروش این محصول نداشته است. خریداران آی‌پد را نمی‌خرند تا آن را جایگزین رایانه‌شان کنند، بلکه آنها با خریداری آی‌پد می‌خواهند از شر رایانه‌های‌شان خلاص شوند. آنها می‌توانند به راحتی و با سرعت بیشتر‌‌ همان کارهایی را که با رایانه‌های‌شان انجام می‌دانند از قبیل ایمیل، اینترنت، دیدن فیلم و مانند آن را عینا با آی‌پد نیز انجام دهند.
     پس با این دیدی که کاربران به آی‌پد دارند، ادعای رقبای اپل مبنی بر اینکه می‌توانند منفعت بیشتری برای آنها داشته باشند، برای‌شان بی‌معنی است.
     در بازار رایانه‌های لوحی امکانات کم ولی خوب بسیار بهتر از تجربه‌ بد یک کاربر از کار با رایانه‌های لوحی است.
     در این بازار خریداران دنبال محصولی می‌گردند که امکانات کمتر ولی بهتری نسبت به آی‌پد داشته باشد. رایانه‌ لوحی که ادعای سریع‌تر بودن، پشتیبانی فلش و کم مصرف بودن باتری‌اش را نداشته باشد، اما در مقابل کارکرد بهتری به نسبت آی پد داشته باشد. محصولی که دسترسی مستقیم به کتابخانه‌های دیجیتال، بانک فیلم و موسیقی داشته باشد، ظریف‌تر باشد، بلافاصله روشن شود، پلات‌فورمی از برنامه‌ها را برای دانلود در اختیار کاربران قرار دهد که مانند اپل انحصاری نباشند، پردازنده‌اش به سرعت با هر برنامه‌ای منطبق شود و از همه مهم‌تر ارزان و البته خیلی ارزان‌تر از آی‌پد باشد.
     پس با این حساب در لیست مدیران شرکت‌های رقیب اپل تنها يك نام است كه خط نمی‌خورد. جف بزوس، مدیر آمازون دقیقا از مدت‌ها پيش به دنبال تولید چنین محصولی بود. او در ماه ژوییه به روزنامه وال استریت ژورنال گفته بود که شرکتش در حال ساختن یک رایانه‌ لوحی است که پاییز وارد بازار خواهد شد. وال استریت درباره‌ این محصول به نقل از منابع آگاه چنین نوشته بود: تحت آندرویید و فاقد دوربین است. البته آمازون آندرویید را با توجه به نیازهای محصولش کاملا تغییر داده است. عرضه‌ این محصول برای اپل یک چالش جدی تلقی می‌شود. اپل که چندین سال را صرف بهبود اوضاع سیستم عاملش کرده بود، هیچ وقت شانسی برای آمازون قایل نمی‌شد. اما آمازون خیلی زود در بیشتر بخش‌ها به عنوان یک رقیب سرسخت خود را نشان داد. برای نمونه کیندل بدون سیم رابط می‌تواند به فروشگاه آمازون متصل شود. یعنی حتی اگر کاربر به اینترنت متصل نباشد، قادر خواهد بود کتابی را انتخاب و آن را خریداری کند. آمازون پد (رایانه‌ لوحی آمازون) علاوه بر این امکان کیندل دسترسی همیشگی به بانک موسیقی و فیلم آمازون و فروشگاه مجازی آندرویید را نیز دارد.
     یکی دیگر از مزیت‌های آمازون، قیمت پایین این محصول است. مزیتی که تاکنون هیچکدام از رقبای اپل نتوانستند در آن موفقیتی کسب کنند. اپل پول و سرمایه‌ فراوان به دست آورده و بیشتر بازار را در اختیار دارد و اکنون می‌تواند با توجه به قرارداد‌های بلند مدتش با تولیدکنندگان قیمت محصولش را در مقایسه با رقبا پایین‌تر هم بیاورد.
     آمازون در دو بخش می‌تواند با اپل رقابت کند؛ یکی استفاده از قطعات ارزان در محصولش و دیگری سرمایه‌ای است که از فروش نسخه‌های دیجیتالش به دست می‌آورد. اجرای این استراتژی برای کیندل با موفقیت همراه بوده است. البته آمازون به سختی قادر خواهد بود هزینه‌هایش را با فروش کیندل جبران کند، اما از طرفی روی سود فروش کتاب‌هایش حساب کرده است. اپل اما همیشه برای سوددهی بیشتر روی فروشگاه اپل حساب می‌کند و همواره یک منبع درآمد بسیار عالی دارد. جف بزوس به عنوان یک فروشنده‌ دیوانه در دنیای فناوری اطلاعات مشهور است. زمانی که شرکت‌ها به دنبال افزایش قیمت‌ هستند، آمازون قیمت محصولاتش را پایین می‌آورد. احتمالا نوع بینش بزوس در بازار رایانه‌های لوحی نسبت به قبل تفاوتی نخواهد کرد.
     قطعا در ابتدای عرضه‌ آمازون پد شاهد قطع فروش آی پد نخواهیم بود، البته هدف آمازون هم این نیست. ولی به محض ورود این محصول به بازار بسیاری از کسانی که به دنبال خرید رایانه‌ لوحی ارزان‌قیمت هستند، این محصول را خریداری خواهند کرد. ولی در مقابل برای افراد زیادی که رایانه‌ لوحی را مترادف با آی پد می‌دانند و راضی کردن آنها به خرید محصولی دیگر با قیمت پایین‌تر مشکل است. اما برای آمازون جای خوشبختی دارد که اپل به بازار کالاهای ارزان قیمت وارد نشده است و برنامه‌ای هم برای آن ندارد و این شرکت می‌تواند این بازار را منحصرا در دست گیرد.
     آمازون هنگام معرفی این محصول و بازاریابی آن، نباید این محصول را همه چیز تمام معرفی کند. حتی نباید تاکیدی روی کلمه‌ رایانه‌ لوحی داشته باشد، چرا که سطح توقعات از این محصول در حد آی‌پد بالا می‌رود آمازون نباید وارد مقایسه‌ این دو محصول شود. آمازون باید این محصول را مانند کیندل به عنوان راهی برای استفاده‌ بهتر از محصولاتش معرفی کند، آن را کیندل پلاس بنامد و شاهد فروش بالای آن باشد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :