fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 2379
    تاریخ انتشار : 3 آبان 1390 9:5
    تعداد بازدید : 531

    دوستان مجازی بیشتر مغزی بزرگ تر!

    طی آخرین تحقیقات انجام گرفته مشخص شده که رابطه مستقیمی بین برخی تغییرات در مغز انسان و مقدار استفاده افراد از فیس بوک وجود دارد. ظاهرا هر چه تعداد دوستان در فیس بوک بیشتر باشد بخش های خاصی از مغز رشد بیشتری دارند. چهار بخشی که در این فرآیندها درگیر هستند در کارهایی مانند حافظه، بازتاب های احساسی و تعاملات اجتماعی نیز نقش ایفا می کنند. البته با وجود این بررسی ها هم هنوز برای اظهار نظر درباره اینکه تعداد دوستان بیشتر، بخش هایی از مغز را بزرگ تر می کند یا بعضی افراد کمتر تمایل به ارتباطات فیس بوکی دارند و عده ای دیگر ذاتا شیفته دوستان فیس بوک هستند نیز خیلی قابل پیش بینی نیست. ریتا کانای از کالج دانشگاهی لندن که یکی از محققان حاضر در این تحقیق بوده، معتقد است: اینکه ساختارهای مغزی در طول زمان تغییر می کنند یا نه سوالی کلیدی است که می تواند به پرسش ما درباره تغییر مغز در اثر استفاده از اینترنت نیز پاسخ اولیه ای بدهد.

    ترجمه: محمدرضا احمدی نیا

    منبع: رویترز

    کانای و همکارانش برای بررسی‌های خود از مغز 125 دانشجو که در شبکه اجتماعی فیس‌بوک فعال بودند با روش عکسبرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) عکسبرداری کردند و به عنوان فضای شاهد آزمایش نتایج را با مغز 40 دانشجوی دیگر تطبیق دادند.
    یافته‌های آنها حاکی از وجود ارتباط قوی بین تعداد دوستان در فیس‌بوک و فعالیت‌های شکل گرفته در نواحی خاکستری مغز واقع در امیگدال بود. این  ناحیه از مغز در فعالیت‌های فکری مانند تشخیص فاصله و شناختن چهره افراد آشنا و یا حتی در تصمیم‌گیری‌ها نقش مهمی بر عهده دارد. از میان چهار ناحیه مغز که در این افراد فعال‌تر بود قشر خاکستری و ضخامت آن به تعداد دوستان فرد در دنیای واقعی بستگی دارد و مابقی قسمت‌ها از نظر حجم فیزیکی همبستگی معنی‌داری با تعداد دوستان و میزان فعالیت در فیس‌بوک داشتند. دانشجویان انتخاب شده در این تحقیق میانگینی معادل 300 دوست فیس‌بوکی داشتند و البته بیشترین تعداد دوستان نیز یکهزار نفر بود که خود نشان‌دهنده میزان فعالیت این افراد در شبکه اجتماعی است.
    اهمیت این تحقیقات به میزان نفوذ فیس‌بوک در دنیای امروز باز می‌گردد و اینکه این شبکه مجازی با داشتن بیش از 800 میلیون کاربر در سراسر جهان نقشی کلیدی در ارتباطات اجتماعی امروزی به‌خصوص در میان جوانان بازی می‌کند. گرینت ریس از دیگر پژوهشگران حاضر در این تحقیق اهمیت این داده‌ها را در میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان افراد و ناچیز بودن دانسته‌های ما درباره تاثیر این برخوردهای مجازی می‌داند. وی می‌افزاید: دانسته‌های کم باعث شده تا هرکس حدسی درباره مضر بودن اینترنت بر زندگی امروز ما داشته باشد. البته او از یک اتفاق دیگر نیز خوشحال است و آن هم استفاده از فناوری‌های روز عصب‌شناسی برای پاسخ به سوالاتی مشخص مانند اینکه کدام قسمت از مغز انسان در برقراری ارتباطات آنلاین درگیر می‌شود؟ او این روش‌های تازه استفاده از ابزارهای قدرتمند عکسبرداری را بسیار هیجان‌انگیز می‌داند!
    نتایج این تحقیق در نشریه سلطنتی تحقیقات اجتماعی منتشر شده است.
    هیدی جانسن برگ از دانشمندان دانشگاه آکسفورد که در این تحقیق نیز حاضر بوده است وقتی از او درباره نتایج این پژوهش سوال شد، وی پاسخ داد که گرچه نتایج حاصل به‌نظر بسیار عجیب و جالب به‌نظر می‌رسد، اما هنوز برای اینکه بگوییم فیس‌بوک افراد را باهوش‌تر می‌کند زود است. این خانم محقق منظور خود را این طور بیان می‌کند که اگر امروز 100 دوست تازه در فیس‌بوک خود داشته باشید به این معنی نیست که فردا مغز شما بزرگ‌تر می‌شود و صد البته با یافته‌های این تحقیق همچنان نمی‌شود تعیین کرد که اینترنت برای مغز انسان مفید است یا مضر؟

    امکانات تازه فیس‌بوک جذاب نیست
    بر اساس نتایج نظرسنجی که اخیرا توسط دیلی میل منتشر شده، در حالی که شبکه اجتماعی فیس‌بوک علاقه‌مندان و کاربران زیادی را در میان استفاده‌کننده‌های دفتری و خانگی اینترنت دارد اما 86درصد از این کاربران که اوقات روزانه خود را در این شبکه می‌گذرانند از تغییرات تازه سایت متنفر هستند و هرگز از آنها استفاده نکرده‌اند. حال اگر این افراد را به تمام کاربران فیس‌بوک تعمیم دهیم به رقم 688 میلیون کاربری می‌رسیم که معتقدند این سایت باید به شکل و شمایل سابق خود بازگردد. این تعداد در میان جوانان و نوجوانان افزایش هم می‌یابد و به 91 درصد کاربران می‌رسد که همگی قیافه سابق آن را به شکل تازه‌اش ترجیح می‌دهند. این یعنی اینکه بر اساس نظر سنجی Sodahead.com اکثریت قریب به اتفاق کاربران فیس‌بوک خواهان بازگشت آن به وضعیت سابقش هستند.
    فیس‌بوک خدمات تازه‌ای را ماه گذشته ارایه داده ‌است که طی آن در یک نوار اخبار بحث برانگیز کاربران می‌توانند فعالیت‌های همزمان دوستان خود را ببینند، خدماتی که به عقیده بسیاری از منتقدان رقابتی نابخردانه و ناشیانه با شبکه‌های اجتماعی مشابه مانند توییتر است. واکنش‌های کاربران شبکه فیس‌بوک نیز به این خدمات تازه کاملا منفی بوده است به‌شکلی که اغلب این کاربران که توقعات دیگری از فیس‌بوک دارند این خدمات  تازه را گیج‌کننده و غیر‌قابل درک می‌دانند!
    حال این گوی در میدان فیس‌بوک است که بخواهد به رقابت‌به سبک دهه 1970 ادامه بدهد و یا همان گونه که از پیشگامان هر عرصه‌ای برمی‌آید بخواهد نوآوری تازه‌ای رو کند؟


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :