fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 24331
    تاریخ انتشار : 23 اسفند 1391 18:19
    تعداد بازدید : 605

    بانکداری الکترونیکی، پاسخی برای نیازهای روز

    در حال حاضر ۲۱ هزار شعبه بانک در کشور وجود دارد که اغلب آنها در کلان شهرها قرار دارند در حالی که بدون نیاز به ایجاد شعبه، بانکداری الکترونیکی بسیاری از نیازهای مشتریان را پاسخ می دهد.

     بانک مرکزی به تازگی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که براساس آن در سال آینده بانک‌ها مجاز به افزایش تعداد شعب خود نیستند و باید 20 درصد از شعب خود را کاهش دهند.  با توجه به وجود بیش از 21 هزار شعبه بانکی این بخشنامه منطقی به نظر می‌رسد و این تعداد شعبه نسبت به جمعیت، گستره جغرافیایی و توسعه بانکداری الکترونیکی منطقی نیست.
    به عنوان مثال بانک ملی هم‌اکنون دارای سه هزار و 291 شعبه است که 521 شعبه آن در شهر تهران قرار دارد و جالب آنکه در سایر شهرهای استان تهران شعب بانک ملی تنها 47 شعبه است. همین مساله میزان تراکم شعب بانکی را نشان می‌دهد.همچنین بانک صادرات بعد از بانک ملی بیشترین شعبه بانک را در اختیار دارد؛ به طوری که در حال حاضر تعداد شعب این بانک به دو هزار و 881 شعبه رسیده که 496 شعبه آن در استان تهران است.  یکی از علل توسعه کمی بانک‌ها در گذشته نبود بانکداری الکترونیکی و کلید جمع‌آوری سپرده‌ها بوده است. امروزه با توسعه ابزارهای الکترونیکی دیگر کمتر نیازی به توسعه شعب وجود دارد و مشتریان بانک‌ها با استفاده از اینترنت بانک، تلفن بانک و سیستم‌های پوز اغلب نیازهای خود را می‌توانند تامین می‌کنند.
    در همین باره الهیاری، کارشناس بانکی گفت: شیوه‌های مختلفی برای ارایه خدمات به مشتریان در سیستم بانکی وجود دارد و هر چقدر روش‌ها در بانک سنتی باشد تاکید و تمرکز بر توسعه فیزیکی شعب بیشتر خواهد بود؛ در واقع تنوع و تعدد کانال‌های توزیع خدمات کمتر است.وی افزود: به هر میزان تنوع ارایه خدمات بیشتر باشد، توزیع کانال‌های خدمات بیشتر خواهد شد.
    الهیاری گفت: برخی مواقع منابع بانک که متعلق به سپرده‌گذاران است تبدیل به دارایی‌هایی می‌شوند که ذاتا دارای ارزش‌افزوده نیستند؛ به دلیل شرایط تورمی، دارایی بانک‌ها متناسب با تورم افزایش می‌یابد.
    این کارشناس بانکی با بیان اینکه این اقدام بانک‌ها مغایر با دستورالعمل‌ بانک مرکزی است، گفت: طبق قانون نسبت دارایی‌های ثابت به سرمایه بانک نباید بیش از 30 درصد باشد، اما در حال  حاضر این نسبت مغایر با استانداردهای تعیین شده است.وی افزود: با توجه به اینکه با گسترش بانکداری الکترونیکی و فناوری اطلاعات ارایه خدمات در هر جا و هر لحظه امکان‌پذیر شده و توجیهی برای ایجاد شعب متعدد وجود ندارد؛ در برخی خیابان‌ها بیش از 10 شعبه بانک قرار دارد که نیازی به وجود آنها نیست.الهیاری گفت: اگر ایجاد شعبه با هدف جذب منابع و سپرده بیشتر است، روش‌ها و کانال‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و ایجاد شعبه در حال حاضر تاثیری به غیر از افزایش هزینه بانک ندارد.
    به گزارش فارس، نکته مورد توجه در شعب بانک‌ها، تمرکز بانک‌ها در کلانشهر کشور است به گونه‌ای که شعب بانک ملی در استان‌های تهران 568 شعبه، اصفهان 225 شعبه، خراسان رضوی 195 شعبه، فارس 213 شعبه، خوزستان 179 شعبه را داراست که 41 درصد از کل شعب این بانک را تشکیل می‌دهد که البته اغلب این شعب در مراکز استان‌ها واقع شده است. بانک ملی هم‌اکنون سه هزار و 291 شعبه دارد که 41 درصد آن در پنج استان کشور قرار دارد.همچنین بانک صادرات با دو هزار و 881 شعبه به عنوان دومین بانک بزرگ کشور از نظر تعداد شعب از نظر پراکندگی شعب از چنین شرایطی برخودار است. شعب بانک صادرات در استان‌ تهران 496، اصفهان 231، خوزستان 192، خراسان رضوی 210، آذربایجان شرقی 122، کرمان 115 و گیلان 125 شعبه است و در اغلب استان‌ها تعداد شعب کمتر از 60 واحد است.یکی از مشکلات اساسی در این بین تمرکز شعب در شهر‌های بزرگ و نبود حتی یک شعبه بانک در برخی شهرهاست. به نظر می رسد در شهرهای کوچک هنوز فرهنگ‌ استفاده از بانکداری الکترونیکی و فناوری اطلاعات گسترش نیافته و نیاز به افزایش محدود شعبه در بعضی شهرهای کشور احساس می‌شود اما با توجه به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت افزایش شعب بانک‌ها این امکان وجود ندارد.
    منبع: خبرگزاری فارس


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :