fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 25221
    تاریخ انتشار : 26 فروردین 1392 10:25
    تعداد بازدید : 711

    جرایم مخابراتی و مسوولیت اجتماعی اپراتورها

    حجم کلاهبرداری های پیامکی و تلفنی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. ارقام میلیاردی، قربانیان گسترده، روش های متعدد کلاهبرداری، آسان و ارزان بودن شکار طعمه، در دسترس بودن ابزار کلاهبرداری، پیگیری نکردن قربانی ها به علت مقرون به صرفه نبودن، پنهان ماندن هویت کلاهبرداران و اجرای آن از هر نقطه حتی از داخل زندان، از ویژگی های جرایم مخابراتی به شمار می رود که با افزودن عنصر خلاقیت به راحتی میسر می شود.

    علی شمیرانی

    در روزهای اخیر شاید شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که با حالتی توام با شادی و نگرانی از پیامک برنده شدن در یک قرعه‌کشی می‌گویند و می‌پرسند آیا باید به آن اعتماد کنند؟ از سوی دیگر، براساس این قاعده‌ کلی که «مجرم‌ها معمولا یک گام از پلیس‌ها جلوترند»، همواره شاهد نوع جدیدی از کلاهبرداری تلفنی یا پیامکی هستیم و بعد از آن نیز اطلاع‌‌رسانی محدود برای آگاه‌سازی مردم از ماجرا.
    البته نمی‌توان همه موضوع را متوجه پلیس دانست و توجه اپراتورهای تلفن‌ ثابت و همراه کشور نیز باید به مقوله مسوولیت اجتماعی جلب شود. هم‌اکنون کلاهبرداری‌های گسترده‌ای به نام اپراتورها اعم از برنده‌شدن در قرعه‌کشی‌، استفاده رایگان از برخی طرح‌ها،‌ دریافت شارژ و غیره در حال وقوع است. حجم و شکل این کلاهبرداری‌ها نیز به قدری متنوع و گسترده است که تنها با صدور یک اطلاعیه مطبوعاتی از سوی پلیس نمی‌توان انتظار رفع ریشه‌ای معضل را داشت. از این رو شاید بد نباشد که اپراتورهای مخابراتی بخشی از حجم بالای تبلیغات خدمات گوناگون خود را صرف آشنایی مردم با سوءاستفاده‌های احتمالی از طریق بسترهای‌ ارتباطی و یا به نام اپراتورها اختصاص دهند.
    بدیهی است که این موضوع نوعی تبلیغات غیرمستقیم محسوب می‌شود و اثر بالایی بر اعتماد مردم دارد. شاید بهتر آن باشد تا در قالب کمیته‌ای مشترک میان اپراتورها، پلیس و رسانه‌ها زمینه‌های لازم برای ریشه‌کن شدن این دست از کلاهبرداری‌ها فراهم شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :