آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 25520
تاریخ انتشار : 1 اردیبهشت 1392 11:12
تعداد بازدید : 1562

گزارشی درباره تنها برنامه روزانه فناوری اطلاعات در تلویزیون

«بر خط» در میانه راه

برنامه تلویزیونی «برخط» چهار سال است که با محوریت فناوری اطلاعات و تمرکز بر رویدادهای این صنعت از شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود و در حال حاضر از معدود گزینه های موجود تلویزیونی در این حوزه است. ضمن اینکه این برنامه تنها نمایش تلویزیونی حوزه فناوری اطلاعات است که زمان بندی پخش روزانه دارد.

گزارش: بابک نقاش

برخط در زمینه طراحی صحنه و دکور همچنان ساختارهای سنتی صدا و سیما را دنبال می‌کند اما در بخش‌های دیگر مانند محتوا و اجرای برنامه خلاقانه عمل کرده است. خلاقیتی که فراتر از رنگ‌های شاد و احوال‌پرسی‌ها عامیانه است و می‌توان این رویکرد را در شکل و ساختار برنامه مشاهده کرد.
سنت برای مدرنیته
با وجود نوآوری‌هایی که این برنامه نشان داده است، اما همچنان نگاه کلیشه‌ای برنامه‌سازی را کم و بیش به همراه دارد و شاید یکی از دلایلی که باعث عمر چهار ساله برخط شده، همین رعایت سنت‌های برنامه‌سازی هر چند در شکل تعدیل شده باشد.
روزهای برخط
برخط در روزهای شنبه علاوه بر مباحث حقوقی در فضای تبادل اطلاعات با حضور سارنگ قربانیان و حسین نیازخانی، به بررسی فضای آموزش و چالش‌های قانونی در حوزه فناوری اطلاعات نیز می‌پردازد و آرش فکوری به عنوان کارشناس این بخش، موضوعاتی از قبیل نوسانات بازار، برآورد بازار در کوتاه مدت و برخی مباحث توسعه را مطرح می‌کند. فکوری از چهره‌های شناخته شده در حوزه تجهیزات همراه است و سابقه موفقی در توسعه برندهای MSI و ایسوس در بازار لپ‌تاپ دارد.
روزهای یکشنبه با حضور مانی قاسمی و مهرداد خدامی اجرا می‌شود و در این برنامه موضوع اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار مورد توجه قرار می‌گیرد. مهرداد خدامی علاوه بر برنامه‌نویسی، در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی نیز دارای تجربه است. مانی قاسمی یکی از نویسندگان قدیمی سایت نارنجی است که در زمینه ابزارک‌ها و اپلیکیشن صحبت می کند.
روزهای دوشنبه گفت و گوهای چالشی برخط اجرا می‌‌شود و سهیل مظلوم، رییس سابق انجمن شرکت‌های انفورماتیک مباحث کلان مدیریتی در این حوزه را مطرح می‌کند. مدیران مختلف بخش‌های فناوری اطلاعات میهمان روزهای دوشنبه برخط بوده اند.
موضوع روزهای سه شنبه به ابزارهای دیجیتال مانند تجهیزات همراه و قطعات سخت‌افزاری اختصاص دارد و سه کارشناس برنامه در این روز شامل مسعود فیاضی، مرتضی افراسیابی و بابک نقاش هستند. هر سه کارشناس این برنامه سابقه مطبوعاتی در همین حوزه دارند و مباحث این روز به دلیل معرفی نوآوری‌ها و ابزارهای دیجیتالی جذابیت زیادی در بین مخاطبین پیدا کرده است. مهدی اربابی و مهدی عباسی دو کارشناس حوزه امنیت اطلاعات هستند که در روز چهارشنبه موضوعات مورد نظر خود را مطرح می‌کنند و روزهای پنجشنبه نیز به پویانمایی و هنرهای دیجیتالی اختصاص دارد. کارشناسان این روز امیر سحرخیر و بابک نکویی هستند که در زمینه پویانمایی و انیمیشن برنده جوایز متعددی شده‌اند و عضو هیات داوران و گزینش چندین جشنواره بوده‌‌اند. از فعالیت‌های سحرخیز می‌توان به سریال مختارنامه اشاره کرد که در آن برخی صحنه‌ها با کمک جلوه‌های رایانه‌ای بازسازی شده بود.
فناوری در رسانه ملی
رویکرد اولیه برنامه برخط که قبلا با نام صفر و یک مطرح بود، به مباحث علمی اختصاص داشت و تنها شامل IT نمی‌شد. پس از مهاجرت رضا پورحسین، مدیر نوگرای شبکه چهار سیما به شبکه آموزش، گروهی از تهیه‌کنندگان از جمله مجید یوسفی، تهیه‌کننده فعلی برنامه نیز راهی شبکه آموزش می‌شوند و یکی از اولین اقدامات او تغییرات کلی در ساختار برنامه صفر و یک است. یوسفی به عنوان تنها مدیری که از ابتدای این برنامه تا کنون بی‌وقفه با آن همراه بوده است برخط فعلی را شکل عمومی و گسترده شده برنامه صفر و یک می‌داند که در ابتدا شامل آموزش و معرفی نرم‌افزار بود. او معتقد است برنامه برخط تا کنون توانسته جایگاه خود را در میان برنامه‌های تلویزیون پیدا کند و اکنون می‌تواند بطور جدی وارد مباحثی شود که تا پیش از این کمتر به آن پرداخته شده است. او با اشاره به موضوعاتی که کاربرد فناوری اطلاعات در زندگی روزانه افراد مختلف دارد می‌گوید: این بدنه اکنون توانمند شده و می‌توانیم با حفظ مرجعیت برنامه روی جریانات سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر موثر باشیم. تلاش ما این است که علاوه بر حفظ جایگاه در معرفی و کاربرد فناوری اطلاعات بتوانیم در موضوعات روز هم به جایگاه اصلی خود برسیم و در سری جدید برنامه رویکرد ما، حذف این فاصله زمانی است. در حال حاضر میان شورای سردبیری، تیم تولید و مجموعه پخش ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود مقداری فاصله میان جریان روز فناوری و پخش آن وجود داشته باشد. در زمینه نمایش کاربردهای فناوری در برنامه هم اقدامات زیادی در حال انجام است. اما باید توجه کرد ما از نظر استودیو، بودجه و حتی نگهداری از ابزارها ملاحظاتی داریم که شرایط خاصی را برای برنامه ایجاد می‌کنند ولی از نیمه خرداد که سری جدید آغاز می‌شود فضای متفاوتی را در برنامه شاهد خواهیم بود.
اجرای برنامه آخرین مرحله از روند تولید است و قبل از آن محتوای برنامه توسط سردبیر، تهیه کننده و ناظر پخش هماهنگ می‌شود که خود پیچیدگی فراوانی برای یک برنامه تخصصی دارد. آرش برهمند قبلا از کارشناسان اصلی برنامه بود و از اواسط تابستان 88 تا پاییز سال گذشته همچنان با عنوان کارشناس در برنامه برخط حضور داشت. بعد از آن برهمند سردبیری برنامه را برعهده گرفت.او در صحبت‌های دم آنتن در مورد نحوه ورودش به برنامه می‌گوید: برنامه در این مدت رشد بالایی داشته ولی هنوز فاصله قابل توجهی با استانداردهای جهانی در چنین برنامه‌ای داریم. مشکل ما صرفا محتوا نیست زیرا هر چه در این ظرف برنامه‌سازی فعلی بریزید باز هم شکل آن را به خود می‌گیرد. به همین دلیل اعتقاد داریم ذات برنامه تغییر نکرده ولی محتوای آن بهتر شده است. تیم تولید در حال حاضر در تلاش است که ساختار برنامه را برای سری جدید متحول کند. برهمند در ادامه به شیوه‌های اجرا و مشکلات یک برنامه تخصصی اشاره می‌کند و در مقایسه با برنامه‌های موفق تخصصی صدا و سیما می‌گوید: برنامه‌های تخصصی تلویزیون حتی آنها که جنبه عمومی دارند مانند برنامه 90 هفته‌ای یک‌بار پخش می‌شوند و کمتر برنامه تخصصی خواهید دید که تناوب پخش روزانه داشته باشد. فناوری اطلاعات دایما در حال تغییر است و ضرب آهنگ سریعی دارد، این موضوع در مورد افراد این حوزه هم دیده می‌شود بنابراین گاهی اوقات، برنامه تغییراتی را به ما تحمیل می‌کند و دلیل اینکه بسیاری از این نوسانات به صورت ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده پیش می‌آید همین ضرب آهنگ سریع فناوری اطلاعات است. این ماهیت فناوری است و هر آنچه مربوط به آن باشد از سرعت و تغییر نمی‌تواند مستثنی شود. شاید یک ماه دیگر هم این تیم بدون حضور من بکار خود ادامه دهد و این موضوع برای من کاملا قابل تصور است.
او در عین حال مهم ترین قوت برنامه فعلی را بدنه کارشناسی نخبه و متحد آن می‌داند و می‌گوید: برخط اکنون جایگاه خود را پیدا کرده و می‌تواند نقش پرسشگری خود را ایفا کند. به همین دلیل است که تلاش می‌شود با ورود به برخی موضوعات، فضای انتقادی بیشتری ایجاد کنیم و به آن پاسخ دهیم. در اجرا نیز ما به ساختار کلاسیک اجرا در ایران پایبند نیستیم و بیشتر به دنبال ایجاد یک فضای صمیمی هستیم. موفقیت این برنامه در گردآوری یک جمع نخبه است که تن به کلیشه نداده و دنبال این نبوده که به جای نظر مخاطب به دنبال تامین نظر مدیران باشد. همین مخاطب‌محوری که نتیجه حرکت آن جمع دوستانه است با وجود تمام کاستی‌ها، کمک زیادی به آن کرده است. این رویکرد اساسا در شبکه آموزش هم وجود دارد. شما از برنامه صبحی دیگر در صبح تا برنامه رادیو هفت در شب را که نگاه کنید خواهید دید ساختار برنامه‌سازی و رویکرد برنامه‌ای متفاوت از تعریف‌های سنتی موجود است. افرادی که در این برنامه حضور دارند در روند آن هم تصمیم‌گیر هستند و این مساله جنس برنامه را به خواست مخاطب نزدیک می‌کند.
سردبیر برنامه، نقطه ضعف‌های فعلی آن را در مباحثی مثل تعامل با رسانه‌ها می‌داند و می‌گوید ما از فضای مطبوعاتی و رسانه های مجازی استفاده درستی نکردیم در واقع از آنها بهره گرفتیم ولی چیزی به آنها ندادیم همچنین به مقدار زیادی در مورد کاربردها صحبت کردیم ولی به همان اندازه نمایش کاربردی نداشتیم. یک موضوع مهم دیگر نیز پاسخگویی دولت است. در این قسمت هم عملکرد بهتری باید داشته باشیم و ساختار فعلی محدود شده است به یک روز بسیار خوب که دوشنبه‌ها است اما غیر از آن باید از مسوولان و نه لزوما دولت، در برنامه بیشتر استفاده شود.
استمرار در اجرا
امیر سحرخیر انیماتور، نویسنده، کارگردان انیمیشن و طراح جلوه های بصری است. در کارنامه حرفه‌ای او می‌توان دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری جشنواره فیلم فجر، پروانه زرین بهترین دستاورد هنری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، و بسیاری جوایز دیگر را مشاهده کرد. او کارشناس بخش پویانمایی برنامه برخط است و با اشاره به تاثیرگذاری برنامه در میان مخاطبان عمومی و تخصصی می‌گوید: در پایان همان سالی که صفر و یک شروع شد در جشنواره پویانمایی حضور داشتیم و برخی از افراد حاضر، برنامه را دیده بودند. این برای من جای تعجب داشت زیرا با ذهنیتی که در مورد شبکه آموزش داشتم چنین انتظاری نداشتم. به عنوان مثال آقای نظرپور که از انیماتورهای حرفه‌ای و با سابقه است اولین آرم برنامه کودک را تولید کرده، برنامه را می‌بیند. او و برخی دیگر از استادان دانشگاه را می‌شناسم که به برنامه توجه دارند. با این حال از همان ابتدا نیز در مورد زمان مشکل داشتیم و برخی بحث‌ها در میانه باقی می‌ماند. سحرخیز در مورد حضور یک انیماتور حرفه‌ای در یک رسانه دیداری می‌گوید: این موضوع هم حسن برنامه است و هم جای افسوس دارد. من برنامه دیگری را ندیدم که در سطح تخصصی به موضوع انیمیشن بپردازد و این تنها برنامه‌ای است که دارای موضوع پویانمایی است. سحرخیز در مورد روند اجرای برنامه نیز می‌گوید: ما توانستیم مخاطبان عمومی و تخصصی را جذب کنیم. در این سال‌ها یک جمع علاقه‌مند به انیمیشن برنامه را شناخته‌اند. موضوعی که این موفقیت را تکمیل می‌کند استمرار برنامه است و امیدوارم این استمرار وجود داشته باشد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :