آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 25812
تاریخ انتشار : 3 اردیبهشت 1392 3:18
تعداد بازدید : 574

افت بازار کامپیوترهای شخصی در آسیا و اقیانوسیه

نتایج بررسی های موسسه تحقیقاتی IDC نشان می دهد که بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سه ماهه اول سال 2013 میلادی با افت 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

فناوران- حجم بازار کامپیوترهای شخصی در فصل اول 2013 در بازار منطقه آسیا و اقیانوسیه بر اساس بررسی های موسسه تحقیقاتی آی دی سی، معادل 26 میلیون 400 هزار دستگاه بوده است. این رقم نسبت به فصل ماقبل یعنی سه ماهه چهارم سال 2012 میلادی 8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 13 درصد کاهش نشان می دهد. این ارقام حتی از میزان پیش بینی های آی دی سی هم بیشتر افت کرده است.
بر اساس این گزارش، یکی از دلایل عمده افت حجم فروش در این منطقه، کاهش فروش در چین عنوان شده است. البته در کل منطقه آسیا و اقیانوسیه، که ژاپن را نیز در بر می گیرد، کاهش فروش کامپیوتر شخصی مشاهده می شود و حتی عرضه ویندوز 8 هم نتوانسته جلوی این افت را بگیرد.
هاندوکو اندی، میدر تحقیقات آسیا- اقیانوسیه IDC می گوید: نبود جذابیت ویژه موجب شده که خریداران بالقوه کامپیوتر های شخصی، هر چه بیشتر به سوی تبلت ها و گوشی های هوشمند روی بیاورند.
وی می افزاید: البته پیش بینی های IDC حاکی از این است که این وضعیت تغییر خواهد کرد و صنعت کامپیوترهای شخصی به میدان رقابت بازخوهاد گشت.
اندی دو دلیل عمده برای بازگشت صنعت PC ذکر می کند و می گوید: وندورها سعی دارند تا نوآوری های بیشتری در زمینه طراحی به خرج دهند و به ویژه در زمینه صفحه نمایش های لمسی سرمایه گذاری می کنند. از سوی دیگر، اینتل و مایکروسافت نیز احتمالا در اواخر سال 2013 در محصولات خود بهبودهایی ایجاد می کنند که به سود صنعت کامپیوترهای شخصی تمام می شود.
وی البته تاکید می کند که صنعت PC تنها تا حدی بهبود وضعیت خواهد داشت که از افت شدید حجم بازار جلوگیری کند ولی همچنان صنعتی دنباله رو خواهد ماند.
به گفته اندی، یکی از دلایل عمده افت حجم بازار در فصل مورد ذکر، کاهش فروش لنوو در چین بوده که به دلیل نزدیکی به تعطیلات سال نوی چینی و کاهش هزینه کرد بخش عمومی چین در زمینه کامپیوتر و لپ تاپ اتفاق افتاده است.
از سوی دیگر، HP با برنده شدن و اجرای یک پروژه بزرگ سیستم آموزشی در هند، تا حدی توانست از کاهش حجم فروش بازار کامپیوتر در منطقه جلوگیری کند. علاوه بر HP، شرکت دل نیز فصل خوبی داشت و توانست در دو بازار هند و چین به اوضاع نامناسبش سر و سامان بدهد.
اما ایسر که مدتی است، وضعیت چندان خوبی ندارد، همچنان در منطقه آسیا و اقیانوسیه با مشکلات دست و پنجه نرم می کند. بر اساس گزارش آی دی سی، ایسر که در رده کامپیوترهای ارزان قیمت تر، حکمران سنتی این بازار بوده، اخیرا به شدت از سوی رقبا تهدید شده و سهم اش را از دست داده است.
در جدول، میزان تقریبی سهم وندورهای اصلی دربازار کامپیوترهای شخصی منطقه آسیا-اقیانوسیه در سه ماهه اول سال 2013 و سه ماهه چهارم سال 2012 میلادی دیده می شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :