آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 2784
تاریخ انتشار : 14 آبان 1390 10:40
تعداد بازدید : 550

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی:

استفاده از رمزیاب برای خدمات بانکداری اینترنتی الزامی می شود

اگرکسی دستگاه رمز یاب نداشته باشد نمی تواند وارد سایت بانکداری الکترونیکی افراد شود و حتی اگر نام کاربری فردی به همراه کلمه عبوری که وی یک بار از آن استفاده کرده است، دست یک شخص دیگر هم باشد امکان ورود به حساب های فرد و سوءاستفاده از آن وجود ندارد. این برنامه تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد.

همشهری آنلاین - ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی  با بیان اینکه برنامه اصلی بانک مرکزی این است که استفاده از نام کاربری و کلمه عبور برای ورود به اینترنت بانک محدود شود؛ به این معنی که با عباراتی ساده امکان ورود به این سامانه وجود نداشته باشد، گفت: این امکانات در حال تبدیل به مجوزهای سخت افزاری است که بدون داشتن این دستگاه امکان استفاده از سایت بانکداری الکترونیکی وجود ندارد.
وی افزود: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها یک دستگاه رمز یک‌بار مصرف به مشتریان خود ارایه می‌دهند که فرد یک نام کاربری واحد برای آن انتخاب می‌کند اما زمانی که می‌خواهد کلمه عبور را وارد کند قسمتی یا تمام این کلمه عبور توسط آن دستگاه تولید می‌شود، بنابراین کسی که این دستگاه را نداشته باشد نمی‌تواند وارد سایت بانکداری الکترونیکی افراد شود و حتی اگر نام کاربری فردی به همراه کلمه عبوری که وی یک بار از آن استفاده کرده است، دست یک شخص دیگر هم بیفتد امکان ورود به حساب‌های فرد و سوءاستفاده از آن وجود ندارد.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه امنیت این شیوه تقریبا کامل است، گفت: برنامه مشخص بانک مرکزی نظام مدیریت امنیت داده‌هاست که یک سیستم کاملا متمرکز برای شناسایی مشتریان و دادن مجوزهای امنیتی به آنها ایجاد می‌کند. این برنامه تا پایان سال‌جاری راه‌اندازی شده و همه افراد از این پس این سخت‌افزار را در اختیار خواهند داشت. این دستگاه هیچ پیچیدگی خاصی برای مردم ندارد و ویژگی مهم این مجوز امنیتی آن است که علاوه بر اینکه خود دستگاه برای فعال شدن احتیاج به ورود نام کاربری و کلمه عبور دارد، اگر کاربران یک عدد از آن را در اختیار داشته باشند در هر بانکی می‌توانند از آن استفاده کنند و لازم نیست که به تعداد بانک‌های مورد استفاده، از این دستگاه داشته باشند.
بانکداری اینترنتی
حکیمی درباره میزان توسعه بانکداری اینترنتی گفت: مردم در حال حاضر با مراجعه به اینترنت بانک‌های مختلف می‌توانند علاوه بر افتتاح حساب و انتقال وجوه بین حساب‌های مختلف، برخی از خدمات مختلف را خریداری کرده و حتی اقدام به ثبت پیغام به منظور انجام یک فعالیت مشخص در یک زمان مشخص کنند. بسیاری از این خدمات هم اکنون توسط برخی بانک‌ها انجام می‌شود که حتی بسیاری از مردم اطلاعی از آن ندارند اما از آنجا که انتقال وجه کارت به کارت یکی از خدمات بسیار موفق بوده با قرار گرفتن سایر خدمات بانکداری الکترونیکی در کنار این خدمت، امکان ارتقای سطح استفاده از آن نیز بالا می‌رود.
وی افزود: اینترنت فضایی است که دسترسی به آن بسیار سهل و هزینه آن برای بانک بسیار کمتر از سایر ابزار فیزیکی است اما یک چالش بزرگ دارد و آن هم احراز هویت است. از طریق اینترنت به‌راحتی نمی‌توان به هویت افراد پی برد. راه حلی که برای استفاده از مزایای اینترنت در کنار معایب آن پیش‌بینی شده، ایجاد مکانیسم‌های امنیتی برای ورود به اینترنت‌بانک است.
نقشه راه بانکداری الکترونیکی
حکیمی با اشاره به تاریخچه تــوسعه بـانکداری الکترونیکی گفت: ورود نظام بانکی کشور به بانکداری الکترونیکی و پرداخت‌های الکترونیکی از سال۶۹ یا ۷۰ با معرفی دستگاه‌های خودپرداز کلید خورد. در طول دهه۷۰ بانک‌ها هرکدام برای خود شبکه‌ای ایجاد کرده و در آن قالب، خدمات متفاوتی به مشتریان ارایه می‌دادند اما در سال ۸۰ بر اساس رویکردی که در سطح بین‌المللی هم دنبال می‌شد،  بانک مرکزی برای ایفای نقش سیاستگذاری پولی و حفظ نقش محوری در گردش پول در جامعه، ناگزیر از ورود به مساله بانکداری و پرداخت الکترونیکی شد؛ از این جهت در همان سال یک طرح راهبردی در بانک مرکزی تدوین شد که برنامه و نقشه‌راه ۱۰ساله را در این زمینه ترسیم کرد.
وی در تشریح نقشه راه ۱۰ ساله بانکداری الکترونیکی کشور گفت:تدوین این چشم‌انداز در سال۸۲ به پایان رسید. بخشی از این برنامه یکپارچه‌کردن سیستم‌ها بود که همزمان با تدوین طرح، در سال۸۲ مرکز شتاب راه‌اندازی شد؛ این در واقع نخستین گام برای ارایه خدمات مشترک در بانک‌ها بود. در حال حاضر این مرکز در سطح نظام بانکی به‌شدت گسترش یافته و سابقه آن هم نشان می‌دهد که بسیار موفق عمل کرده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :