fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 29205
    تاریخ انتشار : 9 تیر 1392 11:26
    تعداد بازدید : 1147

    به منظور افزايش، تسهيل عمليات و انجام دستور برداشت‌هاي مستقيم به صورت خودكار

    پورتال جامع بانکي راه اندازی شد

    دبیرکل بانک مرکزی معتقد است وضعيت ابزارها و تجهيزات بانکداری الکترونیکی، بيانگر گذر از دوران رشد سريع و ورود به دوران شکوفایی است.

    روابط عمومی بانک مرکزی- سید محمود احمدی با بیان اینکه پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها تقريبا تمامي شهروندان از خدمات کارت بانکي بهره‌مند شده‌اند، گفت: با توجه به حدود 22 هزار شعبه بانکي و دو ميليون واحد صنفي، ميزان نصب خودپردازها و پايانه فروش‌هاي فروش و شعب به حد نهايي خود نزديک شده است.
    دبیرکل بانک مرکزی افزود: رشد چشمگير صدور كارت اعتباري در سال 1389 با رشدی ملايم‌تری نسبت به سال 1390 ادامه يافت، اما سهم اين كارت‌ها در تركيب كارت‌هاي صادره كشور همچنان اندك است.
    وی با بیان اینکه رشد سريع نصب پايانه‌هاي فروش در دو سال گذشته اثر خود را در سال 90 به خوبي نشان داد، گفت: سهم زير 10 درصد تعداد تراکنش‌هاي پايانه‌هاي فروش در سال 1387، تنها ظرف سه سال به بيش از 30 درصد رسيد. با توجه به تحولات سال 1391 و ايجاد شاپرک، آمارهاي اوليه حاکي از آن است که اين سهم تا پايان سال 1391 به حدود نيمي از تراکنش‌ها رسیده است.
    احمدی افزود: با توجه به لزوم ساماندهي پايانه‌هاي فروش الكترونيكي در نظام بانكي كشور و در چارچوب مصوبه شوراي پول و اعتبار و مقارن با فرا رسيدن دهه مبارك فجر سال1390شبكه الكترونيكي پرداخت كارتي «شاپرك» ايجاد شد. با ظرفیت سازی شاپرک‌، بانک مرکزی موفق به پشتیبانی و مدیریت 28 میلیون تراکنش در روز پرداخت عیدانه و 31 میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند 1391 شد.
    دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه باتوجه به تغيير رويكرد نظارتي بانك مركزي به نظارت داده‌محور و الكترونيكي، با تصويب «دستورالعمل شفافيت و تجميع اطلاعات بانكي»، گام مهمي در اين راستا برداشته شد، گفت: لزوم حفظ منافع سپرده‌گذاران از يک‌سو و حفاظت از دسترسي غيرمجاز و غير ايمن به اطلاعات و داده‌هاي بانکي مشتريان از سوی ديگر، موجبات پيش‌بينی و راه‌اندازي نظام مديريت امنيت داده‌ها «نماد» بانکي را فراهم کرد.
    وی گفت: به‌منظور ‌يکپارچه‌سازي و توسعه خدمات الکترونيکي ‌مالي، الکترونيکي کردن دريافت‌ها و پرداخت‌هاي دولتي و خزانه کل کشور، ايجاد ارتباط و اتصال بين تمامي سامانه‌هاي بانکي با رويکرد دستيابي به بهره‌وري عملياتي و توسعه‌پذيري زيرساخت‌هاي تسويه، سامانه بانکداري يکپارچه مرکزي «نسيم» با قابليت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکي (شتاب) و با استفاده از تکنولوژي بانکداري متمرکز الکترونيکي در بهمن‌ماه سال 1390 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
    احمدی با بیان اینکه در راستاي تحول در راهبردها و شيوه‌هاي خدمات‌رساني به مشتريان و به منظور تسهيل در فرآيند پاسخگويي رفع «مغايرت» خدمات شتاب، ميز امداد شتاب (Help Desk) در شهريور ماه سال 1390 معرفي و بهره‌برداري شد، افزود: طراحي پروژه خزانه مرکزي سامانه تابا «CSD» به منظور راه‌اندازي فاز دوم سامانه تابا و ارایه اوراق بهادار الکترونيکي به مردم و مشتريان بانك‌ها نيز عملياتی شده است.
    این مقام مسوول بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که توسعه ارتباطات بين‌المللي مركز «شتاب» به منظور پذيرش كارت‌هاي بين‌المللي در داخل كشور انجام گرفت، افزود: توسعه ارتباطات بين‌المللي از طريق طرح پيشنهادي ايجاد «شبکه پرداخت منطقه‌اي» با قابليت انتقال وجوه از طريق کارت و حساب مشتريان شبکه بانکي کشور نیز مد نظر قرار گرفت.
    وی مکانيزه کردن فرآيند صدور اسناد تسويه و رفع مغايرت‌‌هاي شتابي ‌را منجر به افزايش سرعت کار و کاهش ضريب اشتباهات نيروي انساني در ورود دستي اطلاعات خواند و گفت: سامانه جامع نظارت اطلاعات كارتي «سناك» به منظور گسترش پوشش نظارتي بانك مركزي بر عملكرد بانك‌ها و دريافت اطلاعات شبكه بانكي و توليد گزارش‌هاي مديريتي راه‌اندازي شد.
    دبیرکل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه پورتال جامع بانکي به منظور برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات به صورت مجازي طراحي شد، افزود: ‌سامانه مديريت مجوزها به منظور افزايش، تسهيل عمليات و انجام دستور برداشت‌هاي مستقيم به صورت خودكار در مركز پايا راه‌اندازي شد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی