fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 29326
    تاریخ انتشار : 12 تیر 1392 11:16
    تعداد بازدید : 1748

    سومین نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای 22 تا 26 مرداد ماه برپا می شود

    عرض اندام بازی سازان ایران در سومین جشنواره بازی های رایانه ای

    مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: مخاطبان استقبال خوبی از دو دوره نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران داشتند و ظرفیت گیم کشور در سومین دوره این نمایشگاه نمایان خواهد شد.

    فناوران- دکتر بهروز مینایی روز سه‌شنبه در نشست خبری خود با اهالی رسانه گفت: در چهار سال اخیر مهم‌ترین کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعتمادسازی بود و تلاش ما بر این بوده با ارایه محورهای فرهنگی مورد نظر برای تولید، از بخش خصوصی در ساخت بازی‌های رایانه‌ای حمایت کنیم.
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بنیاد یک نهاد سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و هدایت‌کننده در عرصه گیم است و کسانی که در حوزه بازی‌های ارزشی توان تولید را ندارند می‌توانند با حمایت و نظارت بنیاد در این راستا قدم بگذارند.

    رویکرد بنیاد در سال 89 و 90 جریان سازی بود
    به گفته مینایی، رویکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 89 و 90 جریان سازی بود و در این سال‌ها رویکرد تولید بازی‌های رایانه‌ای حول محورهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، داستان‌های تاریخی، تاریخ مبارزات لبنان و فلسطین، حفظ امنیت ملی، داستان‌های قرآنی، مفاخر علمی ‌و گروه کودک و نوجوان مورد حمایت این بنیاد قرار گرفت.

    رویکرد بنیاد در سال 91 و 92 فرهنگ‌سازی است
    وی افزود: رویکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 91 و 92 فرهنگ‌سازی است و با راه‌اندازی نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای با عنوان «اسرا» سعی کردیم بازی‌های مناسب ایرانی و خارجی را بر اساس رده‌بندی به مخاطبان ارایه کنیم.

    تدوین سند راهبردی بازی‌های رایانه‌ای
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه سند راهبردی بازی‌های رایانه‌ای بر اساس چشم‌انداز سال 1404 تدوین شده است گفت: بر اساس این سند ما باید به قدرت نخست بازی سازی منطقه‌ای در سال 1404 برسیم و نیمی ‌از گیم‌های مصرفی کشورمان از تولیدات داخلی باشد.
    مینایی تاکید کرد که این سند برای تایید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی ارایه شده است.

    تولید 80 بازی رایانه‌ای با حمایت بنیاد
    وی با یادآوری اینکه 80 بازی رایانه‌ای در طول چهار سال با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شده توضیح داد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 89، 13 بازی رایانه‌ای، سال 90، 22 بازی، سال 91 با وجود کسر بودجه 32 بازی را حمایت کرد و در سه ماه اول امسال هفت بازی رایانه‌ای از حمایت این بنیاد در تولید برخوردار شدند.
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه افزود: همچنین در سال 90 و 91 نیز به ترتیب یکهزار و 500 و دو هزار و 700 مجوز نشر و توزیع بازی‌های ایرانی و خارجی صادر شد.
    مینایی همچنین توضیح داد که در سال 90 ، 20 مجوز تولید بازی رایانه‌ای و در سال 91 نیز 42 مجوز ساخت گیم از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صادر شده و در مجموع این دو سال نیز 21 مجوز برای فعالیت موسسات تولید، توزیع و ترجمه بازی رایانه‌ای صادر شده است.
    به گفته وی، در سال 90، پنج مجوز برگزاری مسابقات رسمی ‌بازی و در سال 91 نیز هشت مجوز برگزاری مسابقه گیم صادر شده و در سال 92 نخستین لیگ مسابقات در نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با همکاری نهادهای فرهنگی برگزار خواهد شد.
    مینایی گفت: در چهار سال اخیر، یکهزار و 700 عنوان بازی داخلی و خارجی را بر اساس نظام اسرا رده‌بندی کردیم و گروه‌های سنی مختلفی از این رده‌بندی استفاده کردند و از طریق پیامک 20000700 به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شد.
    وی درباره وضعیت بازار قاچاق بازی‌های رایانه‌ای گفت: جمع‌آوری بازی‌های نامناسب در بازار وظیفه بنیاد نیست و ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی هنری باید در این زمینه فعالیت کند.
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: همکاری جدی با این ستاد داریم و وظیفه خود می‌دانیم که با رصد بازار، اطلاعات مورد نظر درباره تخلفات را به این ستاد ارایه دهیم.

    تنها متولی رسمی ‌سرکشی به گیم‌نت‌ها، بنیاد است
    مینایی درباره واگذاری ساماندهی گیم‌نت‌ها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بیش از 200 بازی سرا را در تهران و شهرستان‌های مختلف نامحسوس بررسی و اطلاعات آنها را در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار دادیم.
    وی افزود: تنها متولی رسمی ‌سرکشی به گیم‌نت‌ها بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است و ملاک و معیار بازی سرای مناسب از طریق این بنیاد اعلام خواهد شد.

    حضور بازی سازان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره حضور بازی سازان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه دو بار حضور یافت و در بار اول این حضور هشت بازی و بار دوم 18 محصول در این نمایشگاه ارایه شد.
    مینایی با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه در نمایشگاه دوبی شرکت نکردیم افزود: در سه دوره نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای دوبی حضور فعال داشتیم و بازی‌های ایرانی در این نمایشگاه عرضه شدند؛ همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه گیمز کام آلمان سه دوره و جی استار کره جنوبی، سیاتل آمریکا و نمایشگاه سنگاپور حضور داشتیم و ایران به عنوان تولیدکننده بازی رایانه‌ای، معرفی شد.
    وی گفت: یکی از محصولات دومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با محتوای امر به معروف و نهی از منکر در بین 137 بازی در گیم کانکنشن آسیا رتبه اول را کسب کرد که این جای افتخار دارد؛ پیش از این نیز در زمستان سال 91، بهترین عنوان بازی آنلاین آسمان دژ دو در نمایشگاه «ان ام او» آلمان را به دست آورد.
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره فروش بازی‌های ایرانی نیز گفت: بازی گرشاسب بالای 260 هزار نسخه، گاندو و سیاره میترا بالای 60 هزار، شبان و کارگاه علوی 50 هزار، شتاب در شهر بالای 140 هزار در بازار توزیع شده است.

    راه‌اندازی شبکه توزیع مویرگی با همکاری بخش خصوصی
    مینایی افزود: کیفیت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی روز به روز ارتقا می‌یابد اما شبکه توزیع بازی رایانه‌ای کارایی مناسبی ندارد از این رو بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بخش توزیع با همکاری بخش خصوصی به دنبال راه‌اندازی شبکه توزیع مویرگی است.
    وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش کف بازی‌های خارجی زمینه برای توزیع بیش از پیش گیم‌های ایرانی فراهم شود.

    توزیع بازی‌های ایرانی در اروپا و آمریکا
    مینایی گفت: بازی‌های ایرانی در خارج از کشور و در آسیا جایگاه خوبی دارد و بسیاری از بازی‌های ایرانی از سوی ناشران اروپایی و آمریکایی توزیع شدند.
    وی افزود: برخی بازی‌های ایرانی همچون گرشاسب به 10 زبان ترجمه و توزیع شدند و همچنین بازی طلای سیاه قبل از انتشار در بازار ایران در بازارهای اروپا و آمریکا به سه زبان ترجمه وارایه شده است.

    فارغ‌التحصیلی 300 دانشجو از انستیتو بازی سازی
    مینایی به فارغ‌التحصیلی 300 دانشجو از انستیتو بازی سازی اشاره کرد و گفت که از 20 استاد برجسته در این مرکز استفاده شده است.
    وی گفت: با راه‌اندازی مرکز رشد در سال 91 نیز 15 تیم دانشجویی بازی ساز فعالیت خود را آغاز کردند همچنین رشته بازی‌سازی نیز در دانشگاه علمی ‌کاربردی در تهران و زنجان برپا شده است.

    انتشار بازی‌های ویژه آی پد
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بنیاد، در سومین جشنواره خلیج فارس، لیگ آزاد بازی‌های رایانه‌ای را برگزار کرد و در این جشنواره 17 بازی نامه خلیج فارس و 14 بازی با موضوع خلیج فارس تولید شد که این بازی‌ها در قالب بازی‌های آی پد انتشار خواهد یافت.

    ساخت بازی‌های ایرانی برای کنسول‌های حرکتی و کینکت
    رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از توان تولید و عرضه بازی‌های رایانه‌ای روی کنسول‌های بازی مانند xbox و کنسول‌های حرکتی مانند "کینکت" خبر داد و گفت: بازی‌های ایرانی با کنسول‌های حرکتی و کینکت اپن سورس در حال تولید است که امسال به بازار عرضه می‌شود.

    انتشار 40 عنوان کتاب و نشریه و مقاله
    مینایی همچنین از انتشار 40 عنوان کتاب و نشریه و مقاله در زمینه تولید بازی رایانه‌ای خبر داد و افزود: مهم‌ترین محصول ما دانشنامه تولید بازی‌های رایانه‌ای بود که در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی کردیم و برای توزیع این دانشنامه نیازمند ناشری قوی هستیم.

    60 درصد خانواده‌ها از محتوای بازی‌ها خبر ندارند
    وی گفت: در سال 89 اعلام کردیم 20 میلیون گیمر داریم و 50 میلیون نسخه بازی در کشور به فروش می‌رسد و 60 درصد خانواده‌ها از محتوای این بازی‌ها خبر ندارند که تکان دهنده بود؛ امسال نیز تلاش داریم با همکاری دانشگاه تهران و در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای این آمارگیری را دوباره انجام می‌دهیم.
    مینایی در ادامه از برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای از 22 تا 26 مرداد ماه در مصلای امام خمینی (ه) خبر داد و گفت: استقبال مخاطبان از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای نشان از ظرفیت‌های بسیار عرصه گیم دارد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با همکاری وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این نمایشگاه را برگزار
    می‌کند.
    وی افزود: تولیدکنندگان و مردم درخواست داشتند این نمایشگاه برگزار شود و امیدواریم در سومین دوره توان بازی سازی خود را نشان دهیم.
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر حضور بازی‌های بزرگ، بخش مسابقات آفرینش‌های دانشجویی برای نخستین بار در یک رقابت سنگین در نمایشگاه سوم بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود.
    مینایی ادامه داد: امسال بخش ایده قرآنی در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد بازی نامه‌نویسی با داستان‌های قرآنی، پیشرفت‌های ایران در سال 1404، بیداری اسلامی، مقاومت و بیداری اسلامی ‌و طراحی کاراکتر دفاع مقدس، خانواده ایرانی، پهلوانان ایرانی و دنیای آینده برگزار خواهد شد و بازی سازان 31 تیرماه مهلت دارند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارایه کنند.
    به گفته وی، اختتامیه سومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای هم‌زمان با نمایشگاه گیم تهران 26 مردادماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی