fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 29569
    تاریخ انتشار : 17 تیر 1392 14:41
    تعداد بازدید : 459

    نفوذ لایک های جعلی تا دولت آمریکا

    تا پول داری رفیقتم

    گزارش رسمی بازرسی کل آمریکا حاکی از آن است که ظاهرا کارمندان عشق وب وزارت خارجه آمریکا بیش از 630 هزار دلار هزینه کرده اند که لایک فیس بوک بخرند.

    ترجمه: نسترن صائبی
    منبع: Yahoo News

    گزارش دفترخانه برنامه‌های بین‌المللی اطلاعات این دپارتمان، هزینه‌هایی را نشان می‌دهد که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۳ برای تبلیغات دو صفحه فیس‌بوک این وزارتخانه صرف شده است. این وزارتخانه در این مدت سعی کرده با گذاشتن تبلیغات متنوع و بهبود و ارتقای مداوم صفحه فیس‌بوک وزارت خارجه آمریکا، محبوبیت این صفحه را بالا ببرد. اما از آنجا که هیچ‌کدام از این ترفندها کارساز نبوده، بازرسی کل کشور در پیامی به مقامات مسوول صفحه فیس‌بوک این دپارتمان گفت: «شما دارید راه را اشتباه می‌روید»! بنابر گزارش بازرسی کل، بسیاری از کارشناسان به کمپین‌های تبلیغاتی این صفحه انتقاد دارند و معتقدند که این کار یعنی «خریدن طرفدار». به این معنا که ممکن است کسی یک بار روی مطلب یا تبلیغات در این صفحه کلیک یا عکسی را لایک کند، اما هیچ‌کس واقعا علاقه‌ای به خواندن محتوای آن ندارد و مطالب آن را دنبال نمی‌کند. براساس این گزارش ۵۷ صفحه‌ای، هزینه‌های صرف شده برای صفحه فیس‌بوک انگلیسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا توانسته تعداد لایک‌های آن را از ۱۰۰ هزار عدد به بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار برساند. اما فقط دو درصد از افرادی که صفحات را لایک کرده‌اند درگیر مطالب شده‌اند و با گذاشتن نظر و همخوان کردن مطالب، حضور فعالی در آنها دارند. گزارش دفتر بازرسی کل می‌افزاید: با تغییرات فید فیس‌بوک در سپتامبر ۲۰۱۲، ارتباط این «هواداران گران قیمت» با صفحات وزارت‌ خارجه کاهش قابل توجه‌ای داشته است. نبود استراتژی مشخص برای به دست آوردن مخاطبان موثر و نبود هدف‌گذاری درست در فضای مجازی از دیگر ایرادات وارد شده به تبلیغات صورت گرفته توسط وزارت‌خارجه ایالات متحده است. این گزارش همچنین به ۱۵۰ حساب کاربری و صفحات مختلف این وزارتخانه در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند که عملکردی ناهماهنگ و متداخل داشته‌اند.
    خشم کارمندان
    تلاش مقامات وزارت امور خارجه برای محبوب کردن صفحه خود در فیس‌بوک از طریق افزایش «پسندیدم» باعث خشم کارمندان عادی شده است. به اعتقاد بسیاری از آنها، چنین مکانیزمی برای سایت‌ها کاملا بی‌اثر است. در همین راستا، کارکنان اداره برنامه‌های اطلاعاتی بین‌المللی وزارت امور خارجه ایالات متحده از مدیران خود که 630 هزار دلار را برای پیشرفت صفحه رسمی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک خرج کرده بودند، به نهادهای کنترل شکایت کردند. به نظر کارشناسان، تلاش برای افزایش تقلبی «لایک» اساسا بی‌فایده است و تعداد بازدید مورد نظر وزارت امور خارجه آمریکا را به دست نیاورده است.
    فروش لایک‌هایی که از ته دل نیستند
    مشکل هواداران غیر فعال تنها مختص صفحات وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا نیست. در یک سال اخیر این موضوع به مشکل بسیاری از صفحات شرکت‌های تجاری تبدیل شده است. بخشی از این مشکل ناشی از لایک‌های جعلی صفحات فیس‌بوک است. این شبکه اجتماعی چندی پیش دریافت که 7/8 درصد از کاربرانش «واقعی» نیستند و بسیاری از آنها توسط هرزنامه‌نویسان به طور مصنوعی ایجاد شده‌اند تا صفحات‌شان را محبوب‌تر کنند. این جریان برای فیس‌بوک که به دنبال ارایه نمایش هدفمند آگهی‌هاست، مشکلات زیادی ایجاد کرده بود. یکی از مقامات فیس‌بوک در ماه اوت گذشته در وبلاگش در این مورد نوشت: لایکی که از سوی فرد بی‌علاقه به هر صفحه زده شود، به کسی سود نمی‌رساند. به همین دلیل نیز پارسال فیس‌بوک شروع به حذف لایک‌های تقلبی به خصوص در صفحات برندهای معروف کرد و در همین راستا بسیاری از سایت‌هایی که صفحاتی پرلایک داشتند با سقوط زیادی در تعداد لایک‌ها مواجه شدند و برخی از محبوب‌ترین صفحات فیس‌بوک هم با افت شدید تعداد کاربران روبه‌رو شدند.
    جرقه اول
    در اوایل پارسال میلادی، روری سلان جونز، خبرنگار فناوری BBC در پژوهشی متوجه برخی از کاستی‌ها در سامانه لایک فیس‌بوک شد. شرکت دروغین او، Virtual Bagel یا نان شیرمال مجازی که از برنامه هدفمند تبلیغاتی فیس‌بوک استفاده می‌کرد، توانست بیش از یکهزار و 600 لایک جذب کند؛ بدون آنکه محصول یا محتوایی جالب برای ارایه داشته باشد. بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد که بیشتر این لایک‌ها از کشورهایی چون هند، مصر، اندونزی و فیلیپین زده شده‌اند. کارشناسان بازاریابی گفتند که اگر شرکت نان شیرمال مجازی یک شرکت واقعی بود، با استفاده از برنامه تبلیغاتی فیس‌بوک، پولش را هدر داده بود. در زمان انجام این پژوهش شرکت فیس‌بوک به BBC گفت که مشکل چشمگیری وجود ندارد، اما بعدا در یک نوشته وبلاگی اعلام کرد که در شرف سختگیری بر فعالیت‌های نامشروع است.
    این در حالی است که سامانه تبلیغاتی فیس‌بوک با ورود لایک‌های دروغین و فروشندگان لایک‌ها، تجارت این شرکت را در معرض خطر قرار داده بود، چراکه یک نام تجاری را با افزایش کاذب تعداد لایک‌ها روبه‌رو می‌کرد. یک جست‌وجوی ساده در اینترنت در آن زمان نشان می‌داد که تعداد وب‌سایت‌هایی که از راه فروش لایک فیس‌بوک، دنبال‌کنندگان توییتر یا بینندگان یوتیوب درآمدزایی می‌کنند، رشد بسیاری کرده است. در واقع، وب‌سایت‌ها و افراد سودجو با ترفندهای مختلف از جمله فریب کاربران به جمع‌آوری لایک پرداخته و آنها را به صورت فله‌ای به خریداران می‌فروختند. از آن زمان تاکنون فیس‌بوک تلاش می‌کند که لایک‌های جعلی را بیاید و بازار خرید و فروش آنها را کساد کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد تاکنون موفقیت زیادی نداشته است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی