fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 29629
    تاریخ انتشار : 18 تیر 1392 10:40
    تعداد بازدید : 643

    رقابت اپل و سامسونگ در مد و موسیقی

    هنوز دعواهای حقوقی دو شرکت اپل و سامسونگ به قوت خود باقی است و خدا می داند که آخر این ماجرا به کجا ختم می شود. از آن گذشته این دو شرکت به تازگی در هر زمینه ای با هم سرشاخ می شوند و سعی می کنند که مقابل هم درآیند.

    گزارش: نسترن صائبی
    منابع: The Verge و وال‌استریت

    رقابت بین این دو غول تولیدکننده گوشی هوشمند به تازگی به حد اعلا رسیده است. در سه ماهه اول سال 2013 شرکت کره‌ای سامسونگ از رقیب با تجربه خود سبقت قابل توجهی گرفت. بر اساس گزارش IDC، در یک سال گذشته سهم فروش آیفون در اروپا به وضوح کاهش یافته است و این گوشی‌ها طی یک سال گذشته توانسته‌اند تنها 20 تا 25 درصد بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار بگیرند. این در حالی است که شرکت سامسونگ 39 تا 45 درصد بازار را از آن خود کرده است و این امر به معنای واقعی برای اپل افت داشته است. اما این بار دعوا بر سر مد و موسیقی است؛ به این معنا که هر کدام از این دو شرکت سعی می‌کند که با کارهای نویی که با کمک کارشناسان مد یا موسیقی انجام می‌دهند، یک گام جلوتر از حریف پیش بروند.

    قرارداد سامسونگ و جی‌زی
    سامسونگ در یک قرارداد بی‌سابقه، به یک میلیون نفر صاحب گوشی های گلکسی امکان داده که قبل از هر کس دیگری آلبوم جدید جی- زی (خواننده و هنرمند مشهور آمریکایی) با نام «جام مقدس منشور بزرگ» (Magna Carta Holy Grail) را گوش کنند. قرار است این آلبوم از جمعه شب آینده برای کاربرانی که اپلیکیش خاصی را روی گلکسی اس 4، اس 3 یا نوت 3 خود دانلود می‌کنند، قابل دسترس شود. جز فرامپتو، مدیر اجرای شرکت اینتربرند (Interbrand) به تازگی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ درباره این اقدام زیرکانه سامسونگ گفت: سامسونگ و جی‌-زی زوج خوبی خواهند شد، چون هر دو به دنبال یک مخاطب هستند.
    وی افزود: سامسونگ دارد خود را به هر دری می‌زند تا بتواند توجه مشتریان جوان آمریکای شمالی را بیشتر به خود جلب کند و از این حیث از شرکت اپل جلو بزند.
    فرامپتو همچنین گفت: مصرف‌کنندگان کم کم دارند نسبت به تبلیغات سنتی مصون می شوند و این نوع همکاری بین موسیقیدان‌ها و تولید کنندگان محتوا بهترین روش برای برجسته کردن یک برند است. البته به نظر می‌رسد که سامسونگ در دشمنی‌اش با اپل شمشیر را کاملا از رو بسته است؛ چنانچه در تبلیغات قبلی‌اش‌ کاربران اپل را آدم‌هایی مسن و ناآشنا با آخرین فناوری‌های گوشی هوشمند به تصویر کشید؛ دقیقا به همان روشی که اپل در یک آگهی تبلیغاتی ویدیویی مایکروسافت را به سخره گرفت و مک را در مقابل کامپیوتر شحصی قرار داد. این فیلم، کاربران مایکروسافت خوره‌های احمق و مسخره‌ای به تصویر کشیده شدند. اگرچه کمپین‌های تبلیغاتی اپل به طور خاص روی همکاری با افراد مشهور تمرکز نکرده، فرامپتون معتقد است که اپل به زودی همین روش سامسونگ را دنبال خواهد کرد و با بستن قراردادهایی با هنرمندان، مشتریانش را به خرید موسیقی از رادیوی آی‌تیونز تشویق خواهد کرد. البته اپل قبلا هم دست به چنین کاری زده بود و در سال 2006 نسخه U2 آی‌پدش را با محتوای ویدیویی از گروه موسیقی راک آیریش عرضه کرده بود. با این حال، به نظر می‌رسد که قرارداد سامسونگ با جی‌-زی خیلی فراتر از این کمپین‌ها است و تا حدودی حرکتی انقلابی در این زمینه است. البته تاگفته نماند که سامسونگ هیچ وقت از صرف پول‌های هنگفت برای بهبود محصولاتش دریغ نکرده است؛ همین سال گذشته بود که 3/4 میلیارد دلار بابت تبلیغات محصول جدیدش در سرتاسر جهان و حدود 881 میلیون دلار برای بازاریابی محصولاتش در ایالات متحده آمریکا هزینه کرده بود. حتی در قراردادش با جی- زی نیز یک میلیون کپی از آلبوم «جام مقدس منشور بزرگ» را از این خواننده معروف خریده است. در حالی که اپل فقط یک میلیارد دلار صرف کمپین تبلیغاتی‌سال گذشته‌اش کرد. اما با این حال به گزارش اینتربرند، سامسونگ نهمین برند و اپل دومین برند با ارزش جهان در سال 2012 معرفی شدند.

    قرارداد اپل و پل دنو
    همین هفته گذشته شرکت اپل به طور رسمی اعلام کرد که پل دنو (Paul Deneve) یکی از برجسته‌ترین مدیران عامل در حوزه‌ مد که پیش‌تر در برند لوکس و معتبر ایوسنت لورن (Yves Saint Laurent) سکان هدایت را بر عهده داشته، به خدمت گرفته است. دنو ۵۲ ساله قرار است به عنوان معاون بخش «پروژه‌های خاص» اپل انجام وظیفه کرده و گزارش‌های خود را مستقیما به تیم کوک، مدیر عامل شرکت بدهد. با وجودی که نقش و ماهیت کارکرد دنو در اپل خود جای سوال دارد، اما با وجود سابقه‌ درخشان وی در زمینه‌ بازاریابی و فروش محصولات لوکس اقدام اپل را می‌توان اقدامی در خور توجه دانست. بسیاری از تحلیلگران با شنیدن این خبر به این فکر می‌کنند که آیا حضور پل دنو برای بازاریابی محصولاتی نظیر ساعت هوشمند iWatch و دیگر تولیداتی است که هنوز در حد شایعه هستند و مهر تایید نخورده‌اند، مثمر ثمر باشد. ناگفته نماند که دنو پیش‌تر نیز در خلال سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ در شرکت اپل چند سالی مشغول به کار بود و پس از آن به اکسون‌مبیل (ExxonMobil) پیوست و در اواسط دهه‌ ۸۰ میلادی نیز در اوریفلیم اینترنشنال، شرکتی فعال در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مشغول بود. او که از خصوصیاتی بارزی همچون زیبانگری و آینده‌نگری بهره می‌برد، در کنار طراحی لباس دست به طراحی خودروهای الکترونیکی نیز زده است. به هر حال، شایعات بسیاری بر سر زبان‌هاست که دنو در تولید گجت‌های پوشیدنی درگیر خواهد شد. زیرا به تازگی اپل صریحا اعلام کرده که به حوزه تولید محصولات پوشیدنی علاقه‌مند است و تیم کوک بازار چنین محصولاتی را «قابل توجه و بزرگ» توصیف کرده است؛ حوزه‌ای که می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای اپل باشد. حتی پیش‌تر وب‌سایت‌های فناوری خبر از تهیه و عرضه‌ گجت پوشیدنی iWatch اپل تا پایان سال داده بودند، دستگاهی که قرار است مجهز به سیستم عامل iOS باشد. به طور کلی می‌توان گفت که توانایی بالای دنو در بازاریابی محصولات پیشرفته و جدید به مشتریان و بازار است و باید دید که این هنرمند چگونه غولی چون اپل را به اوج موفقیت خواهد رساند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :