fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 29633
    تاریخ انتشار : 18 تیر 1392 10:52
    تعداد بازدید : 846

    ایمیل ملی شرکت پست راه اندازی شد

    سامانه پست الكترونيكی ملي دیروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افتتاح شد.

    فناوران- اين سامانه كه از جمله سرويس‌هاي الكترونيكي شبكه ملي اطلاعات به شمار مي‌آيد، داراي ظرفيت فضاي ماهانه ۵۰ مگابايت است كه توسط كارشناسان و متخصصان ايراني طراحي و راه‌اندازي شده است.
    وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسم افتتاح اين سامانه با تاكيد بر ضرورت استفاده از خدمات دولت الكترونيكي گفت: در بستر دولت الكترونيكی سرويس و خدمات زيادي را می‌توان به مردم ايران ارايه كرد.
    محمدحسن نامي افزود: در كشورهاي دنيا بخش زيادي از درآمدهاي حاصله از بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات صرف توسعه زيرساخت‌ها مي‌شود.
    وي گفت: در سال ۹۰ حدود سه درصد و در سال گذشته نيز تنها پنج درصد از درآمدهاي حاصله در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به توسعه زيرساخت‌هاي اين بخش اختصاص يافت.
    وي فناوري اطلاعات و ارتباطات را پيشگام توسعه در ساير صنايع دانست و گفت: توسعه و پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات موجب افزايش ۳۶ درصدي بهره‌برداري در ساير صنايع شده است.
    وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از راه‌اندازي شهرك‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات در كشور خبر داد و گفت: نخستين شهرك در كرج و در منطقه ويژه پيام با روش BOT در حال فعال سازي است كه پس از آن ۱۰ شهرك ديگر در نقاط مختلف كشور راه‌اندازي مي‌شود.
    نامي با تاكيد بر اينكه هر فرد ايراني پس از اتمام دوره ابتدايي بايد داراي يك پست الكترونيكي باشد، افزود: بايد از تجارب ساير كشورها در اين زمينه بهره گرفت ضمن اينكه به يك اتاق فكر در زمينه الكترونيكي در اين خصوص تشكيل شود.

    تمرکز بر درآمدزایی ایمیل‌ بومی
    معاون وزیر ارتباطات ارتباطات نیز در این مراسم گفت: روزی در مقایسه ایمیل بومی ‌و جیمیل با خودروی ایرانی و خودروی بنز، گفتم لازم نیست که همه بنز سوار شوند اما امروز می‌گویم ایرانی‌ها لایق بیشتر از اینها هستند اما با دنباله‌روی هرگز نمی‌توانیم خلاق باشیم.
    علی حکیم‌جوادی افزود: ورود سازمان فناوری اطلاعات به موضوع سرویس پست الکترونیکی شرکت پست به دلیل کمک در مدل کسب و کار ایمیلی و تجارت در حوزه ایمیل است.
    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایمیل در شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی دارد و یک ایمیل می‌تواند به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود؛ از این رو تجارت در حوزه ایمیل بسیار مورد توجه است و امروز تیم‌هایی در دنیا مامور شدند تا مدل کسب و کار ایمیل و روش‌های کسب درآمد بیشتر از سرویس ایمیل را تحقیق کنند.
    رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر یک تجربه خبری گفت: زمانی در یک نشست خبری، یکی از اصحاب رسانه در خصوص اشکال پیش‌آمده در دسترسی به جی‌میل از من سوال پرسید و در حالی که پاسخ درست این سوال را بسیاری از اصحاب رسانه می‌دانستند اما وی اصرار داشت که جوابی از من بگیرد.
    وی افزود: در نهایت آن خبرنگار تفاوت بین ایمیل بومی ‌و جی میل را با تفاوت بین خودروی ایرانی و خودروی بنز مقایسه کرد و من نیز گفتم لازم نیست که همه بنز سوار شوند.
    حکیم‌جوادی گفت:‌ امروز تاکید می‌کنم که صحبت آن روز من در مورد خودروی بنز نبود؛ بلکه معتقدم ایرانی‌ها لایق بیشتر از اینها هستند؛ اما اصل موضوع این است که اگر بخواهیم همواره و حتی در فناوری دنباله‌روی دیگران باشیم دیگر نمی‌توانیم هیچ‌گاه خلاقیت به خرج دهیم.
    وی گفت:‌ تفاهم‌نامه امروز سازمان فناوری اطلاعات و شرکت پست دارای چند محور است که مهم‌ترین آنها امنیت سرویس پست الكترونيكی بومی‌ و نگاه ویژه به کسب و کار ایمیل است و در پشت این تفاهم نامه قرار است یک تیم اقتصادی سرویس پست الكترونيكی ایرانی را به بهره‌وری اقتصادی برساند.
    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ایران بزرگ با 75 میلیون نفر جمعیت نیاز به ایمیل دارد و از این سرویس نه 100 هزار کاربر، بلکه جذب پنج تا شش میلیون کاربر انتظار
    می‌رود.
    رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: علاوه بر این، سرویس پست الكترونيكی شرکت پست قرار است میل‌سرور در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهد تا تمام دستگاه‌ها با پسوند سازمانی خود پست الكترونيكی داشته باشند.
    وی گفت: حوزه IT در کشور در حال تحرک و جهش است؛ در حوزه‌های مختلف کارها بسیار جلو رفته است و اکنون مرحله‌ای است که باید توان‌ حوزه‌های مختلف را روی هم بگذاریم؛ برای مثال هم‌اکنون مراکز داده استانی در حال آماده شدن است که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و مراکز داده استانی نیز می‌توانند به سرویس پست‌ الكترونيكی شرکت پست کمک کنند.
    حکیم‌جوادی افزود: تلاش داریم تا در ابتدا مراکز داده استانی در SE‌ها (براساس تقسیم‌بندی گذشته شبکه زیرساخت ارتباطی کشور) ایجاد شوند و سپس مرکز داده 11 استان باقی می‌ماند که کار آنها نیز در مرحله بعد انجام خواهد شد.

    ایمیل ملی نیازمند احراز هویت
    مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی‌ ایران نیز در این مراسم گفت: سرویس پست الكترونيكی ملی به عنوان نسخه تکمیل شده و به‌روزرسانی شده ایمیل بومی‌ پست با همکاری مشترک شرکت پست ایران و سازمان فناوری اطلاعات رسما برای ارایه سرویس آغاز به کار کرد.
    محمدحسین کرباسیان افزود: سرویس پست الکترونیکی نخستین بار در سال 78 با هدف واگذاری ایمیل ایرانی و با استفاده از خطوط مخابراتی آن زمان مانند دایل آپ در شرکت پست کلید زده شد که فاز نخست آن در سال 89 با هدف ارایه سرویس دوطرفه و ارتباط مستقیم سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی با مردم و برعکس آغاز
    به کار کرد.
    وی گفت: هم‌اکنون پست الكترونيكی ملی که نسخه به روز و تکمیل شده "ایمیل پست" است با توسعه شبکه‌های مخابراتی و ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات به عنوان نخستین سرویس قابل ارایه به مردم راه‌اندازی شد.
    وی گفت: این سرویس به نشانی اینترنتی
    mail.post.ir و به صورت کاملا فارسی قابل دسترسی است و ظرفیت ارایه سرویس تا 100 میلیون کاربر در این سرویس پیش بینی شده است.
    کرباسیان افزود: برای استفاده از این سرویس کاربران حقیقی و حقوقی پس از ثبت‌نام و درخواست دریافت ایمیل ملی، باید برای احراز هویت به یکی از مراکز و دفاتر پستی محل زندگی خود مراجعه کرده و مدارک لازم برای ثبت‌نام را ارایه
    دهند.
    مدیرعامل شرکت پست گفت: در این فاز ظرفیت در نظر گرفته شده برای فضای ایمیل ملی 50 مگابایت است که این عدد تا حدود دو گیگابایت قابل افزایش است؛ این ایمیل به صورت کاملا فارسی ارایه می‌شود اما به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی نیز قابل ارایه خواهد بود.
    وی افزود: هزینه اولیه حق اشتراک این سرویس هزار تومان است که از طریق درگاه‌های بانک‌های عضو شتاب قابل پرداخت بوده و امکان استفاده از نام سازمانی نیز در این سرویس ایمیل
    دیده شده است.
    وی گفت: قابلیت‌هایی چون امکان استفاده از گواهی دیجیتال و داشبورد مدیریتی نیز از دیگر ویژگی‌های سرویس پست الكترونيكی ملی است.

    سرویس پست الکترونیکی ملی، خدماتی جامع و ضروری ارایه می‌دهد
    رییس هیات مدیره شرکت پست گفت: سرویس پست الكترونيكی ملی با هدف ارایه خدمات جامع و ضروری طراحی شده است.
    وی افزود: پست جمهوری اسلامی ‌ایران بر اساس شاخص‌های جهانی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.
    کرباسیان با بیان اینکه خدمات پستی با ارتقای قابل توجهی روبه‌رو شده است، گفت: مجموعه پست از خدمات نوین بهره می‌گیرد به طوری که تمام 15 هزار نیرو و پرسنلی که در پست مشغول به کار هستند فیش‌های حقوقی خود را از طریق ایمیل سازمانی دریافت می‌کنند.
    وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به تحولات شتابنده جهان امروز و در پی تغییر روز افزون نیازهای اجتماعی به عنوان متولی اصلی و سیاست‌گذار، اقدامات کلیدی را آغاز کرده که از آن جمله می‌توان به طراحی و پیاده‌سازی سرویس پست الكترونيكی ملی اشاره کرد.
    رییس هیات مدیره شرکت پست همچنین در خصوص توانمندی‌های شرکت پست در جهان گفت: در کشور سوییس که داری بانک‌های بزرگ و نمونه در جهان است، شرکت پست توانسته است بانکی احداث کند که چهارمین بانک این کشور بوده و ویژگی‌های قابل توجهی دارد.
    وی افزود: شرکت پست ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود.

    100 هزار صندوق پست الکترونیک تاکنون واگذار شده است
    میرزایی مدیرکل مرکز فناوری شرکت پست نیز در خصوص امکانات این سرویس گفت: صندوق پست الكترونيكی کاملا فارسی است و امکان فعال بودن زبان انگلیسی، فرانسه و عربی هم روی صندوق فراهم شده است؛ امکان شخصی سازی از طریق کاربر، ثبت‌نام صندوق به صورت کاملا الکترونیکی، پرداخت حق اشتراک صندوق از طریق درگاه‌های شبکه شتاب و اختصاص فضای بیشتر به صندوق با درخواست کاربر از جمله امکانات این سرویس است.
    مدیرکل مرکز فناوری شرکت پست افزود: در سال 89 با توجه به توانمندی‌های ایجاد شده در به کارگیری فناوری اطلاعات در شرکت پست، نرم‌افزار جدید تحت وب با قابلیت‌های مناسب و با ظرفیت نامحدود از لحاظ نرم‌افزاری و با ظرفیت یک میلیون صندوق پست الكترونيكی مجددا
    راه‌اندازي شد.
    میرزایی در خصوص اهداف راه‌اندازي این سرویس گفت: سرویس پست الكترونيكی دو طرفه بوده و برای ارتباط مستقیم سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی با مردم و برعکس، امکان احراز هویت صاحب صندوق و حفاظت اطلاعات اشخاص و سازمان‌های موجود در پست الكترونيكی بومی ‌و نگهداری در مراکز داده داخلی و فرستاده نشدن این اطلاعات به خارج از کشور
    راه‌اندازي شد.
    وی با بیان اینکه تاکنون 100 هزار صندوق پست الكترونيكی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است، افزود: در مرحله نخست راه‌اندازي، به هر صندوق 50 مگابایت ظرفیت اختصاص داده خواهد شد و در مرحله‌های بعدی این ظرفیت تا دو گیگابایت افزایش خواهد یافت.
    گفتنی است به هر ایرانی یا دستگاه دولتی و خصوصی یک صندوق پست الكترونيكی براساس کدملی یا شماره ثبت شرکت یا دستگاه اختصاص می یابد. در این سرویس کاربران ‌‌‌‌‌‌می‌توانند با اتصال به اینترنت و یا شبکه ملی اطلاعات آخرین اطلاعات ارسال شده از طرف دولت و یا دیگر اشخاص را دریافت کنند. همچنین دستگاه‌ها نیز می‌توانند با تمامی ‌مراجعان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :