fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 29766
    تاریخ انتشار : 22 تیر 1392 10:48
    تعداد بازدید : 885

    گپی با مدیران سایت خرید و فروش محتوای«گوپاس»

    آغاز عصر بنگاه های معاملات محتوا

    پس از ظهور اینترنت خیلی از افرادی که با این حوزه بیشتر در تماس بودند سعی کردند در راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی پیش قدم شوند و نمونه های بسیار موفقی نیز در این کسب و کارها در دنیا شاهد هستیم.
    تعداد افرادی که در حوزه وب فعالیت می کنند و به این فکر می افتند که تجارتی را بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی کنند روزبه روز بیشتر می شوند. ایده ها کم نیستند اما آن چیزی که بیشتر از این ایده ها حایز اهمیت است چگونگی اجرایی کردن آنهاست. در ایران هم این فرآیند البته با یک تاخیر چند ساله نسبت به کشورهای پیشرفته تر رخ داده است. امروزه محتوای دیجیتال برای ما اهمیتی به اندازه دیگر کالاهای مصرفی پیدا کرده است، چه بسا بیشتر! محتواهایی مثل: نرم افزارهای مختلف، اپلیکیشن های تلفن همراه و تبلت ها، موسیقی، فیلم، کتاب های الکترونیکی، دانشنامه ها، مقاله ها و غیره.
    از همین رو با فزونی یافتن نیاز کاربران به این اطلاعات عده ای به این فکر می افتند تا فرآیند دسترسی به آنها را از طریق ایجاد یک بستر مناسب مهیا کنند. این افراد که از آنها تحت عنوان صاحبان ایده و یا کارآفرینان یاد می شود با شناسایی چنین نیازهایی در صدد راه اندازی کسب و کاری برای خود برمی آیند تا بتوانند در قبال تامین این قبیل نیازهای کاربران، درآمدی نیز کسب کنند.

    در حال حاضر سایت‌های زیادی را می‌بینیم که بر اساس نیاز کاربران ایده‌هایی مانند فروش محتوا را اجرا می‌کنند که برای آنها سودآور نیز هست.
    یکی از این ایده‌ها روی سایت گوپاس اجرا شده. سایتی که مبنای کارش ساخت بستری برای خرید و فروش محتوای دیجیتال است. در واقع سایت گوپاس را می‌توان به بنگاه معاملاتی تشبیه کرد که فرآیند خرید و فروش را در فضای اینترنت برای کاربران تسهیل می‌کند.

    گوپاس کی آمد
    این سایت به نشانی www.goopas.comفعالیت رسمی خود را از مهرماه 91 آغاز کرده است و مدیرش که از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع است مدعی است در راه‌اندازی چنین سایتی (خرید و فروش محتوا) در ایران پیشرو است. ایده اولیه گوپاس در بهمن 91 شکل گرفت و این کار با یک تیم چهار نفره آغاز شد.
    گوپاس خودش را در سایتش این‌گونه معرفی می‌کند: گوپاس عنوان تجاری شرکت سپهر نگین ارتباط است که از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را در حوزه خرید و فروش محصولات در فضای اینترنت آغاز کرده است. پروژه‌های دانشگاهی، فرم‌ها و مستندات، نرم‌افزارها، مقالات، کتاب‌ها، تصاویر از بخش‌هایی هستند که در این سایت برای کاربران در نظر گرفته شده تا بتوانند محتوای خود را در آنها آپلود کرده و بفروشند.

    گوپاس از کجا آمد
    مهرداد عباسی مدیر سایت گوپاس گفت: گوپاس معنای خاصی ندارد و یک اسم ساختگی است. ما مد نظر داشتیم اسمی را انتخاب کنیم که در ذهن مخاطبان بماند و قابلیت جست‌وجوی بالایی در اینترنت داشته باشد. به علاوه اینکه برای انتخاب این اسم نیم نگاهی به تشابه اسمی سایت خود با گوگل نیز داشتیم.

    قیمت‌گذاری آزاد
    محمد یاراحمدی مدیر عامل شرکت سپهر نگین ارتباط در مورد قیمت‌گذاری محتواها گفت: سازوکار قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضاست و به عهده خود فروشندگان است. طبیعی است اگر قیمت فایلی با موضوع و کیفیت آن تطابق نداشته باشد فروش زیادی نخواهد داشت. ما فقط یک کف قیمت برای قیمت‌گذاری محتواها در نظر گرفته‌ایم که 500 تومان است.
    مدیر عامل شرکت سپهر نگین ارتباط معتقد است که مزیت رقابتی سایت آنها کاربرپسند بودن آن است و کاربر در فضای سایت می‌تواند راحت به چیزهایی که می‌خواهد دسترسی پیدا کند. وی گفت: در حال حاضر حدود 300 نفر بازدید در روز داریم که هنگام تبلیغات به 2000 نفر بازدید می‌رسد. هم‌چنین در سه ماهه گذشته حدود 200 فایل در گوپاس فروش رفته است که نسبت به سه ماهه آخر سال افزایش 400 درصدی داشته است. از هر فروش نیز 25 درصد به شرکت ما تعلق می‌گیرد.

    سیاست‌های تشویقی و تنبیهی
    به گفته مدیرعامل شرکتی که گوپاس را راه انداخته، برای افزایش خرید و فروش سیاست‌های تشویقی در گوپاس در نظر گرفته شده است. یاراحمدی گفت: هر هفته از فایل‌های آپلود شده سه فایل برتر را معرفی می‌کنیم و حساب کاربری آنها را به میزان پنج هزار تومان شارژ می‌کنیم. افراد با آن مبلغ می‌توانند از سایت خرید کنند. همچنین در مورد مشتریانی که شکایت آنها به حق است سعی می‌کنیم از سیاست‌های تشویقی و شارژ حساب کاربری آنها استفاده کنیم تا بدانند پاسخگویی و اهمیت به مشتری برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
    وی گفت: در صورتی که با اعتراض مشتری با فایلی روبه‌رو شویم که محتوا و کیفیتش با آنچه مشتری خریده متفاوت است، به عنوان جریمه علاوه بر حذف فایل از بازار فروش، مبلغ پرداختی را از حساب فروشنده کسر و به خریدار باز می‌گردانیم.

    سفیران دانشگاه
    عباسی مدیر سایت گوپاس گفت: در حال حاضر برای توسعه فعالیت‌ها، دانشجویانی را در هر دانشگاه در نظر گرفتیم تا از این طریق بتوانیم سایت را به افراد بیشتری که در بازار هدف ما هستند معرفی کنیم. با کمک آنها حتی تلاش می‌کنیم کمیت و کیفیت محتوای سایت را بالا ببریم. یاراحمدی افزود: برای بخش فروش عکس نیز در صدد مذاکره با عکاسان حرفه‌ای هستیم تا کارهای‌شان را در سایت قرار دهند. از این طریق کیفیت این بخش نیز بالا می‌رود چون تا به حال این بخش نسبت به دیگر بخش‌ها از رونق کمتری برخوردار بوده است.

    کپی رایت
    مدیر شرکت سپهر نگین ارتباط معتقد است که ما هنوز در ایران مقررات و معیارهای دقیقی برای رعایت کپی رایت نداریم. او گفت: ما سعی می‌کنیم با توجه به معیارهای خود دقت و نظارت‌مان را در این حوزه افزایش دهیم. وی گفت: هر روز دو برابر فایل‌هایی در گوپاس که آپلود می‌شوند، به خاطر رعایت کپی‌رایت و موارد دیگر حذف می‌کنیم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی