آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 29983
تاریخ انتشار : 25 تیر 1392 12:12
تعداد بازدید : 974

کنکاشی در دلایل نبود پیوند بین حوزه های گیم و فیلم

نسل بعدی سینما فرزند بازی است

بازی های رایانه ای و آثار سینمایی در دنیای امروز ارتباط تنگاتنگی دارند و این ارتباط تا جایی است که بسیاری از فیلم های سینمایی یا تبدیل به بازی رایانه ای می شود یا از گیم ها، آثاری سینمایی ساخته
می شود.

این موضوع نشان می‌دهد که در دنیای امروز از ظرفیت‌های سینما برای بازی‌های رایانه‌ای استفاده شده و بسیاری از قصه‌های جذاب آثار سینمایی عموما اکشن، به دستمایه تولید یک گیم تبدیل می‌شود.
در عین حال خلق شخصیت‌های انیمیشن و یا کاراکترهای اثرگذار سینمای دنیا که در میان مخاطبان از محبوبیت برخوردارند، عموما از سوی بازی‌سازان به گیم تبدیل می‌شود و حتی پیش از تولید برخی فیلم‌های سینمایی، برنامه‌ریزی‌های مدونی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای این آثار وجود دارد.
این مهم اما در کشور ما تاکنون اتفاق نیفتاده و کارشناسان معتقدند که بسیاری از سینماگران ما حتی آشنایی درستی با مقوله بازی‌های رایانه‌ای ندارند.
این امر شاید به دلیل نوپا بودن عرصه بازی‌های رایانه‌ای و پیشرفت این هنر صنعت در پنج سال اخیر باشد؛ اما به هر حال، با وجود اخبار منتشر شده مبنی بر تولید بازی‌های رایانه‌ای بر اساس فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی در این بخش اتفاقی رخ نداده است.
صاحب نظران تاکید دارند که کمبود بودجه بازی‌های رایانه‌ای و در عین حال جدی گرفته نشدن این هنر صنعت از سوی سینمایی‌ها، موجب شده است که از ظرفیت بسیاری از فیلم‌های سینمایی در تولید گیم استفاده نشود. این در حالی است که بسیاری از دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر معتقدند که فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مذهبی؛ همچون ملک سلیمان و مختارنامه، قابلیت تبدیل به بازی‌های رایانه‌ای را دارند و از سویی برخی تهیه‌کنندگان آثار سینمایی نیز برای ساخت گیم از روی فیلم خود اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما در نهایت این امر به سرانجام نرسیده تا عرصه گیم کشور همچنان از تولید بازی بر اساس یک اثر سینمایی یا تلویزیونی محروم بماند.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در عرصه تولید بازی‌های رایانه‌ای نبود تعامل و ارتباط با سینماگران برای ساخت بازی رایانه‌ای است. اما دلایل این نبود ارتباط چیست؟

همکاری در زمینه تبدیل سریال و فیلم به بازی انجام نگرفت
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص دلایل عدم همکاری سینماگران می‌گوید: زمانی که سریال مختارنامه ساخته شد، پیگیر شدیم تا بازی مختار را بسازیم؛ حتی برای این کار امکانات لازم را نیز فراهم کردیم. ولی متاسفانه به‌رغم صحبت‌هایی که در این خصوص با عوامل این سریال انجام شد، به نتیجه مورد نظر نرسیدیم.
بهروز مینایی می‌افزاید: بنیاد هر لحظه آمادگی همکاری با سینماگران را در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای را دارد و در این زمینه مذاکراتی با سازندگان فیلم سینمایی «ملک سلیمان»، «راه آبی ابریشم» انجام داده‌ایم و به تبع عوامل این سریال هم اعلام آمادگی کردند. نکته قابل توجه این است که عوامل فیلم «ملک سلیمان» برای ساخت بازی این اثرسینمایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

نسل بعدی سینما را بازی‌های رایانه‌ای تشکیل می‌دهد
قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به این که نسل بعدی سینما را بازی‌های رایانه‌ای تشکیل می‌دهد، می‌گوید: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازی‌های رایانه‌ای نسل بعد سینما را تشکیل می‌دهد؛ به این معنا که علاوه‌بر کارگردانی و طراحی کاراکتر، نیاز به نوعی بازی نامه‌نویسی وجود دارد که متاسفانه در این عرصه اندک فعالیت‌هایی صورت گرفته است.
محمد بیطرف در ادامه می‌افزاید: از همین‌رو تا زمانی که سینما وارد تجربه بازی‌های رایانه‌ای نشوند، خود مقوله بازی‌های رایانه‌ای به تنهایی وارد عرصه جذب مخاطب می‌شوند و همین موضوع انرژی بسیاری از مسوولان و متولیان بازی‌های رایانه‌ای می‌برد.

سینماگران وارد عرصه گیم شوند
«جمشید مشایخی» بازیگر مجموعه «کمال الملک» می‌گوید: بازی‌‎های ایرانی باید سوژه جذاب داشته باشد و سریال‌های ایرانی با محتوای جدید می‌تواند به بازی تبدیل شود.
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای نباید نمادین برگزار شود، می‌افزاید: این‌گونه محافل فرهنگی می‌تواند به محیطی برای تبادل اطلاعات و تجربیات تبدیل شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید بازی‌هایی باکیفیت بهتری در بازار باشیم.
وی می‌افزاید: اطلاع‌رسانی، زمان و مکان برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای باید در بهترین شرایط باشد تا همه اقشار جامعه در آن شرکت کنند.
مشایخی یادآور می‌شود: حضور طراحان، بازی‌سازان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و هنرمندان در کنار هم می‌تواند فضای نمایشگاه را متحول و از نقطه نظرات آنها به نحو احسن استفاده شود.

تولیدات طنز به گیم تبدیل شود
«فلامک جنیدی» بازیگر مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» می‌گوید که تولیدات طنز در سینما و تلویزیون قابلیت تبدیل به بازی‌های رایانه‌ای جذاب را دارد.این بازیگر تلویزیون با تاکید بر اینکه بازی‌های رایانه‌ای تمام سنین را تحت تاثیر خود قرار داده است، می‌افزاید: چند سالی است بازی‌های بومی ‌وارد بازار شده و توانسته جایگزین برخی از بازی‌های غربی شود که این رشد جای تحسین دارد.به گفته وی، برخی از مجموعه‌های طنز می‌تواند به بازی‌های رایانه‌ای شاد و سرگرم‌کننده تبدیل شود که بدون شک طرفداران زیادی خواهد داشت.
جنیدی به ضرورت بهره‌گیری از خلاقیت و ایده‌های هنرمندان در صنعت گیم اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: دست‌اندرکاران نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای از بازیگران و فیلمسازان دعوت و از ایده‌های آنها برای پیشبرد امور این عرصه استفاده کنند.

نمایشگاه گیم، فرصت جذب سینماگران و هنرمندان
ایرج محمدی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «دلنوازان» نیز می‌گوید: بازی‌های متنوع و جذاب خارجی توانسته بر قشر جوان و نوجوان تاثیر بگذارد؛ بنابراین تولیدات داخلی باید در راستای سلیقه مخاطبان این بخش عرضه شود.
این تهیه‌کننده می‌افزاید: تعامل کارگردانان و بازی‌سازان در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد چراکه این هنرهای پیچیده در کنار یکدیگر نیازمند طراحی و همفکری است.وی یادآور می‌شود: در فضای نمایشگاه طراحان و بازیسازان در کنار هنرمندان سینما و تلویزیون می‌توانند رویداد فرهنگی بی‌نظیری را خلق کنند و از این طریق با عملکرد یکدیگر آشنا و تجربیات را به یکدیگر منتقل کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :