آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 3171
تاریخ انتشار : 28 آبان 1390 12:2
تعداد بازدید : 647

تا پایان سال صورت می‌گیرد:

اتصال تمامی بانک ها به سیستم اعتبارسنجی

با عملياتي شدن سامانه اعتبارسنجي بخش عمده بانك هاي دولتي و بخشي از بانك هاي خصوصي به سامانه متصل و پيش بيني مي شود تا پايان امسال تمام نظام بانكي به آن متصل
شوند.

فارس- محمد جليلي، مديرعامل شركت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران گفت: با راه‌اندازي سامانه اعتبارسنجي ايران از نظر شاخص «اخذ اعتبار» در بين 183 كشور با 20 پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه 89 دنيا قرار گرفته است.
وی افزود: بانك جهاني همه ساله با جمع‌آوري، تجميع، طبقه‌بندي، پردازش و تجزيه و تحليل اطلاعات مرتبط با فضاي كسب‌وكار كشورها، آن را در گزارش‌هاي سالانهDoing Business Report منتشر مي‌كند.
به گفته جليلي رتبه كلي كسب‌وكار كشور در گزارش، سال 2010 ، در بين 183 كشور 131 اعلام شده بود كه بر اساس گزارش جديد براي سال 2011 اين شاخص با دو پله بهبود به 129 ارتقا يافته است.
مديرعامل شركت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران با بيان اينكه در اين ميان براي ايران بيشترين رشد مربوط به شاخص اخذ اعتبار است، خاطرنشان كرد: در اين شاخص جايگاه ايران از رتبه 109 به 89 بهبود يافته و با تاثير ساير شاخص‌ها در مجموع رتبه فضاي كسب‌وكار كشور دو رتبه بهبود يافته است.
به گفته وي، ملاك اصلي بانك جهاني براي بهبود شاخص اخذ اعتبار ايران، راه‌اندازي و عملياتي شدن سامانه اعتبارسنجي شركت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران است كه اطلاعات مربوط در قالب پرسشنامه استاندارد براي بانك جهاني توسط شركت ارسال شده است.
جليلي خاطرنشان كرد: اين شركت داراي مجوز فعاليت از بانك مركزي ايران بوده و به عنوان سامانه اعتبارسنجي كشور فعاليت می‌کند و بر اساس شاخص‌هاي بين‌المللي به عنوان تنها «PrivateCredit Bureau» فعال در ايران شناخته
 مي‌شود.
مديرعامل شركت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران ادامه داد: اهم شاخص‌‌هاي مرتبط با راه‌اندازي سامانه اعتبارسنجي در اين گزارش مربوط به عمق اطلاعات اعتباري است كه در نتيجه تسهيم اطلاعات اشخاص حقيقي و حقوقي در سامانه اعتبارسنجي، تسهيم هر دو دسته اطلاعات مثبت و منفي توسط سامانه اعتبارسنجي و نبود محدوديت مبلغي در تسهيم اطلاعات تسهيلات اعتباري توسط سامانه اعتبارسنجي موجبات بهبود وضعيت كسب‌وكار در جمهوري اسلامي ايران را فراهم آورده است.
وي افزود: همچنين بنابراين گزارش، پوشش اطلاعات اشخاص حقيقي و حقوقي توسط سامانه اعتبارسنجي دربردارنده حدود 5/4 درصد كل جمعيت فعال كشور که شامل اطلاعات 2 ميليون و 400 هزار شخص حقيقي و 100 هزار شخص حقوقي در سال 2010 است كه اين عامل نيز در بهبود شاخص اخذ اعتبار موثر بوده است.
جليلي تاكيد كرد: البته لازم به ذكر است به دليل افزايش حجم اطلاعات بارگذاري شده در سامانه اعتبارسنجي شركت در نيمه اول سال 89 اين نسبت در حال حاضر بيش از 35 درصد افزايش داشته است كه با لحاظ آن در گزارش سال 2012، شاخص اخذ اعتبار ايران به طور قطع مجددا بهبود قابل ملاحظه‌اي خواهد يافت.
وی تصريح كرد: ايجاد زيرساخت‌هاي قانوني مورد نياز برای ارایه تسهيلات و ميزان دسترسي و كيفيت اطلاع بخش‌هاي عمومي و خصوصي از تسهيلات، شاخص‌هاي بهبود يافته‌اي است كه با عملياتي‌شدن سامانه اعتبارسنجي شركت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران، اين زيرساخت‌ها به طور كامل فراهم شده است.
شركت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران بر اساس آيين‌نامه نظام سنجش اعتبار مصوبه هيات وزيران در سال 86 با حمايت وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي و سهامداري تمامی بانك‌هاي دولتي و برخي بانك‌هاي خصوصي و نهادهاي مالي و اعتباري تاسيس شد و در حال حاضر با عملياتي شدن سامانه اعتبارسنجي بخش عمده بانك‌هاي دولتي و بخشي از بانك‌هاي خصوصي به سامانه متصل و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال تمام نظام بانكي به آن متصل شوند.

شرط دریافت وام، گرفتن تاییدیه اعتبارسنجی است 
در ادامه مدیرعامل موسسه اعتبار سنجی مشتریان بانکی، بانک را موظف به گرفتن تاییدیه اعتبارسنجی برای اعطای وام به مشتریان
 دانست.
جلیلی اعتبارسنجی را مرتبط با نوع بانک و خود مشتری دانست و گفت: در استاندارد جهانی، 35 درصد اعتبار به سوابق افراد از جمله در چگونگی پرداخت تسهیلات گرفته شده قبلی مربوط می‌شود.
وی افزود: بخش قابل توجه مشکلات نظام بانکی ناشی از خلاء ‌اطلاعاتی است که برطرف کردن آن کار یک یا دو سال نیست بلکه پنج تا هفت سال زمان برای شکل‌گیری و عملیاتی شدن نظام اطلاعاتی نیاز هست.
جلیلی تصریح کرد: ما از ابتدای 88 این کار را آغاز کردیم و اکنون منابع اطلاعاتی برای 15 هزار نفر داریم که 95 درصد تسهیلات گیرندگان را در بر می‌گیرد، روزانه هم 12 هزار استعلام از این سامانه برای اعتبارسنجی انجام
می‌شود.
مدیرعامل موسسه اعتبارسنجی مشتریان بانکی افزود: شبکه اعتبارسنجی تا کنون به 18 هزار شعبه یعنی بیش از 95 درصد کل متصل شده است، البته ما نظر مشورتی در مورد اهلیت مشتری می‌دهیم و این مسوولان بانک‌ها هستند که سیاست‌ها را اعمال
می‌کنند.
جلیلی گفت: مردم می‌توانند در مراجعه به بانک‌ها گزارش اعتبارسنجی خود را ببینند و بانک‌ها هم موظف هستند برای اعطای تسهیلات، تاییدیه لازم را بگیرند.
وی افزود: بانک مرکزی همچنین اطلاعات چک‌های برگشتی را آماده ورود به سامانه کرده است به شکلی که این گونه سوابق ثبت و در صدور تاییدیه مورد نظر قرار خواهد گرفت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :