fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 33574
    تاریخ انتشار : 23 شهریور 1392 10:46
    تعداد بازدید : 485

    بعد از فیس‌بوک و لینکدین

    توییتر هم بورسی شد

    اگر یادتان باشد بهار پارسال بود که فیس بوک به یکباره تصمیم گرفت که وارد بورس آمریکا شود. حال بماند که سهام این شرکت چقدر بالا و پایین شد تا به هر حال به یک ثبات نسبی رسید. اما گویا این اقدام فیس بوک، شرکت های دیگر و حتی شبکه های اجتماعی نظیر لینکدین را نیز ترغیب کرده که به بازار بورس روی آورند. به طور کلی باید گفت که از ماه آوریل تاکنون 13 شرکت نوپا برای ورود به بازار بورس آمریکا اقدام و درخواست خود را به کمیسیون بورس آمریکا (SEC) ارسال کرده اند. اما خبر جالب این است که رقیب فیس بوک یعنی توییتر نیز قصد ورود به بازار بورس است. توییتر در آخرین ساعات پنج شنبه گذشته اعلام کرد که در حال طی مراحل اداری برای عرضه عمومی سهام است. کمپانی توییتر از طریق توییتی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر این خبر را اعلام کرد که به صورت محرمانه درخواست خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارایه کرده است. براساس برآوردها، ارزش توییتر ۱۰ میلیارد دلار است و پیش بینی می شود درآمد آن در سال ۲۰۱۳ به ۵۸۳ میلیون دلار برسد.

    گزارش: نسترن صائبی
    منابع: فوربس و دویچه وله

    عرضه عمومی سهام توییتر پس از آنکه فیس‌بوک سال گذشته سهام خود را عرضه کرد مورد انتظار و موضوع گمانه‌زنی‌های فراوان بود. البته توییتر اطلاعات دقیق‌تری درباره زمان شروع عرضه سهام و دیگر جزییات مربوط به آن ذکر نکرده است. اما یک تحلیلگر حوزه تکنولوژی به وب‌سایت مشبل گفت که دلیل این اقدام توییتر می‌تواند جنجال رسانه‌ای باشد که درباره عرضه عمومی سهام فیس‌بوک در سال گذشته ایجاد شد.
    توییتر که اکنون کمی بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد و گاه درباره خرید آن توسط شرکت‌های بزرگ فناوری مثل اپل، مایکروسافت و گوگل نیز گمانه‌زنی شده، حالا دیگر از دسترس غول‌ها دور است و قادر خواهد بود از پول به دست آمده از طریق عرضه عمومی سهامش، برای ساخت محصولات جدید، گسترش تلاش‌های بازاریابی و همچنین جذب نخبگان برای شتاب بخشیدن به توسعه شبکه اجتماعی ۱۴۰ کاراکتری خود
    استفاده کند.
    قانون جدید اوباما
    طبق قانونی که سال گذشته توسط باراک اوباما امضا شد و هدف آن تسهیل فرآیند سهامی عام شدن شرکت‌های خصوصی کم درآمد بود، شرکت‌های نوپا با درآمد سالانه کمتر از یک میلیارد دلار، بدون آنکه نیاز باشد اسناد مالی مورد نیاز برای سهامی عام شدن را پیشاپیش منتشر کنند، قادر به ارایه تقاضای خود هستند.
    طبق این قانون چنین شرکت‌های نوپایی حتی نیاز ندارند خبر ثبت تقاضا را اعلام کنند و می‌توانند پس از ثبت تقاضا، آماده‌سازی مقدمات برای ورود به بورس را مخفیانه شروع کرده و تنها سه هفته قبل از روز عرضه عمومی مجبور به اعلام صورت‌های مالی خود برای چانه‌زنی با سرمایه‌گذاران بزرگ هستند. به همین دلیل نیز توییتر گفته این عرضه عمومی سهام در روندی «محرمانه» صورت خواهد گرفت. علاوه بر این، در اصل توییتر مجبور نبود ساعتی قبل خبر سهامی عام شدنش را اعلام کند، ولی حالا علاوه بر اینکه جنب و جوش خبری به راه انداخته، می‌توان این‌طور برداشت کرد که باید آماده بود تا با سهامی عام شدن توییتر، تبلیغات بیشتری در آن به وجود آید. گفتنی است که موسسه گلدمن ساکس این عرضه عموم سهام را تعهد خواهد کرد تا سهام توییتر در بورس نیویورک عرضه شود، ولی هنوز باید منتظر طی شدن مراحل اداری و اعلام زمان دقیق باشیم.

    توییتی که هزاران بار دیگر توییت شد
    توییتی که توسط آن توییتر خبر از عرضه عمومی سهام خود داد در پنج ساعت اول بیش از ۱۱ هزار بار از سوی کاربران به اشتراک گذاشته شد. برای بسیاری از کاربران اینکه شرکت توییتر از وب‌سایت خود برای خبررسانی استفاده کرد جالب بود. توییت بعدی کمپانی توییتر این بود که «حالا به سر کارمان برگردیم.» شبکه اجتماعی توییتر با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است و معتبرترین و پربیننده‌ترین شبکه اجتماعی برای کسب اخبار به شمار می‌رود. این در حالی است که شبکه توییتر روز ۲۱ مارس گذشته هفت ساله شد.

    وضعیت سهام فیس‌بوک
    اگرچه به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی عمومی توییتر درباره تصمیمش مبنی بر عرضه عمومی سهام می‌تواند پاسخ گمانه‌زنی‌های تمام‌نشدنی درباره تمایل شرکت به این کار باشد، اما در عوض اکنون سوالات مشخص‌تری در این باره برای مثال درباره قیمت سهام این کمپانی به وجود آمده‌ است. به گزارش مشیبل، سهام توییتر اکنون در بازار خصوصی حدود ۱۸ تا ۱۹ دلار قیمت دارد، اما پیش‌بینی می‌شود در صورت عرضه عمومی قیمت آن رشد پیدا کند.
    سهام فیس‌بوک پس از آنکه با رکود در بازار مواجه شد، بار دیگر در ژوییه امسال توانست رونق بگیرد به طوری که در این ماه قیمت هر سهم بار دیگر به ۳۸ دلار که همان قیمت اولیه در هنگام عرضه عمومی در ماه مه سال گذشته بود رسید. این در حالی‌ است که قیمت هر سهم فیس‌بوک در چهارم سپتامبر سال گذشته به ۵۵/۱۷ دلار رسیده بود که به عنوان پایین‌ترین قیمت سهام این کمپانی تاکنون ثبت شده است. یکی از اقداماتی که فیس‌بوک در یک سال و نیم گذشته انجام داد، این بود که نه تنها در تلاش برای افزایش تعداد کاربران بود که حتی توانست کاربران خود را فعال‌تر کند. توییتر نیز نیاز به آن دارد تا بر فعال نگه‌داشتن کاربران خود تمرکز کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :