fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 3569
    تاریخ انتشار : 7 آذر 1390 12:36
    تعداد بازدید : 379

    برندهای ایرانی در غربت

    کیومرث فتح اله کرمانشاهی، معاون سازمان توسعه تجارت گفته است: “ وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است [...] ضوابط و سياست هاي تشويقي لازم از جمله اهدای جوايز يا اعطای تسهيلات يا كمك هاي مالي، براي استفاده كالاها و خدمات از نام و نشان تجاري در بازار خرده فروشي و عمده فروشي با حفظ حقوق معنوي صاحب نشان تا پايان سال اول برنامه پنجم توسعه تهيه و براي اجرا ابلاغ کند.”

     سیاست های مورد اشاره معاون سازمان توسعه تجارت نیز در جهت “ ترسيم وضعيت موجود برندهاي ايراني،تعيين چالش‌ها و تهديدهاي فراروي بنگاه‌ها در حوزه برندسازي، تعيين فرصت‌ها و ظرفیت‌هاي موجود براي بنگاه‌ها در شرايط فعلي، خلق ارزش و ثروت ملي از طريق برندهاي قدرتمند كشور، ايجاد برندهاي برجسته در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي و خلق ارزش افزوده در صادرات از طريق ارتقاي برند ايراني”  تدوین شده است.آقای کرمانشاهی همچنین به درستی بر اهمیت برخورداری از نام های تجاری قدرتمند ایرانی تاکید کرده و آن را عامل اساسی ثبات و ماندگاری محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی ذکر کرده است. اینها همه نشان از توجه سازمان توسعه تجارت به موضوع برندسازی و تقویت برند دارد که اتفاقی فرخنده است. اما در همین حال که درحال برنامه ریزی برای حمایت از ایجاد و تقویت برندهای ایرانی در آینده هستیم، آیا به آنچه هم اکنون بر برند های ایرانی می گذرد هم آگاهیم؟ آیا رفع موانع فعلی رشد برندهای ایرانی نباید در اولویت قرار گیرد؟
    توجه مسوولان محترم در وزارت صنعت و تجارت و سازمان توسعه تجارت را به موانعی جلب می کنیم که حاصل از اجرای قانون است، قانونی که اگرچه ممکن است در صنایعی همچون صنایع غذایی کاربرد داشته باشد، عملا نفس برندهای مطرح ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات را بریده است. مسوولان محترم حتما در جریان قرار دارند که برخی شرکت ها به دلیل محدودیت در واردات کالا با برند ایرانی، عملا قید نام تجاری ایرانی شان را زده اند و به نام های  غیر ایرانی روی آورده اند. آن هم نام های تجاری سابقه دار و پر آتیه ای که توانسته بود در صنعت به شدت رقابتی فناوری اطلاعات، ضمن پوشش بازار داخلی، بازارهای صادراتی را هم هدف قرار دهد. در یک کلام، حفظ نام و نشان های تجاری خوشنامی که سرمایه های ملی محسوب می شوند و بر سر ایجاد و ترویج شان زحمت ها کشیده شده است، باید همین امروز مورد توجه قرار بگیرد و همین امروز “برند سازی” به عنوان “تولید” با ارزش افزوده بالا تعریف و تکریم شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :