آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 3614
تاریخ انتشار : 9 آذر 1390 0:1
تعداد بازدید : 679

دوشنبه سایبری یا روز جهانی خرید اینترنتی

دوشنبه سایبری نام عجیبی ا ست برای یک روز از سال، اما فلسفه جالبی برای خود دارد. دوشنبه سایبری نام اولین دوشنبه بعد از جمعه سیاه است و جمعه سیاه اولین جمعه پس از عید شکرگزاری در ایالات متحده است. انگیزه ایجاد دوشنبه سایبری ترغیب مصرف کننده ها به خرید آنلاین است و اولین بار در 28 نوامبر سال 2005 میلادی توسط سایت Shop.org راه اندازی شد و خیلی زود با پوشش خبری که به آن داده شد از سوی دیگر فروشندگان هم استقبال چشمگیری از این طرح شد تا اینکه امروز یکی از معروف ترین و بزرگ ترین روزهای نامگذاری شده سال است. ایده اولیه وقتی عملی شد، طی اولین بررسی که روی تاثیر آن بر فروش صورت گرفت معلوم شد فروش در اولین دوشنبه بعد از عید شکر گزاری 77 درصد افزایش یافته و در سال 2006 سایت Shop.org اعلام کرد توانسته آدرس اینترنتی CyberMonday.comرا به ثبت برساند که یک بازار یک روزه برای خرید در دوشنبه های سایبری است. اما آمار از این هم جالب تر شد.

گزارش: محمدرضا احمدی‌نیا
منابع: وال‌استریت ژورنال و لس‌آنجلس تایمز

در سال 2009 بدون احتساب خریدهای مربوط به سفر‌ها و تورها این رقم به 887 میلیون دلار رسید و در سال 2010 طبق محاسبه سایت comScoreمردم در دوشنبه‌سایبری یک میلیارد و 28میلیون دلار در اینترنت خرید کردند و حالا دوشنبه سایبری به یک ایده ‌بین‌المللی برای بازاریابی تبدیل شده که توسط خرده‌فروش‌های اینترنتی کشورهای بریتانیا، پرتغال، آلمان، نیوزلند و شیلی نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
یک پیشنهاد شیرین برای دوشنبه سایبری
این به‌جای خود که دوشنبه سایبری خودش یک پیشنهاد شیرین برای خرید کردن است اما در دنیایی که هر بقال و عطاری برای خود دکانی سیار در فضای مجازی دارد و در شرایطی که برای هر محصول چند ده مشابه و رقیب وجود دارد. مساله اصلی این است که برای هر خرید اینترنتی شما با 6میلیارد فروشگاه آنلاین روبه‌رو هستید، پس حتما نیاز به راهنمایی برای یک خرید شیرین دارید.
Best Western :در ازای هر 100دلار خرید یک کارت جایزه قرعه‌کشی هتل در سراسر جهان به همراه یک کارت خرید 20دلاری در سایت آمازون یا بست وسترن به‌شما هدیه می‌دهد.
Westin Monache Resort: این هتل در نزدیکی کوه اسکای ریسورت قرار دارد که در روز دوشنبه سایبری 25 درصد تخفیف درنظر می‌گیرد و هیچ محدودیتی برای حداقل اقامت نیز در آن ندارد.
Z NYC Hotel :محلش در لانگ آیلند نیویورک سیتی است. سال‌های اول در ازای ارایه رمز سایبر به منشی اتوماتیک رزرو جا بین ساعت 9 تا 9:30 صبح می‌توانستید اتاق 205دلاری را در ازای شبی 128 دلار رزرو کنید و امروز با خرید اینترنتی، تمام روز دوشنبه سایبری این سرویس ویژه در دسترس است.
‌Miraval Resort and Spa : این یکی هتل در توسکان واقع شده و 24 ساعت روز دوشنبه سایبری را 30درصد تخفیف برای مشتریانش در نظر می‌گیرد و البته این تخفیف شامل حضور در کلاس‌های یوگا و استفاده از استخر و سونای ویژه هتل نیز می‌شود.
Loews Hotels & Resorts : این هتل یکی از 15 هتل برتر کشور است که در روز بزرگ تخفیف اینترنتی، 20 درصد از قیمتش می‌کاهد تا مشتریان را به‌سوی خود جذب کند. جالب اینجاست که فروش ویژه این هتل تا ساعت 8:59 شب ادامه می‌یابد و اقامت با این تخفیف تا 31 مارس سال بعد امکان‌پذیر است و برای دیرتر باید بعدا جا رزرو کنید.
مشتری‌های زنبیل به دست
نکته قابل توجه در این ایده جدید بازاریابی این است که نه‌تنها رفتار فروشنده‌ها را تغییر داده است بلکه رفتار خریدارها را نیز تحت‌ تاثیر خود قرار داده به‌شکلی که طی برآوردی که CNNکرده است بیش از 70درصد مردم آمریکای شمالی برای خرید هدایا و خریدنی‌های تعطیلات هر سال تنها منتظر دوشنبه سایبری می‌مانند و در این روز ترافیک اینترنت و به‌خصوص سایت‌های خرده فروشی به شدت افزایش می‌یابد. اما بسیاری از این سایت‌ها قادر به‌ پاسخگویی به حجم تقاضای این روز نیستند و سال به سال نیز با وجود افزایش توانایی خود با صف خریداران پشت درهای مجازی‌شان روبه‌رو می‌شوند.
اما اینها تنها خوشحال‌های دوشنبه سایبری نیستند. مانند هر بازار مکاره‌ای این شلوغی‌ها نیز جیب‌برهای زیادی را جذب کاسبی می‌کند تا با فریب خریداران از کیف‌های مجازی آنها پول‌های واقعی بدزدند! در روز دوشنبه سایبری، خرده‌فروش‌ها و خریداران خانگی و خرده هکرها همه با هم مشغول کامپیوترهای شخصی و اینترنت خود می‌شوند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :