آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 39358
تاریخ انتشار : 10 آذر 1392 11:2
تعداد بازدید : 922

بررسی ضعف های گزارش عملکرد 100 روزه وزارت ICT

نخستین ها لزوماً بی نقص نیستند از این رو انتشار گزارش عملکرد 100 روزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چندان خالی از اشکال نبود. اگرچه در گزارش عملکرد برخی نهادها عباراتی همچون برگزاری جلسه، تلاش برای همکاری و دیدار با میهمانان خارجی به عنوان گزارش کار منتشر شده که خوشبختانه در گزارش وزارت ارتباطات خبری از این موارد نبود. اما جا دارد که گزارش 100 روز نخست وزارت ارتباطات را به شکل اختصاصی مورد بررسی قرار دهیم.

 

علی شمیرانی

1- به نظر می‌رسد که در دولت چارچوب و فرمت مشخصی برای ارایه گزارش‌های عملکرد، از نظر ساختاری و محتوایی، تدوین نشده است. از این رو هر دستگاهی بنا به سلیقه خود اقدام به انتشار گزارش کرده بود.
2- گزارش عملکرد وزارت ارتباطات را نخستین بار سایت دولت منتشر کرد. حال آنکه نگاه‌ها به سایت رسمی ‌وزارتخانه برای یافتن گزارش مذکور دوخته شده بود.
3- شاید بهتر بود وزارت ارتباطات نیز به تاسی از رییس‌جمهوری، گزارش عملکرد 100 روزه خود را در حضور نمایندگان رسانه‌ها ارایه می‌کرد تا در صورت وجود هرگونه ابهام و نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، پاسخ لازم ارایه می‌شد.
4- در صورت حذف مقدمات و توضیحات، گزارش عملکرد 100 روزه این وزارتخانه در کمتر از یک صفحه نیز قابل جمع و جور شدن بود. به عبارت دیگر حاصل کار 100 روز این وزارتخانه یک صفحه را شامل می‌شد. اگرچه خاطر نشان می‌شود که حجم بالای گزارش با پرداختن به عباراتی که در ابتدای متن به آن اشاره شد نیز دلیلی بر پرکاری یک نهاد نیست.
5- «تبيين جايگاه تمامي بخش‌ها براي خدمتگزاري» یکی از بند‌های گزارش عملکرد وزارت ارتباطات است که به واسطه ارایه نشدن جزییات چیزی دستگیر مخاطب نمی‌کرد.
6- «آغازي دوباره براي شوراي عالي فضاي مجازی» از دیگر عناوین تامل برانگیز در گزارش کار وزارت ارتباطات است. به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات به شکلی ظریف، وقایع رخ داده در این شورا را در گزارش عملکرد خود قید کرده و به حساب خود گذاشته است. حال آنکه این شورا جایگاهی مستقل و فرابخشی دارد.
7- «افزايش پهناي باند براي افزايش دسترسي مردم» یکی دیگر از موارد مندرج در این گزارش است. در سال‌های گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات بارها و در مقاطع مختلف خبر از افزایش و چند برابر شدن پهنای باند اینترنت در کشور می‌داد، حال آنکه هیچ‌گاه تغییر محسوسی برای مردم و کاربران نهایی مشاهده
نمی‌شد.
بدیهی است که این موضوع به معنای زیر سوال بردن خدمات و افزایش پهنای باند اینترنت کشور در گزارش اخیر وزارت ارتباطات نیست. اما از آنجا که فرصت طرح این پرسش که تاثیرات افزایش پهنای باند را چگونه و در کجا باید یافت، میسر نشده است، امکان تطبیق این تغییرات با واقعیات فراهم نیست.
8- «راه‌اندازي پست تلفني 193» نیز آخرین بند دستاوردهای وزارت ارتباطات در 100 روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم بود. این سرویس به زبان ساده ارایه یک شماره تلفن برای جابه‌جایی مرسولات در رقابت با پیک‌های موتوری است که از سوی شرکت پست ارایه شده است.
اگرچه در پایان گزارش کوتاه عملکرد وزارت ارتباطات تاکید شده که این نهاد در ابتدای راه است و تا اجرای کامل ماموریت‌های خود راه درازی در پیش رو دارد، اما به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات حداقل برای ارایه گزارش عملکرد دوم خود باید چارچوب‌های مشخص و روش جدیدی در پیش گیرد.
بماند که از زمان انتصاب وزیر ارتباطات پیشنهادات متعددی برای رفع چالش‌ها و مسایل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه شد، که بخش‌ قابل ملاحظه‌ای از این مسایل نیز به سازمان رگولاتوری مربوط می‌شد که در این مجال فرصت طرح آنها
نیست.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :