آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 3955
تاریخ انتشار : 26 آذر 1390 1:12
تعداد بازدید : 986

ATM (بخش نهم)

سه دليل براي برون سپاري مديريت ATM
در دنياي رقابتي امروز، برخورداري از شبکه انبوهي از ATM ها يک مزيت رقابتي براي بانک ها و نهادهاي مشابه با آن به شمار مي رود. مشتريان انتظار دارند صرف نظر از موقعيت جغرافيايي، به سرعت به پول خود دسترسي داشته باشند. با وجود این پيچيدگي و هزينه تمليک و بهره برداري از شبکه ATM به صورت روزافزوني افزايش مي يابد.

مازيار نيك نژاد

از مرحله پول رساني و تغذيه دستگاه گرفته تا پردازش تراکنش‌ها و سروکار داشتن با موارد امنيتي، شبکه ATM در وراي عمليات قابل لمس توسط مشتريان، نياز به توجه خاص دارد.
صاحبان شبکه‌هاي ATM به منظور راضي نگاه داشتن مشتريان و نيز پایين آوردن هزينه‌ها سال‌هاست که بخشي از عمليات خود را برون سپاري کرده‌اند. همچنين با توجه به رشد روزافزون مشکلات از يک طرف و کاهش مستمر درآمدهاي مالي از طرف ديگر، يک مشارکت بلند مدت با شرکت‌هاي صاحب پرتفوي کامل رفته رفته ارزشمندتر مي‌شود.
به عنوان مثال شرکت سهامي National Link مستقر در گلندوراي کاليفرنيا سبد کاملي از خدمات را شامل تامين و تدارک ATM، پردازش تراکنش‌ها، نگهداري، تعميرات، مديريت پول رساني و پول گذاري، تسويه حساب، حسابداري و پرداخت مخارج را در قالب يک پرتفوي مديريتي کامل برون سپاري، ارایه کرده است.اين شرکت تمامی  خدمات مرتبط با ATM را به صورت يکجا و يا تک تک به ويژه در قالب قراردادهاي کليد در دست ارایه مي‌کند.
بانک‌ها و موسسات مشابه همزمان با جست  وجوي راه‌هايي براي ارایه خدمات به مشتريان و در عين حال کاهش هزينه‌ها، براي نيل به فرصت‌هايي براي يافتن شرکاي تجاري مرتبط با شبکه‌هاي ATM به منظور توسعه دامنه خدمت‌شان تلاش مي‌کنند. بانک‌ها مي‌توانند با برون سپاري جامع خدمات ATM  در قالب مديريت پرتفوي مربوطه، روي مسايل اصلي رقابتي خود تمرکز کنند. اين گونه موسسات از طريق به گردش درآوردن حجم بيشتري از نقدينگي مي توانند درآمدهاي بيشتري را کسب کرده و از پرداخت هزينه‌هاي مرتبط با ATM از قبيل هزينه‌هاي ارتقاي نرم‌افزار و سخت‌افزار، هزينه‌هاي شبکه و هزينه‌هاي پرسنلي مرتبط با آن معاف شده و صرفه جويي کنند. در عين حال بانک‌ها گزارش‌های عملکرد ATM، به همراه متوسط موجودي روزانه دستگاه‌ها و ساير شاخص‌هاي کليدي مورد نياز را به صورت مستمر دريافت خواهند کرد.
در اين راستا سه مرحله نگهداري، مديريت شبکه و مديريت پول رساني و پول گذاري به عنوان عملياتي شناسايي شده‌اند که در صورت برون سپاري مي‌توانند در نيل به اهداف فوق‌الذکر موثر واقع شوند.
نگهداري
به عنوان بخشي از پرتفوي مديريت خدمات از قراردادهاي کليد در دست مي‌توان عمليات مانيتورينگ، گزارش مشکلات و ارسال پرسنل تعميرکار برای برطرف کردن مشکل به محل را نام برد.به عنوان مثال شرکت National Link يک سامانه گزارش دهي را راهبري می‌کند که زمان‌هاي خارج از سرويس بودن دستگاه‌ها را با رديابي و پيش‌بيني مشکلات تکراري به حداقل مي‌رساند. اين شرکت عمليات نگهداري و تعميرات سطوح اول و دوم را به عنوان بخشي از پرتفوي مديريت خدمات خود اجرا مي‌کند. تعويض لوازم و اقلام مصرفي نظير کاغذ پرينتر دستگاه نيز در زمره اين عمليات به شمار مي‌آيد.مفهوم نگهداري مي‌تواند شامل عمليات گسترده‌تري از جمله حصول اطمينان از عملکرد مناسب شبکه با استفاده از به‌روزرساني‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري باشد. يک ارایه کننده خدمات به صورت کليد در دست، بايستي از انطباق اجزاي شبکه با قوانين و مقرارت جاري و قابليت ارتقاي دستگاه‌ها در موقع مورد نياز اطمينان حاصل کند.
مديريت شبکه
بانک‌ها و موسسات مشابه به منظور به حداقل رساندن هزينه‌هاي تدارک ATM، ممکن است که اجاره دستگاه را از تامين کنندگاني نظير فروشندگان مستقل در نظر گيرند. در اين گونه موارد بانک برای درج نشان تجاري خود روي دستگاه‌هاي استاندارد ATM مبلغي را به صاحب دستگاه پرداخت مي‌کند. همچنين بانک مبلغ ثابتي را به عنوان اجاره ماهانه به ازاي هر دستگاه پرداخت کرده و در ازاي آن مشتريان بانک امکان استفاده از اين دستگاه‌ها را پيدا مي‌کنند. در اين حالت بانک با پرداخت هزينه‌اي بسيار کمتر از حالتي که ATM خريداري کرده و تمامی عمليات را خود انجام دهد مي‌تواند به صورت چشمگيري دامنه خدماتش را گسترده کند. چنين معامله‌اي به بانک کمک مي‌کند تا سطح زير پوشش خدمات ATM خود را گسترش داده و از سوي ديگر باعث ايجاد درآمد براي بنگاه‌هاي اجاره دهنده ATM شود. بانک با صرف هزينه اندکي با ارایه خدمات گسترده تر باعث جلب رضايت مشتريان خود مي‌شود. در اين ميان يک شرکت مديريت پرتفوي خدمات ATM مي‌تواند واسطه انعقاد قرارداد‌هاي لازم باشد.
*ریيس هيات مديره شرکت رايان نيک


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :