آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 4195
تاریخ انتشار : 3 دی 1390 0:48
تعداد بازدید : 588

مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین در گفت‌وگو با فناوران:

در تمام پروژه های بزرگ مخابراتی با قصد عدم ماندگاری حضور می یابیم

مهندس مظفر پورنجبر از جمله مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است که به رغم جابه جایی های مدیریتی بسیار به ندرت پیش آمده که حوزه فعالیتش را تغییر بدهد. وی مدیرعامل سابق و عضو هیات مدیره شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران که یکی از سهامداران شرکت توسعه اعتماد مبین دارنده سهام اکثریت شرکت مخابرات است و در حال حاضر مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت توسعه اعتماد مبین است. در ادامه گفت و گویی منتشر نشده از وضعیت شرکت توسعه اعتماد مبین را که قطعا در چند ماه گذشته فعالیت های دیگری نیز در حوزه ارتباطات کشور و بین الملل را داشته می خوانید.

سوابق مدیریتی شما نشان از جابه‌جایی‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون دارد که البته هر کدام به شکلی به حوزه ارتباطات گره خورده است؟ دلایل این جابه‌جایی‌ها چیست؟
جابه‌جایی در زندگی سازمانی هر مدیری امری طبیعی است. کمتر مدیری داریم که در طول بیش از 20 سال دوران مدیریت خود جابه‌جایی نداشته باشد. اتفاقا بنده از جمله کسانی هستم که کمترین جابه‌جایی را در دوران خدمت
 خود داشته‌ام.
به جز چهار سال فعالیت در حوزه تجارت بین‌الملل الباقی تماما در زمینه فناوری اطلاعات و در هفت سال اخیر صرفا در حوزه ارتباطات عمدتا ارتباطات سیار فعالیت کردم البته با این تفاوت که سازمان‌های مربوطه متفاوت بوده است. شاید دلیل جابه‌جایی سازمانی جابه‌جا نشدن حوزه کاری (فناوری اطلاعات و ارتباطات) بوده است به این عبارت که به اقتضای نیاز به حضور در این حوزه تغییر محل سازمانی صورت گرفته و الا حوزه فعالیت ثابت بوده است.
در سال گذشته نیز به دلیل توسعه فعالیت‌های سازمان متبوع ناگزیر به حضور در شرکت توسعه اعتماد مبین و کاهش فعالیت در شرکت‌های گسترش الکترونیک مبین و ارتباطات مبین نت شدم. مسوولیت ریاست هیات مدیره  شرکت تامین تله‌کام (اپراتور سوم)  را نیز عهده‌دار بودم که پس از واگذاری شرکت مخابرات ایران به توسعه اعتماد مبین و حضور من در هیات مدیره اعتماد مبین و شرکت ارتباطات سیار، برای جلوگیری از تضاد منافع از هیات مدیره تامین تله کام کناره گرفتم. 

مهم‌ترین فعالیت‌های توسعه اعتماد مبین چیست و اکنون در حال انجام چه ماموریت‌هایی است؟
عمده ماموریت توسعه اعتماد مبین، مدیریت کلان شرکت مخابرات ایران است به نحوی که ضمن حداکثرسازی  سودآوری ارزش‌های آتی شرکت (ثروت سهامداران) نیز حفظ و ارتقا پیدا کند. برای این مهم شرکت در سال گذشته و اواخر سال 87 بلافاصله پس از واگذاری چند اقدام مهم را انجام دادیم که عناوین آن را می‌گویم.
- اقدام به تدوین استراتژی گروه ( شرکت توسعه اعتماد و شرکت مخابرات ایران)
- تدوین نقشه راه (strategic roadmap ) خصوصی سازی مخابرات و دوران انتقال (transformation roadmap)
- تدوین طرح تجاری کوتاه مدت و پنج ساله
- اولویت‌بندی برخی فعالیت‌ها و اتخاذ طرح عملیاتی (action plan) مانند طرح ارتقای کیفیت شبکه، تدوین طرح توسعه و جبران خدمات نیروی انسانی، افزایش میزان وفاداری مشتریان، توسعه محصول و غیره که البته از همکاری‌های مشاوران داخلی و بین‌المللی نیز برای این موارد و موارد دیگر برخوردار هستیم.
از جمله آثار این برنامه‌ریزی‌ها می‌توان به طرح مشارکت مردم در مخابرات که فاز اول آن واگذاری 10 درصد از سهام ارتباطات سیار ایران از طریق فرابورس است، اشاره کرد. برای سال‌های آتی نیز همین روند را ادامه خواهیم داد و توسعه کیفیت در شبکه، نیروی انسانی، حوزه مدیریت و طراحی شبکه وسازمان و انجام اصلاحات بر مبنای تمرکز بر بازار از جمله اولویت‌های‌مان
 خواهد بود.
مباحث زیاد است اگر بنا شود که به همه آنها و به تفصیل بپردازیم مستلزم وقت زمان دیگری است.

بهترین و بدترین اتفاق سال گذشته از دید شما چیست؟
مشارکت مردم متضمن موفقیت و تعالی سازمان است. واگذاری بخشی از سهام ارتباطات سیار ایران در بورس و روند موفق آن بهترین اتفاق سال بود.
من اتفاق بدی در سال گذشته ندیدم، همه خیر و خوب بود به جز اتفاقی که در اواخر سال 87 افتاد و آن ضایعه فوت مرحوم سلیمانی پور و همسر مکرمه‌شان بود که از مدیران متعهد و با وفا و زحمتکش بودند و در قضیه خصوصی‌سازی مخابرات زحمات زیاد کشیدند و حق بزرگی به گردن ما دارند. روح‌شان شاد.

دلایل خرید پروانه سراسری وایمکس توسط شرکت گسترش الکترونیک مبین و تشکیل شرکت مبین نت و علت فروش تمامی سهام خود از مبین نت چه بوده است؟
شرکت گسترش الکترونیک مبین بنا دارد در تمام پروژه‌های بزرگ مخابراتی که گستره آن از نظر خدمات و جغرافیایی قابل توجه باشد با قصد عدم ماندگاری حضور پیدا کند. ایجاد، ساخت، راه‌اندازی، توسعه و واگذاری.
اینها مراحلی است که مبین طی می‌کند. البته بسته به حجم و جنس فعالیت،  زمان خروج، نحوه خروج، آمادگی خود  کسب و کار برای واگذاری و سایر عوامل مد نظر است. وایمکس از جمله پروژه‌هایی بود که شاید بشود گفت خیلی سریع  حال و هوای واگذاری را همسو با استراتژی مبین پیدا کرد.

در اخبار آمده بود که شرکت گسترش الکترونیک مبین برای ورود پهنای باند بین‌الملل در حال برنامه‌ریزی است؟ در این باره چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
با هماهنگی شرکت  زیرساخت با دو شرکت بین‌المللی اقدام به مشارکت کردیم. تمام مقدمات آماده شد ولی به نظر می‌رسد برای هماهنگی داخلی و توجیه فضای رگولاتوری و نیز توضیح و شفاف‌سازی وظایف طرف‌های دست‌اندرکار کمی زمان لازم است تا از نظر حقوقی حوزه‌های مدخل مشخص شود.
 فعلا منتظریم.

هرچند که می‌دانم شما از اینترنت خانگی خیلی استفاده نمی‌کنید، اما قطعا از میزان کیفیت و سرعت اینترنتی که کاربران نهایی از آن استفاده می‌کنند مطلع هستید، آیا موافق وضعیت موجود هستید؟
اصلا موافق نیستم و فکر می‌کنم پرداختن به این  موضوع توضیح واضحات است. ما در توسعه اعتماد مبین برای توسعه پهنای باند باریک و وسیع  آمادگی همه نوع همکاری را داریم ضمن اینکه آن بخش که در حیطه تعهد و وظیفه‌مان است را در دست
 اقدام و طراحی داریم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :