آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 4364
تاریخ انتشار : 6 دی 1390 9:30
تعداد بازدید : 698

معاون رییس جمهور:

دفاتر پیشخوان ، پاشنه آشیل دولت الکترونیکی است

معاون رییس جمهور گفت: پاشنه آشیل دولت الکترونیکی، ارایه خدمات به مردم است که یکی از کانون های آن دفاتر خدمات پیشخوان است.

 فارس- لطف‌الله فروزنده در دومین همایش ملی دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی گفت: در قانون برنامه پنجم سرفصل مجزایی برای فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده که براساس این قانون در برنامه‌ پنج ساله پنجم باید به 8 درصد رشد اقتصادی، 7 درصد نرخ بیکاری، 20 درصد کاهش تصدی‌گری دست یابیم و نیز 60 درصد مردم بتوانند از خدمات الکترونیکی به طور کامل استفاده کنند.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری افزود:‌ دولت اگر بخواهد نگاه حاکمیتی و تصدی‌گری داشته باشد، در رسیدن به این اهداف موفق نخواهد شد و در اینجا اعلام می‌کنم که ما به عنوان مسوولان این بخش، تفکری غیر از کاهش تصدی‌گری نداریم.
وی ادامه داد: باید تا پایان دو سال نخست برنامه پنجم، حداقل 60 درصد از خانوارها و کسب و کارها برای دریافت خدمات به اینترنت متصل باشند و در تا پایان برنامه پنجم نیز به رتبه دوم منطقه برسیم.معاون رییس جمهور افزود: همچنین در پایان برنامه پنج ساله پنجم، باید 2 درصد از تولید ناخالص ملی حاصل فناوری اطلاعات باشد.
فروزنده گفت: همچنین در قانون برنامه پنجم، تاکید شده که باید تا پایان برنامه، خدمات قابل ارایه دولت از طریق شبکه ملی ارتباطات ارایه شود و نیز تمام خدمات قابل واگذاری، از طریق دفاتر پیشخوان دولت ارایه شود.
معاون رییس جمهور افزود:‌ در تصمیم‌های دولت به این نتیجه رسیدیم که برای توسعه متوازن، باید رویکرد توسعه روستاها و شهرهای کوچک را جدی بگیریم و هم اکنون این موضوع به جد در دستور کار دولت قرار دارد.
وی ادامه داد:‌ یکی از راه‌های توسعه روستاها و شهرهای کوچک، ایجاد و توسعه پیشخوان‌های روستایی است .
فروزنده گفت:‌ پیش بینی شده که ردیفی در بودجه گذاشته شود تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتواند دفاتر روستایی را حمایت کند و با توجه به اینکه هم اکنون در فصل بودجه هستیم، اگر لازم باشد حتی می‌توان ردیف بودجه‌ای از بودجه ملی و استانی برای حل مشکل پیشخوان‌های روستایی در نظر بگیریم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح آمایش دفاتر پیشخوان در استان‌ها افزود: هدف از این طرح آن است که واگذاری مجوز دفاتر پیشخوان نه خیلی سخت و نه خیلی آسان باشد که به دلیل تعداد زیاد دفاتر، درآمدزایی نداشته باشند.
وی گفت:‌ حتی اخبار موثقی به دست من رسید که در برخی استان‌ها مجوز دفاتر را خرید و فروش می‌کنند.
توسعه دفاتر پیشخوان پیچ‌وخم‌های اداری را کم می‌کند
رییس دومین همایش ملی دفاتر پیشخوان خدمات دولت با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها در واگذاری خدمات به این پیشخوان مقاومت می‌کنند، گفت: توسعه دفاتر پیشخوان خدمات دولت پیچ‌وخم‌های اداری را کم می‌کند.
محمد رویانیان در دومین همایش ملی دفاتر پیشخوان خدمات دولت با تاکید براینکه اختصاص نیافتن تسهیلات لازم برای واگذاری خدمات دفاتر پیشخوان از مهم‌ترین مشکلات این بخش است، گفت : دستگاه‌های مرجع و وزارتخانه‌ها تسهیلات لازم برای واگذاری خدمات را ایجاد نکرده‌اند.
وی با اشاره به مقاومت برخی دستگاه‌ها در واگذاری خدمات به بخش خصوصی گفت: ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت توسط بخش خصوصی و واگذاری خدمات به این دفاتر مصوبه مجلس شورای اسلامی است و رییس جمهور نیز بارها بر توسعه این دفاتر تاکید کرده‌اند، بنابراین انتظار همکاری وزرا در زمینه واگذاری خدمات به این دفاتر را داریم.
رویانیان با بیان اینکه از استاندارها توقع داریم در زمینه واگذاری خدمات از سوی دستگاه‌های دولتی به دفاتر پیشخوان قاطع‌تر برخورد کنند، افزود: در تهران متاسفانه حرکتی به آن شکل دیده نشده ، اما در استان‌ها جنب‌وجوش ارزنده‌ای صورت گرفته و دفاتر پیشخوان در استان‌ها گسترش بیشتری دارند و به این وسیله از تهران گله‌مند هستیم.
رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور گفت: روزانه بیش از 60 میلیون لیتر بنزین و 40 میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف می‌شود و کمک به صرفه‌جویی در مصرف داخلی، کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود.
رویانیان افزود: سالانه شاهد کشته شدن 3 هزارنفر در تصادفات جاده‌ای هستیم که ایجاد دفاتر پیشخوان و کاهش مراجعات مردم به دستگاه‌های دولتی می‌تواند از تعداد این تصادفات بکاهد.
رییس دومین همایش ملی دفاتر پیشخوان خدمات دولت گفت: یکی از مشکلات عمده در کشور مراجعه به دستگاه‌های دولتی و درگیر شدن در پیچ و خم‌های اداری برای گرفتن خدمت است که با توسعه دفاتر پیشخوان دولت این معضل رفع می‌شود.
رویانیان با تاکید بر اینکه کل خدمات دولت باید به طور مستقیم در خدمت و در دسترس مردم باشد، افزود: دفاتر پیشخوان دولت یک تدبیر و سیاستگذاری نظام برای واگذاری خدمات به بخش خصوصی بوده تا از طریق این دفاتر سریع‌ترین و امن‌ترین خدمات به مردم ارایه شود.
ایجاد یکهزار و 700 شغل پایدار توسط دفاتر پیشخوان طی یک سال اخیر
رییس کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز در این همایش از ایجاد یکهزار و 700 شغل پایدار توسط این دفاتر طی یک سال اخیر خبر داد.
علی فلاح حقیقی با بیان اینکه از میان 2هزار و 500 دفتر پیشخوان دولت حدود یکهزار و 200 دفتر در روستاهای کشور شکل گرفته است، گفت: این دفاتر با ارایه انواع خدمات  مناسب به مردم در طول چهار ماه گذشته موفق به کسب درآمدی از 90 هزار تا 10 میلیون تومان شده‌اند.
فلاح به فعالیت جدی کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان دولت به ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری اشاره کرد و افزود: طی یک سال گذشته با تصویب این کارگروه پنج خدمت جدید از سوی سازمان منابع آب ایران، سازمان حمل و نقل جاده‌ای، سازمان امور رفاهی، سازمان امور مالیاتی و خدمات اپراتورهای تلفن همراه به دفاتر پیشخوان واگذار شده است.
رییس کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت از تاسیس بزرگ‌ترین تعاونی عام کشور با حمایت بانک توسعه تعاون و وزارت تعاون یاد کرد و گفت: پذیره‌نویسی این تعاونی به زودی شروع خواهد شد البته صاحبان دفاتر پیشخوان سهامداران اصلی این تعاونی به شمار می‌آیند.
فلاح ضمن بیان این مطلب که دفاتر پیشخوان طی یک سال گذشته حدود یکهزار و 700 شغل پایدار در کشور ایجاد کرده‌اند، هدف از برگزاری این همایش یک روزه را شکستن حصار مقاومت برخی دستگاه‌ها در زمینه واگذاری خدمات از سوی دولت به دفاتر پیشخوان و بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: گسترش دفاتر پیشخوان علاوه بر ارایه سریع‌تر و آسان‌تر خدمات بخش دولت به مردم، موجب صرفه‌جویی در وقت و انرژی مردم، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا می‌شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :