آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 4392
تاریخ انتشار : 6 دی 1390 10:20
تعداد بازدید : 466

ابلاغ ضوابط جدید ساماندهی تبلیغات حساب های قرض الحسنه

بانک مرکزی دستورالعمل جدید ساماندهی تبلیغات قرض الحسنه پس انداز بانک ها را برای اجرا به بانک ها ابلاغ کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی- «دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری» مصوب سی‌امین جلسه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی پس از تایید رییس کل بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد.این ابلاغیه در اجرای ماده 16 دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی - ارزی) مصوب یکهزار و یکصد و بیست و پنجمین جلسه مورخ 27 اردیبهشت 1390 شورای پول و اعتبار و به منظور ارتقای فرهنگ بانکداری اسلامی، گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و جلوگیری از تبلیغات اغواکننده در خصوص جوایز اعطایی به سپردهای قرض‌الحسنه پس‌انداز صادر شده است.

جزییات این دستورالعمل به شرح ذیل است:
در اجرای ماده 16 دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی - ارزی) مصوب یکهزار و یکصد و بیست و پنجمین جلسه مورخ 27/2/1390 شورای پول و اعتبار؛ «دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری» در 11 ماده و یک تبصره در سی‌امین جلسه مورخ 5/5/1390 کمیسیون اعتباری بانک مرکزی به تصویب رسید.

ماده 1- اهداف
به منظور ارتقای فرهنگ بانکداری اسلامی، گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و جلوگیری از تبلیغات اغواکننده در خصوص جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه /صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری، تدوین می‌گردد.

ماده 2- تعاریف
گستره تعاریف ذیل محدود به این دستورالعمل است.
1-2 بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
2-2- موسسه اعتباری: بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی که تحت عناوین مذکور از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت داشته و تحت نظارت آن بانک قرار دارد.
3-2- صندوق: صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری موضوع مصوبه شانزدهمین جلسه مورخ 3/4/1390 کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، ابلاغ شده طی بخشنامه شماره 62690/90 مورخ 22/3/1390 آن بانک.
4-2- بانک قرض‌الحسنه: بانک قرض‌الحسنه‌ای که در چارچوب مصوبات دولت یا مصوبات شورای پول و اعتبار تاسیس می‌گردد.
5-2- تبلیغات: اعطای جوایز به سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی - ارزی)
6-2- دستورالعمل: دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری
ماده 3- تبلیغات باید با رعایت کامل دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی - ارزی) انجام پذیرد.
ماده 4- بانک قرض‌الحسنه/صندوق موظف است در تبلیغات خود مفهوم قرض‌الحسنه و مزایای آن را برای عموم مردم اطلاع‌رسانی نماید.
ماده 5- تبلیغات باید صادقانه و با حفظ کرامت انسانی باشد.
ماده 6- تبلیغات باید در جهت ارتقای فرهنگ نیکوکاری، فداکاری، ایجاد همبستگی بین عموم و همچنین گسترش عدالت ما بین آحاد جامعه باشد.
ماده 7- بانک قرض‌الحسنه /صندوق مکلف است در تبلیغات خود به اجر معنوی قرض‌الحسنه بیش از مشوق‌های مادی مرتبط با جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بپردازد و بر فواید تاثیر تسهیلات قرض‌الحسنه در جهت رفع نیازهای ضروری مردم و امور عام‌المنفعه آن برای آحاد جامعه تاکید نماید.
ماده 8- بانک قرض‌الحسنه / صندوق موظف است در تبلیغات خود آمار دقیق مربوط به چگونگی توزیع منابع قرض‌الحسنه در مناطق مختلف جغرافیایی را به عموم اطلاع‌رسانی نماید.
ماده 9- حداقل نیمی از هزینه تبلیغات (موضوع بند الف ماده 4 دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی - ارزی) باید مصروف تشریح نحوه تخصیص منابع قرض‌الحسنه در مسیر تسهیلات قرض‌الحسنه شود.
تبصره - بانک قرض‌الحسنه/ صندوق مکلف است در تیزرهای تبلیغاتی خود به چگونگی تخصیص منابع قرض‌الحسنه بیش از اعطای جوایز بپردازد.
ماده 10- بانک قرض‌الحسنه /صندوق موظف است هر سال گزارش عملکرد خود در خصوص اجرای این دستورالعمل را حداکثر یک ماده پس از انجام قرعه‌کشی، به بانک مرکزی گزارش دهد.
ماده 11- تخلف از مفاد این دستورالعمل، عنداللزوم موجب اعمال محدودیت موضوع ماده 14 قانون پولی و بانکی کشور یا مجازات‌های انتظامی موضوع ماده 44 قانون مذکور می‌شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :