آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 45082
تاریخ انتشار : 21 بهمن 1392 10:31
تعداد بازدید : 1182

پوشش بی سابقه المپیک سوچی در اینترنت

المپیک زمستانی ۲۰۱۴، که به نام رسمی بازی های زمستانی المپیک XXII شناخته می شود، المپیکی است که از ۷ فوریه تا ۲۳ فوریه ۲۰۱۴ در سوچی، روسیه برگزار می شود. نخستین بار است که روسیه میزبان المپیک زمستانی می شود. به طور کلی، این المپیک هر دو سال یکبار برگزار می شود و با توجه به رقابت رسانه ها برای استفاده از فناوری های مدرن و پوشش کامل رسانه ای این رویداد، این بازی ها به معیاری برای سنجش حدود توانایی رسانه های تصویری آنلاین در اطلاع رسانی تبدیل شده؛ معیاری برای اینکه بدانیم چقدر در پوشش کامل موفق بوده و چه وقایعی را از دست می دهیم! در همین راستا، شبکه تلویزیونی NBC برای اینکه بتواند در پوشش دهی اخبار این بازی ها پیشگام باشد، سراهی را برای نخستین بار گشود تا تقریبا همه وقایع را به اطلاع مخاطبان خود برساند. شبکه NBC، شرکا و پخش کنندگانش و با همکاری با برخی شرکت های فناوری مانند ادوبی و iStreamPlanet تلاش کرده تا مفهوم پوشش کامل را تجربه کند و بیشترین لحظات ممکن از رقابت ها را به صورت آنلاین در اختیار مخاطب قرار دهد.

ترجمه: نسترن صائبی/منبع: CNet
با این اوصاف، آنچه امسال به دست ما می‌رسد چیزی نزدیک به تمام وقایع این رقابت‌ها خواهد بود، چراکه امسال تعداد زیادی شبکه‌های تلویزیونی آنلاین و تلویزیون‌های کابلی و به همراه نرم‌افزارهایی برای ارتباط ما با تلویزیون هوشمندمان در دسترس است و نحوه ثبت‌نام و ورود به این شبکه‌ها هم آسان‌تر شده است.
اما هنوز مشکل بزرگی حل نشده است. هنوز هم بسیاری از مردم توانایی یا تمایل برای پرداخت هزینه تلویزیون کابلی را ندارند و قطعی‌های کابل پخش هم مزید بر این علت می‌شود تا بخش زیادی از مخاطبان به دنبال دیدن وقایع آنلاین باشند. کاری که آنها را از لحظات، که هیچ از ساعت‌ها هم عقب می‌اندازد. هنوز هم وقایع مهم و پر بیننده مانند افتتاحیه المپیک در زمان برگزاری در دسترس آنلاین نیست و این بخش‌ها برای پخش زنده تلویزیونی تازه نگه داشته می‌شوند. از طرف دیگر ماهیت المپیک که متناوبا هر دو سال یکبار (المپیک تابستانی و زمستانی) برگزار می‌شود، شور و شوق برای دیدن این واقعه را چندین برابر می‌کند و در این بین مشکلات جغرافیایی مانند موقعیت زمانی (تطبیق ساعات نقاط مختلف دنیا) همچنان تنور تقاضا برای پخش زنده تلویزیونی را داغ نگه می‌دارد و مخاطبان سراسیمه به دنبال لحظه‌های تصویری این در و آن در می‌زنند. اما این فاصله زمانی دو ساله یک فرصت دیگر هم فراهم می‌کند و آن اینکه پیشرفت‌های عرصه اطلاع‌رسانی را بررسی کنیم و برای آنها علائم راهنما بگذاریم.

  المپیک‌هایی که رقابت را برای رسانه‌ها تنگ‌تر کردند
NBC بر ای نخستین بار برنامه پخش زنده آنلاین را در المپیک زمستانی تورین 2006 شروع کرد که محدود به پخش کامل رقابت‌های‌هاکی بود. در المپیک پکن که دو سال بعد برگزار شد پخش زنده آنلاین به ورزش‌های مورد علاقه عموم مانند ژیمناستیک و شنا تعمیم یافت، اما در سال 2010 در بازی‌های زمستانی ونکوور باز هم پس رفت داشت و NBC تنها بازی‌های‌هاکی و کیورلینگ را آنلاین و مستقیم پخش کرد. این نخستین دوره المپیک پس از رونمایی از سرویس «تلویزیون همه‌جا» بود. تلویزیون همه جا طرحی مفید برای همکاری بین شبکه‌ها تلویزیونی و پخش کننده‌های کابلی و آنلاین آنها بود که پس از اطمینان از اینکه شما هزینه تلویزیون کابلی را پرداخت کرده‌اید، اجازه می‌داد به تماشای آنلاین و زنده رقابت‌ها بپردازید. تا پیش از آن برخی شبکه‌ها تنها به صورت آزمایشی برخی برنامه‌ها را زنده آنلاین پخش می‌کردند و یا کلا آنلاین شده بودند، اما این طرح پخش آنلاین را قاعده‌مند کرد و البته سخت‌گیری‌های زیادی در مورد اینکه چه چیز و چه وقت آنلاین پخش شود ایجاد کرد.  پس از بازی‌های ونکوور iPad برای حمایت از حقوق شهروندی آزاد شد و در بازی‌های 2012 لندن به وسیله عمومی‌و مورد علاقه مردم تبدیل شد.  
به عقیده ویتو فورلنزا، مدیر برنامه‌های تلویزیون همه‌جا و برنامه‌ریز و استراتژیست Comcast، شرکت مادر شبکه NBC رونمایی از آی‌پد همه چیز را تغییر داد و با رسیدن به المپیک لندن NBC تصمیم گرفت همه چیز را زنده پخش کند.

  آمار تماشای ویدیوهای المپیکی
شرکت ادوبی که در حال تحقیق روی میزان استفاده ویدیوهای دیجیتال و تهیه یک پلات‌فورم برای پخش محتوای تلویزیونی روی اینترنت است، به این نتیجه رسیده که بیش از سه چهارم برنامه‌های پخش شده از طرح تلویزیون همه‌جا با وسیله‌های قابل حمل دیده شده و در این بین تبلت با اختصاص 42 درصد بیشترین سهم را در این وسایل داشته است. در المپیک لندن NBC در مجموع 3 هزار و 500 ساعت برنامه داشت که بیش از 159/3میلیون ویدیوی زنده را شامل می‌شد که بیش از 2 برابر آنچه در پکن پوشش داده بود، بود. مقدار پخش زنده  هم 64/4میلیون پخش بود که از 4 برابر پخش زنده در پکن هم بالاتر بود.

  در المپیک سوچی چه خواهد شد؟
برای المپیک سوچی NBC بیش از یکهزار ساعت پخش زنده را برنامه‌ریزی کرده که البته از المپیک لندن کمتر است (تعداد بازی‌ها و طول زمان و تنوع آنها در المپیک تابستانی بیشتر از زمستانی است). اما با برنامه‌هایی مانند پخش زمان‌های طلایی در طول روز و داشتن بهترین زاویه دوربین‌ها در این بازی‌ها و نرم‌افزارهای پخش‌زنده آنلاین این شبکه به نظر می‌رسد رکورد تازه‌ای برای مخاطبانش در این دوره به جای بگذارد.
در نهایت با وجود تمامی‌پیشرفت‌هایی که در این عرصه طی دهه‌های گذشته صورت گرفته، هنوز هم دسترسی مردم به وقایع آن هم بلافاصله در رده دوم اهمیت است و آنچه رتبه نخست نگرانی را تشکیل می‌دهد میزان سودآوری این کار برای شبکه‌ها و شرکت‌های خدمات دهنده است، چراکه امروز دیگر از نظر فناوری و نرم‌افزار‌های مورد نیاز هیچ کدام از طرفین (پخش کنندگان و بینندگان) کمبودی ندارند و امکان دسترسی به آنچه برای پخش باشد برای همه مهیاست.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :