fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 4651
    تاریخ انتشار : 13 دی 1390 10:29
    تعداد بازدید : 595

    اپراتورهاي مخابراتي در سال 2012 به چه مي‌انديشند؟

    نگاه جدید بازیگران مخابراتی به حوزه «سرویس»

    در حالی آخرین روزهای سال 2011 میلادی را سپری می کنیم که ورود بازیگران جوان و قدرتمند اینترنتی OTT (نظیر گوگل) به عرصه هایی همچون باند وسیع و بازارهای عمودی موجب به وجود آمدن میدانی جدید و در عین حال جدی در اکوسیستم خدمات مخابراتی شده است. موفقیت اپراتورهای مخابراتی به عنوان بازیگران پیشکسوت، در این بازار جدید نیازمند اتخاذ جهت گیری مناسب در بخش های مختلف برای حفظ جایگاه خود و در عین حال تعامل با فعالان اینترنتی خواهد بود.

    شبکه‌های نسل آینده در انتظار بازگشت سرمایه‌ها
    سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نسل آینده‌ مخابراتی، یکی از مباحثی است که اپراتورهای مخابراتی –چه ثابت و چه همراه- در مواجهه با آن راهبردهای متفاوتی را در پیش می‌گیرند. به طور معمول اپراتورهایی که با کاهش درآمد مواجه شده‌اند، در پی کاهش نسبت بین هزینه‌ها و درآمدهای خود هستند و در همین راستا استفاده از فناوری‌های 3G و مسی را نسبت به LTE و فیبر نوری در اولویت بالاتری قرار می‌دهند که البته دلیل اصلی این امر را می‌توان انتظار برای بازگشت سرمایه‌ صرف شده در 3G و فناوری‌های مسی دانست. این در حالی است که به خدمت گرفتن فناوری‌های جدید، علاوه بر افزایش ظرفیت شبکه در پاسخ‌دهی به تعداد مشترک بیشتر و امکان ارایه‌ حجم بالاتری از ترافیک به مشترکان، فرصت‌های جدیدی چون قابلیت تسهیم شبکه‌ دسترسی به منظور ارایه‌ خدمات عمده‌فروشی (توسط فناوری LTE) را برای اپراتور به ارمغان می‌آورد.
    از دیگر تحرکات اپراتورها برای کاهش هزینه‌های خدمت‌رسانی به مشترکان می‌توان به بهینه‌سازی شبکه بر مبنای نوع ترافیک مورد استفاده‌ کاربران و کاهش بار ترافیکی شبکه به وسیله‌ femtocellها و دسترسی Wi-Fi اشاره کرد. از سوی دیگر، تجهیزات مورد استفاده‌ کاربران نیز نقش غیر قابل انکاری در نوع ترافیک مصرفی دارد. یکی از اقدامات جدید اپراتورها بررسی نقش انواع تجهیزات مانند گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی در استفاده از ترافیک دیتاست. تحلیل این اطلاعات می‌تواند راهکار مناسبی برای پاسخگویی به انفجار ترافیک دیتا پیش پای اپراتورها قرار دهد.

    راه‌های خلق فرصت از یک انفجار بزرگ!
    پیش‌بینی می‌شود حدود یک سوم از بازار گوشی‌های تلفن همراه در سال 2012 به گوشی‌های هوشمند اختصاص یابد. همچنین ظهور نسخه‌هایی از این تجهیزات با قیمت بین 100 تا 200 دلار در بازارهای توسعه‌یافته و درحال توسعه نیز از دیگر دلایلی است که افزایش ترافیک دیتای مورد استفاده بین مشترکان در سراسر جهان را دامن خواهد زد. البته اینها تنها دلایل کارشناسان در افزایش روند گرایش به دیتا نیستند، بلکه فروش روزافزون دانگل‌ها و افزایش چشمگیر تعداد مشترکان فناوری‌هایی مانند LTE و فیبر در سراسر جهان نیز شاهد دیگری بر این ادعاست. 
    در این موقعیت، بهینه‌سازی در سرمایه‌گذاری بر اساس نوع و نحوه‌ استفاده‌ کاربران از ترافیک را می‌توان به یکی از ملزومات برای اپراتورهای پیشرو برای خلق فرصت‌های بکر در عرصه‌ کسب درآمد دانست. البته بر اساس آمار، محتوای ویدیویی بیشترین ترافیک مصرفی را در سطح جهان به خود اختصاص می‌دهد به طوری‌که معمولا در حدود دوسوم از کل ترافیک شبکه‌ یک اپراتور مخابراتی به محتوای ویدیویی اختصاص می‌یابد. یکی از اقداماتی که تاکنون اپراتورها برای کاهش جریان مصرف ترافیک از سرورهای ملی و ناحیه‌ای در سال 2011 انجام داده‌اند، مذاکره با بازیگرانی مثل گوگل به عنوان شبکه‌های ارایه‌ محتوا  برای دریافت ارزان‌تر ترافیک از سرورهای آمریکای شمالی در کشورهای اروپایی و آسیایی بوده است.

    تضمین تداوم حضور در بازار، نتیجه‌ تجربه‌ خوشایند مشتری
    ارایه‌ بسته‌های مختلف خدماتی بر اساس نحوه‌ استفاده از ترافیک دیتا را می‌توان نمونه‌ای از بازنگری‌های اپراتورها در نحوه‌ ارایه‌ خدمات دانست. این طرح‌ها که عموما به صورت بسته‌های قیمتی تعیین می‌شوند، پاسخی ابتدایی به علاقه‌ مشترکان در مصرف فزاینده‌ دیتا هستند و انتظار می‌رود که در آینده شاهد استراتژی‌های جدیدی در قیمت‌گذاری باشیم که در آنها، زمان استفاده و تجهیزات کاربر در ارایه‌ خدمات لحاظ خواهند شد. البته اتخاذ این سیاست‌ها توسط اپراتورها، نقش رگولاتوری را نیز در پایش بازارهای پیشرو پررنگ‌تر خواهد کرد. اما این بسته‌های قیمتی یکی از ستون‌های استراتژی خلق تجربه‌های خوشایند برای مشتری هستند. ستون دیگر این استراتژی که اگر اهمیت بیشتری از قیمت‌گذاری نداشته باشد، هم‌سنگ آن خواهد بود، کیفیت بالا در ارایه‌ خدمات به مشترک است تا او را به برقراری رابطه‌ دوباره با اپراتور ترغیب کند.

    بازار ICT و بازیگران ملی و بین‌المللی آن
    به جرات می‌توان Apple و Google را موفق‌ترین نقش‌آفرینان اکوسیستم جدید دنیای ICT نامید. موفقیت آنها در بازار سخت‌افزار و گوشی‌های هوشمند موجب شده است که عملکرد آتی آنها-مثل احتمال ارایه‌ تلویزیون اپل و ورود احتمالی گوگل به ارایه‌ جعبه مبدل از طریق شرکت موتورولا- تاثیر بسزایی بر روند جهانی بازار ICT داشته باشد.
    اما در سوی دیگر میدان اپراتورها نیز بیکار ننشسته‌اند و برای تحکیم جایگاه خود، به استفاده از راهکارهای نوینی روی آورده‌اند. برخی از آنها در رقابت با بازیگران OTT، قرائتی جدید از نقش اپراتور در رساندن خدمت به مشتری را در دستور کار خود قرار داده‌اند و با تغییر جایگاه از ارایه دهنده به توانمندساز، برای بازیگران طرف سوم در ارایه‌ خدمات، نقشی بی‌بدیل در بازار مخابرات به وجود آورده‌اند که با توجه به تعداد کم اپراتورها در یک کشور می‌تواند سهم اپراتورها در بازار را حفظ و حتی افزایش دهد. 
    برخی اپراتورها نیز همکاری مشترک را در دستور کار قرار داده‌اند. این همکاری‌ها را می‌توان به دو نوع کلی تقسیم کرد. یکی از این انواع، همکاری اپراتورها در دو کشور متفاوت است که معمولا فرصت را برای حضور بازیگران طرف سوم در ارایه‌ خدمات باز می‌کند. نوع دیگر نیز مشارکت بین اپراتورهای یک کشور به منظور بازگشت بهتر سرمایه و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار است.
    البته از دست دادن حوزه‌هایی که اپراتورها در آن دارای موقعیتی انحصاری هستند اشتباهی بزرگ است. مثالی بارز از این حوزه‌ها NFC  است که اپراتورهای موبایل با در اختیار داشتن سیم‌کارت خود می‌توانند نقشی منحصر به فرد در امنیت این حوزه ایفا کنند و حضور دیرهنگام آنها نیز می‌تواند موجب از دست دادن بازار در برابر بازیگران جهانی(مانند گوگل با کیف پول  خود!) شود.

    بازیگران ایرانی در کجا هستند؟
    گرچه بازیگران فعال در عرصه خدمات مخابراتی ثابت و سیار کشورمان قابلیت‌های خود را برای ارایه سرویس‌های پایه تلفنی و خدمات ارزش افزوده ابتدایی (همچون SMS) تا حد قابل قبولی نشان داده‌اند، اما با توجه به روند رو به رشد استفاده از خدمات ارزش افزوده و توسعه پلات‌فورم‌های خاص ارایه سرویس موسوم به SDP، اکنون این سوال مهم مطرح است که آیا اپراتورهای مخابراتی در کشور ما نیز آمادگی لازم برای ایجاد و توسعه بسترهای مناسب برای ارایه سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده متنوع در بازارهای عمودی همچون خدمات شهری، بانکی، سرگرمی و رسانه را پیدا کرده‌اند؟
    به نظر می‌رسد زمان آن رسیده باشد تا فعالان عرصه مخابرات کشور، با بهره‌گیری از تجربیات جهانی و آمیختن آن با نیازها و ملاحظات بومی به نوآوری و تحول در ارایه خدمات مخابراتی و توسعه تعاملات تجاری اقدام و فضاهای جدید و متنوع‌تری را برای رفع نیازمندی‌های مشتریان و افزایش فرصت‌های همکاری و تعامل ایجاد کند.
    از همين روست که گروه علمي- تحليلي طيف به عنوان کانون تفکر مخابرات ايران، در تلاش است تا با برگزاری همایش بین‌المللی «نوآوری و تحول در ارایه خدمات مخابراتی» در دهم بهمن سال جاری و پرداختن به مباحث فنی و مدل‌های تجاری جدید در عرصه خدمات مخابراتی باند وسیع، زمینه همکاری و تعامل بیشتر بین تصميم‌گيران، مديران و کارشناسان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم سازد.
    سیدعلی خدام حسینی
    khodamhoseini@teyf.ir


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :