fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 47256
    تاریخ انتشار : 11 اسفند 1392 10:37
    تعداد بازدید : 1167

    10 مانع ایجاد مدارس هوشمند

    موضوع راهبرد توسعه هوشمند سازی مدارس از منظر فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص های ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنفرانس کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رسانه های دیچیتال به عنوان مقاله ای توسط محمدرضا حسینی مورد آسیب شناسی
    قرار گرفت.

    فناوران - بررسی‌های صورت گرفته در 26 کشور دنيا از  10 مانع اصلي در زمینه کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در مدارس حکایت دارد به نحوی که این موانع شامل تعداد کم رايانه، دانش و مهارت اندک معلمان، دشواري تلفيقICT‏ با آموزش، زمان‌بندي استفاده از رايانه، کمبود لوازم جانبي، کمبود نسخه‌هاي نرم افزاري، وقت کم معلم، کافي نبودن زمان دسترسي همزمان، کمبود بازرس و کمک‌هاي فني می‌شود.
    در همین حال نگاهي به مدارس ايران موارد دیگری نیز به این موانع می‌افزاید که از جمله آن می‌توان به زير ساخت‌ها، فضاي کوچک کلاس‌ها، حفظ و نگهداري دستگاه‌ها و لوازم جانبي آن که هر دو نيازمند منابع مالي است که به علت فقدان اعتبارات خاص مانع اصلي توسعهICT در آموزش و پرورش به ويژه در مناطق دور از مرکز است اشاره کرد.
    همچنین در حوزه ‎نيروي انساني، نداشتن مهارت معلمان در بخش توليد محتواي الکترونيکی و مسلط نبودن بر زبان انگليسي و ‎نداشتن کیفیت آموزشی لازم نرم‌افزارهايي که در بازار توليد و عرضه شده اند و در نهایت شلوغي کلاس‌ها که مانع استفاده درست از رايانه می‌شود از دیگر موانع اصلی در زمینه هوشمندسازی مدارس عنوان شده است.
    محمدرضا حسینی در این پنل تخصصی، هدف از این پژوهش را بررسی اجرای راهبرد تحولی وزارت آموزش و پرورش در توسعه هوشمند سازی مدارس با رویکرد سیستم ارزیابی متوازن عنوان کرد و گفت: بررسی وضعیت شاخص‌های فناوری اطلاعات در توسعه مدارس هوشمند نشان می‌دهد که توسعه این فرآیند از حیث توسعه شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
    وی گفت: آسیب شناسی راهبرد توسعه هوشمندسازی مدارس در جامعه آماری مربوط به مدیران مدارس مجری فرآیند هوشمندسازی در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و در میان 1396 مدرسه و 185 نفر از مدیران انجام گرفت.
    حسینی افزود: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش تهران در جنبه فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی از حیث مدیریت استراتژیک از وضعیت مناسبی
     برخوردار نیست.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :