fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 4752
    تاریخ انتشار : 17 دی 1390 9:13
    تعداد بازدید : 794

    شکل‌گیری سه گروه فشار برای رقابت با اپل در سال 2012

    بلوغ زودرس بازار تبلت

    تبلت که هنوز یک کالای لوکس و غیرضروری به حساب می آید و بخش بزرگی (نزدیک به 70 درصد) از بازار آن در دست نخستین فروشنده تجاری آن یعنی اپل قرار دارد در سال 2011 و خصوصا فصل پایانی سال وضعیت جالب توجهی را از نظر فروش در بازار جهانی پشت سر گذاشته است و وضعیت هیجان انگیزتری را در سال 2012 در پیش رو دارد.

    گزارش: مسعود فیاضی

    اپل با عرضه دو مدل تبلت با نام‌ آی‌پد یک و دو تاکنون در این بازار پادشاهی کرده است، اما گوگل با توسعه سیستم عامل خود برای گوشی‌های هوشمند (آندرویید) و عرضه آندرویید 0/3 (Honeycomb) و طراحی آندرویید 0/4 (Ice Cream Sandwich) برای تبلت‌ها در این مدت رقبای زیادی برای اپل تراشیده است.
    انویدیا نیز که از چند سال پیش جمله «آینده از آن موبایل است» را شعار محوری خود در عرصه تولید پردازنده‌ها قرار داد به همراه گوگل قلب تبلت‌های غیر اپل را زنده نگه داشته‌اند.
    هر چند دو غول دیگر بازار فناوری یعنی اینتل در بخش سخت‌افزار و مایکروسافت در بخش نرم‌افزار در این بازار، گوگل و فروشندگان قدر PC‌ و تلفن همراه را تنها گذاشته‌اند و HP نیز با پیروی کورکورانه از رویکرد اپل برای ایجاد یک بازار جدید و اختصاصی تبلت با نام WebOS سرانجام شکست را بر زبان جاری کرد،‌ اما در سال 2012 آنها نیز قصد دارند طعم خوش بخش نرم و سخت فروش تبلت را بچشند.
    اینتل و مایکروسافت به طور جدی می‌خواهند عقب ماندگی خود در بازار تبلت را در سال 2012 جبران کنند.
    مایکروسافت در نیمه سال 2012 قصد دارد سیستم عامل ویندوز 8 را که خاص تبلت‌ها نیز ساخته شده روانه بازار کند تا دوستداران و کاربران وفادار ویندوز نیز که تاکنون خود را با آندرویید سرگرم کرده بودند از سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت استفاده کنند.
    اینتل نیز در حال برنامه‌ریزی برای عرضه پلات‌فورم Medfield با پشتیبانی از نسخه 4 سیستم عامل آندرویید با نام آیس‌کریم سندویچ است که این پلات‌فورم را در سه ماهه دوم سال 2012 راهی بازار کند. این شرکت همچنین در صدد است پلات‌فورم Clover Trail-W را با پشتیبانی از ویندوز 8 در فصل چهارم سال آینده به بازار عرضه کند که این پردازنده‌ها خاص بازار تبلت خواهند بود. HP نیز گویی توسعه WebOS را کنار گذاشته و قصد دارد در سال 2012 تبلت‌های آندروییدی عرضه کند.
    اما به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ فناوری خیلی هم از این بازار عقب نیستند چرا که وضعیت فعلی اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که تقاضا برای رایانه‌های همراه در سال 2012 همچنان افزایش می‌یابد و نسبت قیمت و عملکرد رایانه‌های لوحی یا همان تبلت حتی در سال جاری بهبود خواهد یافت.
    همچنین در سال جاری میلادی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مبتنی بر آندرویید توسعه پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال عرضه تبلت با رشد 61 درصدی به 10/95 میلیون واحد می‌رسد.
    تیم تحقیقاتی دیجی‌تایمز وضعیت برندهای اصلی بازار تبلت و عرضه تبلت توسط آنها را در سال 2012 بررسی و ارزش و اهمیت تبلت در خطوط تولید کلی این فروشندگان را مورد ارزیابی قرار داده است.
    با توجه به رکود اقتصادی در سه‌ماهه چهارم سال 2011 فروش جهانی تبلت از سوی برندها رشدی نداشته است و بسیاری از کارشناسان تعجب کرده‌اند که چرا بازار تبلت به بلوغ زودرس رسیده است.
    تحقیقات دیجی‌تایمز نشان می‌دهد که رشد صفر درصدی بازار تبلت در سه ماهه چهارم 2011 یک مورد خاص بوده و ناشی از اثرات زلزله 11 مارس ژاپن و اقتصاد ضعیف جهان است،‌ اما این موارد نمی‌تواند مانع رشد بازار تبلت در آینده شود.
    فروشندگان توانای تبلت بعد از یک سال تلاش و سختی در سال 2011 توانستند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند.
    در بین سه برند برتر بازار تبلت، پادشاهی اپل در سه ماهه چهارم سال 2011 توسط رقبا در تنگنا قرار گرفته است.
    اپل که تاکنون با استرتژی عرضه یک مدل در هر سال در این بازار حرکت کرده است در فصل پایانی سال 2011 فروش ضعیفی داشته است در حالی که رقیبش آمازون فصل گرمی را در سه ماهه پایانی سال پشت سر گذاشته است.
    از سوی دیگر سامسونگ که در دو بازار رقابتی دیگر یعنی تلفن‌همراه هوشمند و نوت‌بوک نیز اپل را تحت فشار گذاشته، عرضه 10 میلیون تبلت را هدف بعدی خود قرار داده است.
    سامسونگ اگرچه در سال 2011، درپی شکایت‌ها و دادگاه‌هایی که اپل برایش درست کرده بود کج‌دار و مریز، تبلت‌هایش را می‌فروخت، اما با فروش سری جدید تبلت‌هایش در سایزهای مختلف و باریک 7، 7/7، 9/8، 1/10 اینچی در سال 2012 با قدرت بیشتری در این بازار حرکت خواهد کرد.
    رقبای اپل در بازار تبلت به سه گروه فشار تقسیم شده‌اند. گروه اول خود سامسونگ است که علاوه بر بازار تبلت در بازار گوشی‌های هوشمند و نوت‌بوک نیز به اپل نزدیک شده است؛ گروه دوم و سوم نیز به ترتیب فروشندگان اصلی رایانه شخصی و کتابخوان الکترونیکی هستند.
    بر اساس این گزارش، فروشندگان اصلی PC شامل ایسوس، ایسر، لنوو هر کدام حدود 5/2 تا 3 میلیون تبلت در سال جاری عرضه می‌کنند که در واقع عرضه تبلت تقریبا 10 درصد از عرضه کلی محصولاتشان را شامل می‌شود.
    ایسوس که از فروش بالای نسخه اول تبلت ترنسفورمر راضی به نظر می‌رسد و خود را در رده بازیگران اصلی بازار تبلت قرار داده در سال 2012 نسخه جدید این تبلت را که قوی ترین تبلت دنیا نام گرفته موسوم به Transformer Prime به بازار عرضه خواهد کرد. ایسر نیز درصدد باریک‌ کردن تبلت‌های سری آیکانیای خود و عرضه تبلتی مبتنی بر ویندوز 8 است.
    فروشندگان گوشی تلفن همراه، مانند بلک‌بری، موتورولا و HTC نیز که برای گرفتن سهم از بازار تبلت، دندان تیز کرده‌اند هر کدام کمتر از 5 درصد از کل عرضه محصولاتشان را در سال 2012 به تبلت اختصاص می‌دهند و هر یک نزدیک به 2 میلیون تبلت در سال جاری عرضه خواهند کرد.
    سردمدار بازار تلفن همراه یعنی نوکیا نیز به تازگی خبر از عرضه تبلت خود مبتنی بر ویندوز 8 خبر
     داده است.
    در این میان فروشندگان کتابخوان‌های الکترونیکی مانند آمازون و Barnes & Noble که هنوز به حاشیه سود بالایی در بازار eBook Reader نرسیده‌اند نیز قصد دارند 30 درصد از کل عرضه محصولات سال جاری خود را به تبلت اختصاص دهند.
    آمازون در فصل پایانی سال 2011 با عرضه تبلت‌های آندروییدی ارزان‌قیمت خود قصد دارد فضای پایین بازار تبلت را که خالی مانده بود پر کند و به بازیگران اصلی بازار تبلت هشدار دهد.
    به نظر می‌رسد بازار تبلت در سال 2012 شاهد رقابت‌های شدیدی خواهد بود و هم فروشندگان و هم توسعه‌دهندگان نرم و سازندگان سخت تبلت در سال جاری تمرکز بیشتری بر این بازار نورسیده و زودرس داشته باشند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :