آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 48602
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1392 12:53
تعداد بازدید : 1787

بانک مرکزی پایگاه اطلاعات مشتریان ایجاد می کند

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در همایش نوسازی صنعت بانکداری با اعلام اینکه طبق برنامه پنجم توسعه، بانک مرکزی موظف به ایجاد نظام بانکداری متمرکز در شبکه بانکی کشور است گفت: تغییرات در حوزه بانکداری مرتبا به روز آوری می شود.

فناوران- ناصر حکیمی‌افزود: بر اساس تکلیفی که برنامه پنجم توسعه بر عهده بانک مرکزی گذاشت، ایجاد بانکداری متمرکز در نظام بانکی کشور و همچنین ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مشتریان در بانک مرکزی دنبال می‌شود.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: استفاده از روش‌ها و فرایندهای استاندارد بانکداری در قالب یک چارچوب استاندارد برای هر بانک یا موسسه مالی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تسهیل ارتباط بین کسب‌ و‌ کار و فناوری اطلاعات، توسعه فرهنگ کسب‌ و‌ کار در کل سازمان، طراحی انباره‌های داده در سطح سازمان، صرفه‌جویی در زمان تحلیل و طراحی دلایل رویکرد به مدل استاندارد است. وی افزود: بدین منظور بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران با همکاری مشاوران خبره در این زمینه اقدام به طراحی چارچوبی در این زمینه کرد. در این طراحی چارچوب‌های اطلاعاتی، بهترین تجربیات دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از چارچوب اطلاعاتی استاندارد جهت نوسازی و فرایندها و خدمات بانکداری که در بسیاری از نقاط دنیا به کار گرفته شده است، بهره‌برداری شد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: کلیه عناصر اطلاعاتی، فرایندهای مشترک و پرکاربرد در سیستم بانکی، خدمات بانکی قابل ارایه، نیازمندی‌های مرتبط با قواعد و قوانین نظارتی و همچنین مدل داده‌ای انباره داده بانکی، در قالب انواع مدل‌ها ارائه شده و لازم است استفاده کننده حسب شرایط و نیازهای خود آن را بومی‌سازی کرده و سپس بر اساس اولویت‌های سازمانی نسبت به پیاده‌سازی بخش‌های مختلف آن در سازمان خود، اقدام کند. این چارچوب مطابق با نیازهای جدید و تغییرات در حوزه بانکداری مرتبا به روز‌آوری می‌شود. حکیمی‌گفت: در این چارچوب به لحاظ وجود زیرساخت جامع اطلاعاتی و فرایندی و نیز تفکیک و انتزاع فرایندها به صورت نرمال و تا کوچک‌ترین واحد ممکن، قابلیت استفاده مجدد از فرایندهای موجود و ایجاد فرایندهای جدید کسب و کار با ترکیب فرایندهای پایه و مرکب مقدور بوده و بستر مناسبی برای ارایه محصولات و خدمات جدید بانکی را در زمان مناسب فراهم می‌آورد.
دبیرکل بانک مرکزی نیز در این همایش با بیان اینکه ما محکوم به آزمون و خطا نیستیم، بلکه می‌توانیم از تجربه جهانی بهره‌مند شویم، گفت: در آینده‌ای نزدیک، نظام یکپارچه و استانداردی برای فعالیت‌های بانکی مبتنی بر فناوری ایجاد خواهد شد.
سید محمود احمدی افزود: بیشتر سامانه‌هایی که در نظام بانکی کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، طراحی‌هایی بیش از یک دهه پیش است، بنابراین پرسش اصلی اینجاست این ماشین با طراحی قدیمی‌تا چه زمان با اصلاحات مقطعی یا اصطلاحا وصله و پینه کار خواهد کرد؟ کشش این طراحی‌ها تا کجاست؟ مخاطراتی نظیر پایداری خدمت و امنیت تا چه اندازه در آنها مدیریت می‌شوند و اصولا آیا در برابر این تقاضای عظیم رو به رشد جامعه برای انجام مبادلات بانکی الکترونیکی، برنامه و طرح مدونی داریم؟
وی توضیح داد: رسیدگی به این موضوع سابقه‌ای طولانی، اما نه چندان درخشان دارد. از اوایل دهه 1380 کارگروه‌هایی برای سامان دادن به موضوع بانکداری متمرکز در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با مشارکت بانک‌ها تشکیل شد؛ لیکن نتیجه مشخص و برنامه اجرایی روشنی برای این موضوع حاصل نشد. افزایش تکیه بر سامانه‌های الکترونیکی در نظام بانکی کشور و عدم پیشرفت محسوس در موضوع بانکداری متمرکز، قانونگزار را بر آن داشت تا این دغدغه ملی را در قالب تکالیف قانونی به بانک مرکزی و نظام بانکی کشور ابلاغ کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :