آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 49799
تاریخ انتشار : 25 فروردین 1393 11:19
تعداد بازدید : 608

رتبه‌بندی الکسا قابل اعتماد نیست

رقابت سایت های ایرانی در کسب رتبه های جعلی

در سال های گذشته رسم بود برای انتخاب رسانه و خبرگزاری بر تر، منتقدان و بزرگان رسانه گرد هم جمع می شدند و از میان ده ها خبرگزاری ریز و درشت یکی را برمی گزیدند و جایزه ای به مدیران رسانه و خبرنگاران می دادند. رسم خوبی بود و البته گاهی منتقدان به روابط میان برگزیدگان و هیات داوران اشاره کرده و گله می کردند. اما این روز ها داستان دیگری برای بر تر بودن در میان خبرگزاری ها و سایت ها رایج شده است؛ معیاری که شاید خودش نیز نداند بر اساس چه و که عمل می کند.

شفقنا - سایت «الکسا» در حالی مرجع ارزش گذاری سایت ها و صفحات فضای مجازی شده است که از رقیب خود یعنی»گوگل آنالیتیک« بسیار شناخته شده تر و پرکاربرد تر است. 
سایت های تعیین رتبه چنان مرجعیت و اهمیتی در میان ما پیدا کرده اند که افزایش و کاهش رتبه سایت ها در آن ها، بیم و امید دست اندرکاران رسانه شده است. حتی برخی از مدیران رسانه ها محتوا را رها کرده اند و به دنبال بالا بردن رتبه سایت هستند. آن ها هزینه تولید را کم کرده اند و به بودجه بخش های فنی افزوده اند. استفاده از کلیدواژه های خاص، ارسال نشانی صفحه به ایمیل های کاربران و غیره راه های شناخته شده و پرمصرف تلاش گران بالا رفتن از نردبان رنکینگ الکساست. 
بازار مکاره نرم افزارهای ارتقای رتبه را هم به این داستان اضافه کنید که این روز ها مدیران سایت ها را مبهوت و سردرگم کرده است. 
ادعای مدیران و تحلیل گران سایت الکسا داشتن معیارهای فنی برای رتبه بندی علاوه بر میزان بازدیدکننده است؛ معیارهایی مانند داشتن گرافیک و نرم افزارهای اصلی نوشتن سایت ها. این معیار ها را در گفت وگو هایشان با رسانه ها و در بخش معرفی سایت الکسا مطرح کرده اند. اما در این بین آنچه برای کاربران مشخص است، تعداد بازدیدهای کاربران از سایت است و بس و شاهد مثال آن نیز سایت ثبت نام یارانه نقدی یعنی رفاهی است. 
چندی پیش الکسا این سایت را در رتبه ۱۵۶ در ایران نشان می داد و امروز آن را در رتبه ۳۵ کشور قرار داده است و البته نباید شگفت زده شویم که این روز ها خبر رتبه زیر دهم آن را بشنویم. شاید هم جای گوگل را در رتبه یک بگیرد. 
معیارهای الکسا مشخص نیست اما آنچه برای هر اهل رسانه ای از روز اختراع نخستین رسانه ها مبرهن بوده و هست، اهمیت مخاطب است. داشتن مخاطبی که چشم و گوشش را به رسانه شما بدهد، مهم ترین عنصری است که به دنبال آن هستید و هستیم زیرا می دانیم یک ارتباط تنها زمانی برقرار می شود که منبع پیام نه تن ها پیام و حرفی برای گفتن داشته باشد بلکه مخاطب و گوش و چشمی هم برای دریافت به دست آورد. بماند که هر رسانه ای باید مخاطبش را بشناسد و بر اساس نیاز او محتوا تولید کند و اشتراک معانی در پیام میان دو سوی ارتباط میزان موفقیت آن را تعیین می کند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :