آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 49838
تاریخ انتشار : 25 فروردین 1393 12:46
تعداد بازدید : 440

اشکال از محتوای بازی‌ها نیست

سرخوردگی در گیم کاربران را خشن می کند

یک پژوهش جدید نشان می دهد که تندخویی و روحیه تعرضی که پس از انجام بازی های کامپیوتری به افراد دست می دهد، به احتمال زیاد ناشی از سازوکار و شیوه کار این بازی هاست و نه مضامین خشونت آمیز آنها.
BBC- پژوهشگران برای این مطالعه، آزمایش های گوناگونی انجام داده و از جمله یک بازی کامپیوتری بدون هیچ مضمون خشنی را طراحی کرده و آن را روی افراد مختلف آزمایش کرده اند. بازی های کامپیوتری که روش کنترل و هدایت آنها بازیگر را کلافه می کند و یا هوشیاری و موفقیت آنها را تشویق نمی کند، معمولا به بروز احساس ناتوانی و بی قابلیتی در فرد منجر شده و در او واکنش هایی نظیر تندخویی و روحیه تعرضی به وجود می آورد. این گروه پژوهشی در مورد تاثیر بازی های کامپیوتری بر تشویق خشونت، خواهان انجام پژوهش های دقیق تری شده است. دکتر اندرو پرزیبیلسکی از بخش کامپیوتر دانشگاه آکسفورد که با همکاران خود در دانشگاه روچستر آمریکا این پژوهش را هدایت کرده، می گوید: پژوهشگرانی که به این موضوع علاقه مند هستند، باید دامنه تحقیقات خود را گسترش دهند و صرفا با بررسی چند نمونه از بازی های کامپیوتری موجود در بازار نمی توان به نتیجه گیری دقیقی رسید. ما برای بررسی این موضوع به روش تحقیق پیچیده تری نیاز داریم. این در حالی است که ارتباط بین خشونت و بازی های کامپیوتری بین روانشناسان یک بحث داغ است.
یکی از پژوهش هایی که اخیرا در این زمینه انجام شده مدعی است که صرف کردن ساعات زیادی روی بازی های کامپیوتری "بلوغ اخلاقی" نوجوانان را به تاخیر می اندازد. این مشکل در مورد نوجوانانی که هر روز سه ساعت و یا بیشتر مشغول بازی هستند و از فعل و انفعال های طبیعی زندگی دور می مانند، به صورت جدی تری بروز می کند.

 به جای شلیک، دشمنت را تبخیر کن
این پژوهش دانشگاه آکسفورد اولین مورد از تحقیقاتی است که روی تاثیر سازوکار این بازی ها بر تشدید خشونت در افراد تمرکز کرده و نتایج آن در مجله "شخصیت و روانشناسی اجتماعی" منتشر شده است. هدف اصلی این پژوهش این بود که نشان دهد آیا مضامین خشونت بار در این بازی ها به بروز رفتار و روحیات تعرضی در افراد منجر می شود و یا مجموعه عوامل دیگری در این موضوع دخیل هستند. یکی از مواردی که این محققان مورد بررسی قرار دادند، مضامین بازی کامپیوتری معروف  Half-Life 2  بود که پر از تیراندازی است. در نسخه تغییر یافته این بازی به جای تیراندازی برای حذف دشمن از روش نشانه رفتن و بعد تبخیر کردن دشمن استفاده می شود. از این نسخه تغییر یافته بازی در کنار نسخه اصلی در این مطالعات استفاده شده است. اما قبل از شروع بازی فقط به بعضی از بازیکن ها روش کار بازی دقیقا توضیح داده شد. در پایان آزمایش معلوم شد که حس تندخویی و روحیه تعرض در میان گروهی که سازوکار و ترفندهای بازی را بلد نبودند بیشتر از آن گروهی بود که با نسخه خشونت آمیز بازی می کردند. به اعتقاد پژوهشگران دلیل آن این است که احساس بی کفایتی می تواند به کلافه شدن فرد و بعد هم به تحریک حس خشونت در او منجر شود.

 حس استیصال
دکتر پرزیبیلسکی می گوید: ما روی انگیزه های افرادی که با این بازی ها بازی می کنند تمرکز کردیم و متوجه شدیم که همه یک نیاز روانی دارند که حتما در تمام بازی ها پیروز شوند. اگر سازوکار بازی و طراحی های آن بازیگر را مستاصل و کلافه کند، احساس تندخویی و خشونت در آنها تشدید می شود. موضوع کنترل و برتری در بازی به مراتب از مضامین خشونت بار آن تاثیر گذارتر بود. او می افزاید: حتی کسانی که با بازی های بدون خشونت بازی می کردند اگر نمی توانستند مراحل گوناگون بازی را به خوبی طی کرده و در آن به پیروزی برسند، دچار تندخویی و خشونت می شدند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :