fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 50500
    تاریخ انتشار : 3 اردیبهشت 1393 0:0
    تعداد بازدید : 1165

    تراکنش های شاپرک از امسال کارمزد می خورد

    آذرماه سال ۹۰ بود که بانک مرکزی شرکت های PSP را به نخستین جلسه توجیهی شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) فراخواند و ابلاغ آیین نامه شاپرک دو ماه بعد از آن میسر شد که حالا بیش از ۲ سال می گذرد. در این مدت، شرکت شاپرک تاسیس و مراحل مختلف بررسی فنی و صدور مجوز برای شرکت های واجد شرایط در این عرصه آغاز شد. دی ماه سال ۹۱، شرکت های PSP به سوئیچ شاپرک متصل شده و ارسال پیام های پرداخت از طریق شتاب قطع شد و از بهمن ماه سال ۹۲ نیز تراکنش های درگاه های اینترنتی از طریق این شبکه انجام شد. روابط عمومی بانک مرکزی برای ارزیابی عملکرد شاپرک، با سید محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی گفت وگویی کرده که می خوانید.
     ارزیابی شما از روند حرکت پرداخت الکترونیکی پس از تاسیس شرکت شاپرک چیست و در این راه با چه نقاط قوت و ضعفی روبه رو بوده ایم؟ 
    وحدت رویه در خصوص سرویس های پرداخت الکترونیکی انجام شده و خدمات پشتیبانی، خدمات فنی و غیره بخشی از سرویس پرداخت الکترونیکی نیست، بلکه فضایی است که شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی در آن به رقابت با هم می پردازند و با توجه به اختلاف کیفیت سرویس دهی در این فضا است که برای پذیرنده کارتخوان و دارنده کارت حق انتخاب برای مردم اعم از پذیرنده دستگاه کارتخوان و یا دارنده کارت ایجاد می شود.  هر چند که حذف نقش بانک ها بر افزایش و استقلال درآمدزایی شرکت های PSP می افزاید، اما حذف سریع و نسنـجیده بانک ها می تواند اختلالاتی در سیستم پرداخت الکترونیکی به وجود آورد. بنابراین در حوزه پرداخت الکترونیکی بانک ها کاملا حذف شده و با روندی ثابت و برنامه ریزی شده شاهد کمتر شدن نقش بانک ها در سایر حوزه های مرتبط با پرداخت الکترونیکی خواهیم بود. 

    پیش از تاسیس شرکت شاپرک شاهد بروز برخی از مشکلات در حوزه امنیت اطلاعات مالی مردم، نظیر افشای ۳میلیون رمز کارت بانکی بوده ایم و یکی از دغدغه های اصلی تاسیس شرکت شاپرک نیز جلوگیری از همین موارد بیان شد، در این مدتی که می گذرد، شما حرکت شرکت شاپرک را در نیل به این هدف چگونه می بینید؟ 
    اقدامات انجام شده در حوزه امنیت اطلاعات به سبـب اینکه می تواند زمینـه ساز مقابله با آن ها شود محرمانـه بوده و نمی توان به اقدامات وسیعی که در این خصوص انجام شده اشاره کرد، با این وجود ذکر برخی نکات ضروری است. 
    شرکت شاپرک با استفاده از استانداردهای مرتبط با حوزه پرداخت الکترونیکی منتشر شده توسط موسسات معتبری چون PCI، ISO و NIST و با بهره گیری از نکات قوت آن ها و شرایط بازار کشور، برای اولین بار در این صنعت استانداردی بومی را تحت عنوان «الزامات امنیت اطلاعات شاپرک» تدوین و برای اجرا ابلاغ کرده است. از سوی دیگر شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی نیز در بازه زمانی چهارده ماه گذشته این الزامات را پیاده سازی کرده اند. 

    یکی از مواردی که قرار بود اجرایی شود نظام کارمزد ها بود، نظامی که بعد از ورود بانک ها به حوزه پرداخت الکترونیکی در رقابت میان بانک ها رفته رفته حذف شد، چرایی توقف یا کندی حرکت نیل به اجرایی شدن نظام کارمزد ها چیست؟ 
    در واقع این نظام متوقف نشده است، بلکه با توجه به رسالت شاپرک در رونق کسب و کار حوزه پرداخت الکترونیکی، بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی، شرکت شاپرک و شرکت های PSP به طراحی چند مرحله ای و اجرای «نظام جامع کارمزد» اقدام کرده است. البته با توجه به پیچیدگی کار و تعدد پارامترهای مورد مطالعه تدوین طرح، امری زمان بر بوده و منوط به اجرایی شدن پیش نیازهایی است که در مراحل مختلف، اطلاع رسانی و سپس اجرایی خواهد شد. 

    آمار ها و اطلاعات امروز شاپرک تا چه حد قابل اتکاء است؟ 
    ضعف اطلاعاتی و آمارهای متناقض از مواردی بود که در گذشته به صورت چشمگیری وجود داشته است. شرکت شاپرک در بدو تاسیس اقدام به جمع آوری اطلاعات و آمارهای موجود کرد و سپس شرکت ها را ملزم به اصلاح و به روز رسانی اطلاعات و آمار کرد. بدیهی است روش اجرایی صحیح برای تغییر و نظم بخشیدن به فرآیندهای سیستم های در حال کار، اجرای اصلاحات گام به گام و تدریجی است چراکه تغییر یکباره سیستم، می تواند منجر به اختلال یا توقف ارایه سرویس شود. به لطف فعالیت های انجام شده، اکنون در مرحله ای هستیم که اطلاعات و آمار قابل اتکایی در اختیار داریم و مسلما با حضور شاپرک شفافیت در آمار این حوزه افزایش یافته است. 

    عده ای از منتقدین در خصوص افزایش تعداد دستگاه های کارتخوان ایراداتی به شاپرک گرفته اند و به این امر استناد می کنند که یکی از فعالیت هایی که قرار بود صورت پذیرد جمع آوری دستگا های کارتخوان اضافی و جلوگیری از افزایش این ابزار پرداخت الکترونیکی بوده است. آیا در این مدت شاپرک در این خصوص توفیقی داشته است؟ 
    در حال حاضر، نسبت تعداد تراکنش ها به ازای هر دستگاه کارتخوان حدود سه برابر و نسبت مبلغ تراکنش ها نیز به ازای هر دستگاه کارتخوان نیز حدود دو برابر شده است. به موازات افزایش تعداد پایانه ها، گسترش بازار پرداخت الکترونیکی در کشور و افزایش پوشش مناطق جدید تحقق یافته است. به نحوی که تعداد تراکنش های دستگاه های کارخوان طی سال ۹۲ از تراکنش های دستگاه های خود پرداز حدود ۵/۲ برابر بیشتر شده و این امر نشان دهنده تقویت جایگاه پرداخت الکترونیکی در مقابل وجه نقد در معاملات است. 
    البته در سال جدید بر اساس برنامه هایی که شرکت شاپرک پیشنهاد اجرای آن را داده و در بانک مرکزی نیز در دست بررسی است، فعال سازی نظام کارمزد و استفاده بهینه از تجهیزات فعال در این کسب و کار در دستور کار است که از اهم فعالیت های نیمه اول سال جاری شرکت شاپرک است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :