fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 50570
    تاریخ انتشار : 2 اردیبهشت 1393 0:0
    تعداد بازدید : 611

    دانشگاه صنعتی شریف ارایه کرد

    استفاده از بلوتوث برای کنترل ترافیک تهران

    فناوری بلوتوث شاید برای همه یک ابزار انتقال اطلاعات باشد، اما پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف از آن برای آمارگیری و تحلیل ترافیک اتوبان های شهر استفاده می کنند.
    روابط عمومی دانشگاه شریف - گسترش استفاده از بلوتوث در ابزارهای مخابراتی باعث شده امروزه در بسیاری از خودرو ها حداقل یک دستگاه مجهز به بلوتوث مثل تلفن همراه پیدا شود. این بلوتوث ها، هر کدام یک کد شناسایی اختصاصی دارند که با استفاده از آن می توان نام دستگاه خود را برای شناخته شدن توسط دیگران مشخص کرد. 
    حالا اگر با استفاده از حسگرهایی که در فواصل مشخص نصب شده اند، روزانه بلوتوث های داخل خودروهای عبوری را شناسایی و مسیر حرکت آن ها را دنبال کنیم، اطلاعات سودمندی از وضعیت ترافیکی در اتوبان ها به دست خواهیم آورد که امکانات فراوانی را برای شهروندان فراهم می کند. ایده ای که به تازگی توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف 
    عملی شده است. 
    اما با کمک اطلاعات این سامانه می توانید زمانبندی خود را برای رسیدن به مقصد، به راحتی تنظیم کنید. ممکن است از اینکه بتوانید در آینده ای نزدیک، وضعیت دقیق ترافیک در هر لحظه را با نگاه به تابلوهای شهری بفهمید، خوشحال شده باشید، اما کار شناسان با استفاده از اطلاعات به دست آمده کارهای بیشتری می کنند. 
    آن ها پس از به دست آوردن اطلاعاتی مانند سرعت خودروهای عبوری در زمان های مختلف، این داده ها را مورد تحلیل قرار داده و مدل های ترافیکی اتوبان ها را تهیه می کنند که این اطلاعات و مدل ها برای مدیران و مسوولان کنترل ترافیک حکم طلا را دارد. از طرفی به دلیل ارتباط سرعت لحظه ای خودرو ها با آلودگی تولید شده توسط آن ها، حتی می توان میزان آلودگی هوای ناشی از خودرو ها، طی ساعات مختلف را پیش بینی کرد. 
    هر چند ممکن است بخشی از خودرو ها، دستگاه بلوتوث نداشته باشند اما سعید دهقانی، همکار این پروژه می گوید: همان تعداد خودروی عبوری که بلوتوث روشن دارند برای تشخیص سرعت حرکت ترافیک کفایت می کند. 
    وی افزود: آزمایش ها نشان داد تعداد خودروهایی که دستگاه بلوتوث روشن دارند از آنچه پیش بینی می کردیم هم بیشتر بود. به گفته دهقانی در صورت ترکیب اطلاعات سامانه حسگرهای بلوتوثی با دوربین های شهری، حجم اطلاعات و دقت آن ها افزایش
     خواهد یافت. 
    این پروژه که با همکاری شهرداری تهران انجام شده، به عنوان طرح برگزیده جشنواره شیخ بهایی و رتبه اول جشنواره کارآفرینی و کسب و کار دانشگاه شریف در سال ۹۲ شناخته شده است. 
    به گفته مسوولان این پروژه، در صورت عملیاتی شدن سامانه حسگرهای بلوتوثی، شهروندان می توانند، زمان رسیدن خود به مقصد را با خطای کمی دریابند، همچنین پیش بینی دقیق نتایج طرح های ترافیکی نیز با استفاده از این سامانه 
    امکان پذیر است. 
    در حال حاضر برای استفاده عملی از این سامانه، مذاکراتی برای تهیه ۵۰ دستگاه حسگر آن با شرکت کنترل ترافیک تهران در حال انجام است. 
    وحید حسینی سرپرست این پروژه می گوید: سامانه حسگرهای بلوتوثی می تواند در پیدا کردن گلوگاه های حمل و نقل و مدیریت ترافیک به مسوولان شهر کمک های خوبی بکند. 
    به گفته این استاد دانشگاه شریف، در حال حاضر برای پیدا کردن الگوی سفر مردم، فعالیت های آماری با روش های دیگر انجام می شود که هزینه های هنگفتی را بر دولت تحمیل می کنند، اما با استفاده از حسگرهای بلوتوثی، پیش بینی می شود تا ۶ برابر این هزینه ها کاهش یابد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :